هم تخت شدن با حیوانات خانگی می تواند آثار منفی بر سلامتی شما و آنها داشته باشد

متخصصان هشدار می دهند که حضور حیوانات خانگی در تخت خواب شما و خوابیدن در کنار آنها ممکن است آثار مخربی بر سلامتی شما داشته باشد و نیازمند این است که ملحفه‌ ها را مرتبا بشویید.

هم تخت شدن با حیوانات خانگی
این همیشه ایده خوبی نیست که با حیوانات خانگی خود یک تخت خواب مشترک داشته باشید. آلرژی‌ها، کک‌ها، کنه‌ها و موارد دیگر ممکن است دلایل خوبی برای توقف موقت استفاده از تخت مشترک و در برخی موارد، ممنوع کردن استفاده از تخت مشترک باشند.

آیا شب، هنگامی که قصد خواب می‌ کنید، حیوانات خانگی شما به دنبالتون وارد تخت می شوند؟ شاید گربه‌ ها در انتهای تخت چمباتمه بزنند. شاید سگ‌ ها به زیر پتو شیرجه بزنند یا سرشان را روی بالش قرار دهند. شاید هم حیوان خانگی‌تان فضای خواب اختصاصی خودش را داشته باشد. اما در صورتی که تخت‌ خوابتان را با آنها به اشتراک بگذارید، از منظر علمی چه اتفاقی می افتد؟

حیوانات‌ خانگی در جامعه نقش و انتظارات جدید روز‌افزونی دارند. سگ‌ ها، گربه‌ ها و تعداد زیادی حیوانات خانگی از سایر گونه‌ ها به عضوی از خانواده ها تبدیل شده‌ اند،  نقشی که از نقش اولیه آنها یعنی حفاظت، شکار، دفع حشرات‌ موذی، و در برخی موارد منابع غذایی، فرسنگ‌ ها فاصله دارد.

صاحبان این حیوانات حالا وقت بیشتری را برای صمیمیت با حیوانات‌ خانگیشان سپری می‌ کنند که دارای فواید بسیاری است. ارتباط مثبت با حیوانات‌ خانگی با ارتقای سطح سلامت، ارتباطات اجتماعی، فعالیت‌ های فیزیکی، و کاهش احساس تنهایی در ارتباط است.

در حالی‌ که مردم معمولا فضای خانه را با حیوانات‌ خانگی‌ خود سهیم می‌ شوند، هم‌ تخت‌ شدن مسئله‌ ای‌ ست که به صمیمیت بیشتری نیاز دارد. بااین‌حال، تحقیقات نشان می‌ دهند که از ارزیابی  ۹۰ میلیون خانواده اروپایی که حداقل صاحب یک حیوان‌ خانگی هستند، ٪۴۵ سگ‌ ها و ٪۶۰ گربه‌ ها اجازه ورود به تخت را دارند و نیز ٪۱۸ سگ‌ ها و ٪۳۰ گربه ها امکان خوابیدن با صاحب خود زیر یک پتو را دارند.

با این‌ که سهیم‌ شدن زمان استراحت با حیوانات خانگی ممکن است لذت‌ بخش و آرامش‌ بخش باشد، علاوه‌ بر تاثیر بر بهداشت خواب و روابط انسان‌ ها، ممکن است با خطراتی برای سلامت هر دو طرف همراه باشد.

آشفتگی خواب در اثر هم تخت شدن با حیوانات خانگی

خواب آشفته ممکن است یکی از چالش‌ های هم‌ تخت‌ شدن با حیوان‌ خانگیتان باشد. حرکات هم‌ تختیتان (دو یا چهار پا) ممکن است منجر به کاهش بازدهی خوابتان شود، هر چند تختی که برای همه جا داشته باشد ممکن است این اثر منفی را کاهش دهد.

اگر خواب آشفته بر سلامت‌تان تاثیر گذاشته است، ترغیب حیوان‌ خانگیتان به خوابیدن در جای دیگری از اتاق خواب نیز ممکن است مفید باشد. حیوانات خانگی ما نیز به خواب با کیفیت نیاز دارند، درنتیجه، فضای خواب شخصی برای آنها نیز ممکن است مفید باشد.

اما، هم‌ تخت‌ شدن نیز ممکن است فوایدی داشته باشد. بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی به خوابیدن کنار حیواناتشان که به آنها حس همراهی، امنیت و حتی گرما می‌ بخشند، علاقه دارند. بیش از ٪۸۰ سگ‌ های مورد بررسی در تحقیقات ترجیح می‌ دادند که شب‌ ها برای سود متقابل نزدیک صاحبانشان باشند.

همچنین به‌نظر می‌ رسد که حیوانات خانگی گوناگون زمان استراحت را با هم سپری می‌ کنند؛ بنابراین، اگر خانواده با چندین حیوان‌ خانگی مختلف هستید، حیوانات شما ممکن است از خوابیدن کنار هم لذت ببرند.

ساس‌ ها

حیوانات خانگی گاهی مهمان‌ های ناخوانده‌ای چون کک‌ ها، کنه‌ ها، جرب‌ ها و شپش‌ ها را با خود به خانه می‌ آورند. انگل‌ های خارجی ممکن است از روی حیوانات‌ خانگی روی ما پریده و موجب رنجش گذرا یا طولانی‌ مدت شوند. انگل‌ های خارجی در موارد وخیم ممکن است موجب انتقال بیماری‌ ها جدی بالقوه‌ای چون طاعون یا «بیماری خراش گربه»، عفونتی که توسط باکتری‌ های موجود در بزاق گربه ایجاد می‌ شود، گردند.

حیوانات خانگی اغلب انگل‌ های داخلی مانند کرم گرد Toxocara canis – انگلی که هم سگ و هم گربه را درگیر می‌ کند – را نیز در خود جای می‌ دهند که برخی از آنها ممکن است به انسان منتقل شده و منجر به بیماری شوند. تخم‌ های میکروسکوپی که امکان عفونت‌ زایی دارند ممکن است با موی حیوان‌ خانگی‌ حمل شده و تماس نزدیک احتمال انتقال میان حیوان‌ خانگی و انسان را افزایش می‌ دهد.

احتمال انتشار سایر ارگانیسم‌ های بیماری‌ زا ازجمله باکتری‌ ها، ویروس‌ ها و قارچ‌ ها، به ویژه باکتری‌ های مقاوم‌ به‌ آنتی‌بیوتیک مانند MRSA، بین حیوانات خانگی و انسان‌ ها نیز نگران‌ کننده است. در حقیقت، ما هم امکان انتقال بیماری – ازجمله کووید-۱۹ – به حیوانات خانگیمان را داریم؛ بنابراین، این مسئله یک‌ طرفه نیست.

آلرژی ها و آسیب‌ ها

رابطه صمیمانه با حیوانات خانگی احتمال افزایش واکنش‌ های حساسیتی یا خطر آسیب‌دیدگی را بیشتر می‌ کند. آسیب‌ های ناخواسته و جزئی مانند خراشیدگی ممکن است اتفاق بیفتد. مجاورت با حیوانات خانگی ممکن است موجب طولانی‌ تر شدن تماس با گردوخاک موی آنها شود. گردوغبار همچنین ممکن است در محیط انباشته شده و احتمال خطر واکنش‌ های آلرژیک را افزایش دهد.

برخی حیوانات خانگی نیز ممکن است در اثر تماس طولانی‌ مدت و سهیم‌ شدن در فضاهای صمیمی با صاحبانشان مبتلا به اختلال‌ های رفتاری مثل رفتار‌ های ناشی از جداشدن شوند.

درمقابل، برخی صاحبان برای کاهش رفتار های آزاردهنده‌ای چون خراشیدن درب یا زوزه‌کشیدن شبانه ترجیح می‌ دهند که حیوانات خانگیشان را به محیط خواب خود راه دهند. آموزش منصفانه و مداوم و انتظارات بین حیوانات خانگی و صاحبانشان ممکن است فارغ از این که حیوانات کجا می‌خوابند، کمک زیادی به کاهش چنین نگرانی‌ هایی کند.

تمیز نگه‌ داشتنشان

اگر با حیوان‌خانگیتان هم‌ تخت می‌ شوید، بهداشت خوب و نظافت منظم ضروری است. شستن حداقل هفته‌ ای یک بار ملحفه‌ ها توصیه می‌ شود. اگر با حیوان‌خانگیتان هم‌ تخت می‌ شوید، شستن سه چهار روز یک بار لباس‌ های خواب پیشنهاد می‌ گردد.

مو و پای حیوانات خانگی نیز ممکن است حاوی کثیفی یا عوامل بیماری‌زا باشند که مستعد انتقال آلودگی به «نقاط حساس» محیط خواب هستند. در مطالعه‌ای، باکتری‌ های موجود در مدفوع، از پنجه‌های ٪۸۶ سگ‌ ها جدا شد. تمیزکردن پنجه حیوانات خانگی پس از بیرون‌رفتن عمل مناسبی برای کاهش خطر آلودگی است.

اصلاح مرتب مو ها و حمام‌ کردن (به وقت نیاز) برای پایش سلامت و تندرستی حیوانات خانگی اهمیت دارد. این اعمال همچنین ممکن است رابطه انسان – حیوان مثبتی را ایجاد، و احتمال انتشار عفونت‌ های بالقوه را کاهش دهد.

انگل‌ زدایی تحت‌ نظر دامپزشک نیز ممکن است حمل و انتشار انگل‌ های داخلی و بیرونی را به صاحبان و سایر حیوانات خانگی به حداقل برساند.

هم تخت شدن با حیوانات خانگی با مدیریت و رعایت اصول بهداشتی

این که با حیوان‌ خانگیتان هم‌ تخت شوید یا خیر به عواملی چون سبک‌ زندگی، سلامت و حتی رابطه‌تان با حیوان‌ خانگیتان بستگی دارد.

تعدیل عوارض بالقوه هم‌ تخت‌ شدن با حیوانات خانگی همراه با مزایای احتمالی برای ارزیابی این که هم‌ تخت‌ شدن انتخاب خوبی‌ است یا خیر، مهم است. در حقیقت، آشفتگی خواب به‌ خاطر هم‌ تخت‌شدن با حیوانات خانگی به آن بدی هم که اغلب تصور می‌ شود مضر نیست.

با مدیریت و بهداشت خوب، هم‌ تخت‌ شدن با حیوانات خانگی ممکن است به هر دو طرف خواب شبانه خوبی را هدیه دهد.

این مقاله توسط Jacqueline Boyd، مدرس ارشد علوم حیوانات از دانشگاه Nottingham Trent نوشته شده است و از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر گردیده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها