آب و هوا در تشدید میگرن و درد های مزمن نقش دارد

درد ناشی از میگرن و سایر درد های مزمن در روز های معمولی غیر قابل‌ تحمل است، ولی بد بودن آب و هوا می‌ تواند این درد ها (مانند درد مفاصل و کمر) را چند برابر بیشتر کند. به دلیل تغییرات در فشار هوا که ناشی از طوفان و سرما است و پیش‌ بینی هوای وخیم، یعنی آب‌ وهوایی که درد ایجاد می‌ کند، نگرانی روزمره مهمی برای بسیاری از مردم است.

آب و هوا و میگرن و درد ها
72 درصد از افراد مبتلا به میگرن و 66 درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های مرتبط با درد نشان می‌دهند که احتمالاً با لغو برنامه‌های خود یا با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند مصرف دارو، رفتار خود را همگام با پیش بینی های آب و هوا اصلاح می‌کنند.

محققان دانشگاه Georgia گزارش کردند که تقریباً 70 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی که اخیرا اجرا شده بود، رفتار روزمره شان را فقط بر اساس پیش بینی درد مبتنی بر آب و هوا تغییر می‌ دهند.

Christopher Elcik نویسنده اصلی مقاله و مدرس جغرافیا/علوم جوی در بیانیه‌ای رسانه‌ ای گفت: «ما در حال یافتن رابطه محکم‌ تری از الگو های آب‌ و هوایی و درد هستیم، بنابراین پیش‌بینی درد مبتنی بر آب‌ و هوا امکان‌ پذیر است. هدف این پژوهش نظرسنجی و پیداکردن مخاطبان این نوع از پیش‌بینی بود.»

تاثیر آب و هوا بر میگرن و سایر درد های مزمن

در مجموع، محققان از بیش از 4600 نفر نظرسنجی به عمل آوردند. در میان پاسخ دهندگانی که به عنوان مبتلایان به میگرن معرفی شدند، 89 درصد آنها اشاره کردند که آب و هوا بر میزان درد آنها تأثیر می گذارد و 79 درصد دیگر آب و هوا را به عنوان محرک درد خود ذکر کردند.

در همین حین، در میان پاسخ دهندگان با بیماری‌های دیگر، 64 درصد آنها نیز گفتند که الگوهای آب و هوایی می‌تواند باعث درد شود و به طور تعجب انگیزی 94 درصد آنها آب و هوا را به عنوان یک عامل موثر درد ذکر کردند.

این گزارش اخیر مبتنی بر تحقیقات قبلی است که بر روی الگو های آب‌ و هوایی خاص و شرایط مرتبط با درد متمرکز شده بود تا بتواند علاقه عموم به پیش‌ بینی درد مبتنی بر آب‌ و هوا را بسنجد، زیرا ممکن است نشان‌ دهنده خطر بالا یا متوسط برای میگرن یا درد مزمن باشد.

Christopher Elcik می‌گوید: «مشاهده می‌ کنم که چقدر مردم می‌ توانند تحت‌ تأثیر این نوع درد ها قرار گیرند، بنابراین اگر بتوانم به کسی بینشی در مورد میزان خطر برای هر روز ارائه دهم، شاید مردم بتوانند اقداماتی را برای جلوگیری از بروز درد انجام دهند. اگر خطرات بیشتر باشد، اقدامات پیشگیرانه‌ ای وجود دارد که افراد می‌ توانند انجام دهند.»

همچنین بخوانید >> چرا میگرن در تابستان بدتر می شود؟

گفته شد، اگر به طور فرضی خطر درد ناشی از آب‌ و هوا زیاد باشد چه کاری انجام می‌ دهید؟ بیش از نیمی از پاسخ‌ دهندگان گفتند که احتمالاً اقدامات پیشگیرانه (دارو، استراحت، اجتناب از محرک‌ های ترکیبی) را انجام می‌ دهند. 47 درصد دیگر مبتلا به میگرن و 46 درصد از مبتلایان به بیماری‌ های مرتبط با درد نیز گفتند «به احتمال زیاد» همین اقدامات را انجام می‌ دهند.

قابل‌ ذکر است، تمایل به ابزاری برای این نوع پیش‌بینی بسیار زیاد بود. 72 درصد از مبتلایان به میگرن و 66 درصد با بیماری‌ های مرتبط با درد گفتند که در صورت پیش بینی درد مبتنی بر آب و هوا، رفتار خود را با لغو برنامه ها یا انجام اقدامات پیشگیرانه تغییر می دهند. حتی برخی از پاسخ دهندگان گفتند که از ابزارهای آنلاین برای پیش بینی درد ناشی از آب و هوا استفاده می کنند.

مثالی از این‌ دست پیش‌بینی آرتریت یا میگرن AccuWeather است که با توجه‌ به شرایط جوی خطر وقوع درد کم تا زیاد را پیش‌ بینی می‌ کند. اما این ابزار های موجود اطلاعات اندکی در رابطه‌ با متغیر های در نظر گرفته شده و چگونگی انجام این پیش‌ بینی‌ ها در دست قرار می‌ دهند.

همچنین بخوانید >> تاثیر آب و هوا بر علائم آرتریت و درد مفاصل

همچنین احتمال اینکه فرد طبق برنامه پیش رود مقدار زیادی به مدت‌ زمان فعالیت ذکر شده در سؤال بستگی دارد. اگر مدت برنامه‌ها تقریباً 30 دقیقه باشد، 57 درصد پاسخ دهندگان دارای میگرن و 52 درصد افراد دارای بیماری‌ های مربوط به درد گفتند که به «احتمال خیلی زیاد» برنامه‌ ها را دنبال می‌ کنند حتی اگه ریسک متوسطی برای درد وجود داشته باشد.

اگر فعالیت بیش از 3 ساعت ادامه داشته باشد، اعداد به 23 درصد برای ریسک متوسط و 18 درصد برای ریسک بالا برای افراد دارای میگرن کاهش پیدا میکند. در افراد دارای بیماری‌ های مربوط به درد، 23 درصد فعالیت 3 ساعته را با ریسک متوسط درد آب و هوایی ادامه می‌ دهند و 21 درصد نیز علی رقم ریسک بالا این فعالیت را ادامه می‌ دهند. به طور کلی با افزایش سطح ریسک، احتمال تغییر برنامه‌ ها نیز افزایش پیدا می‌ کند.

Elcik می‌گوید: «این شامل همه جوانب بود. در همه افراد با افزایش ریسک پیش‌ بینی، احتمال لغو برنامه‌ ها نیز بیشتر می‌ شد.»

در حالی‌ که برای پیش‌ بینی آب‌ و هوا مبتنی بر درد، نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری است، Elcik معتقد است که این مقاله اهمیت و ضرورت توسعه چنین منابعی را تأکید می‌ کند.

محقق کلامش را این‌گونه پایان می‌ دهد: «این انتشار نشان داده است که افرادی هستند که مایل و مشتاق به امتحان چیز جدیدی هستند و احتمالاً افرادی بیشتر از تصورمان بتوانند از این مقوله سود ببرند. به نظرم این نتایج می‌ تواند دیگر محققان را به بررسی پدیده‌ های آب‌ و هوایی مشابه و در مقیاس وسیع وادارد و به جامعه در فهم بهتر اثر جو بر روی درد کمک کند.»

این مقاله در International Journal of Biometeorology منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها