آنتی بیوتیک ها آنچنان که انتظار می رود بر درمان سرفه تاثیر گذار نیستند

پزشکان گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها را برای کمک به درمان سرفه تجویز می کنند، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که این دارو ها به کاهش شدت یا مدت زمان سرفه کمکی نمی کنند، حتی اگر یک عفونت باکتریایی عامل آن باشد.

عدم تاثیر آنتی بیوتیک بر سرفه
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چه افراد آنتی بیوتیک مصرف کنند یا نه، مدت زمان مشابهی (چیزی در حدود 17 روز طول) می‌ کشد تا افراد بر عفونت خود غلبه نمایند.

دکتر Dan Merenstein، محقق ارشد این مقاله، استاد پزشکی خانواده در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی در اینباره گفت: “عفونت‌ های دستگاه تنفسی تحتانی که باعث سرفه می‌ شوند، پتانسیل خطرناک تر شدن را دارند، به طوری که ۳ تا ۵ درصد از این بیماران از ذات‌ الریه رنج می‌ برند.”

سرفه ها عموما نیاز به آنتی بیوتیک ندارند

دکتر Dan Merenstein همچنین در یک بیانیه خبری جورج تاون تاکید کرد: «همه افراد در اولین مراجعه خود به اشعه ایکس دسترسی آسانی ندارند، و این ممکن است دلیلی باشد که پزشکان همچنان آنتی‌بیوتیک‌ ها را بدون در دست داشتن هیچ مدرک دیگری از عفونت باکتریایی تجویز می‌ کنند».

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده است که برخی از بیماران برای درمان سرفه های خود، انتظار تجویز آنتی بیوتیک را از سوی پزشک داشته باشند.

برای بررسی اینکه آیا آنتی بیوتیک ها تفاوتی ایجاد می کنند، محققان استفاده از آن ها را در افرادی که با عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی به مراکز درمانی مراجعه می کردند، مورد پیگیری و ارزیابی قرار دادند.

برای حدود 29 درصد از افراد در اولین ویزیت پزشکی خود آنتی بیوتیک تجویز شده بود، اما این دارو ها در مقایسه با افرادی که نسخه دریافت نکردند، تأثیری بر سرفه آنها نداشت.

همچنین مدت زمان مشابهی طول کشید تا افراد بر عفونت خود غلبه کنند، چه آنتی بیوتیک مصرف کنند یا نه، چیزی در حدود 17 روز.

این مطالعه جدید، روز دوشنبه در ژورنال General Internal Medicine منتشر گردید.

محققان خاطر نشان کردند که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها باعث افزایش خطر مقاوم شدن باکتری های خطرناک به دارو ها (مقاومت آنتی بیوتیکی) می شود.

دکتر Mark Ebell، پروفسور کالج بهداشت عمومی دانشگاه جورجیا، گفت: پزشکان درصد عفونت‌ های مجاری تحتانی را که باکتریایی هستند، می‌ دانند، اما احتمالاً میزان آنها را بیش از حد واقع تخمین می‌ زنند. آنها همچنین به احتمال زیاد توانایی خود در تشخیص عفونت های ویروسی از باکتریایی را بیش از حد برآورد می کنند.

دکتر Dan Merenstein خاطر نشان کرد: “این مطالعه نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد سرفه را برجسته می سازد. ما می دانیم که سرفه می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. به گونه ای که شایع ترین دلیل مرتبط با بیماری برای ویزیت مراقبت های سرپایی، سرفه است که سالانه نزدیک به 3 میلیون ویزیت سرپایی و بیش از 4 میلیون مراجعه به بخش اورژانس را شامل می شود.”

وی افزود: علائم سرفه های جدی و نحوه درمان صحیح آنها نیاز به مطالعه بیشتری دارد، شاید در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، زیرا این مطالعه مشاهده ای بوده و از حدود سال 2012 تاکنون هیچ کارآزمایی تصادفی شده ای برای بررسی این موضوع وجود نداشته است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها