سلول های پیش سرطانی چه هستند و چقدر خطرناکند؟

شنیدن کلمات وجود “سلول های پیش سرطانی” که از دهان پزشک بیرون می آید می تواند به طور قابل توجهی زنگ خطر را  برای شما به صدا درآورد و بسیار برایتان نگران کننده باشد. به هر حال، سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا و تا حدودی در کل جهان است، به طوری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش داده است که بیش از 600000 آمریکایی در سال 2020 بر اثر سرطان جان خود را از دست داده اند. بیماری های قلبی اولین علت مرگ و میر است.

سلول های پیش سرطانی
سلول‌ های پیش سرطانی سلول‌ های غیر طبیعی هستند که از نظر اندازه و شکل در مقایسه با سلول‌ های طبیعی متفاوت هستند، اما هنوز سرطانی نیستند.

با این حال، اگر آگاه شوید که در حال حاضر سلول های پیش سرطانی در بدنتان وجود دارند، با وجود اینکه که این خبر به طور قابل درکی ترسناک به نظر می رسد، به این معنی نیست که شما به طور خودکار به سرطان مبتلا شده اید.

بنابراین، اگر سلول های پیش سرطانی به طور قطع نشان دهنده ابتلا به نوعی از سرطان ها نباشند، پس دقیقاً چه هستند؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا در مورد این سلول ها بیشتر بدانید.


اگرچه سلول‌ های پیش سرطانی سلول‌ های غیر طبیعی هستند که از نظر اندازه و شکل در مقایسه با سلول‌ های طبیعی متفاوت اند، اما هنوز سرطانی نیستند.
در واقع، متخصصان پزشکی گاهی اوقات سلول های پیش سرطانی را در دسته بیماری های غیر تکثیری قرار می دهند.
نمونه‌ هایی از بیماری‌ های غیر تکثیری شامل تومور های خوش‌ خیم، فیبروم‌ ها و کیست‌ ها و سایر توده‌ های غیر سرطانی می شود.
با این حال، سلول‌ های پیش سرطانی همچنان پتانسیل سرطانی شدن را دارند.

در حالی که سلول های پیش سرطانی دقیقا مشابه سلول های سرطانی نیستند، اما به طور کلی آنها را به عنوان یک علامت هشدار دهنده در نظر می گیرند که ممکن است باعث ایجاد سرطان در آینده شوند.

سلول‌ های پیش سرطانی می‌توانند حاوی جهش‌ هایی در DNA خود باشند که در آینده می‌ توانند منجر به رشد و تقسیم کنترل‌ نشده و در نتیجه ایجاد تومور بدخیم شوند.

متخصصان بهداشت معمولاً سلول‌ های پیش سرطانی یا ضایعات پیش سرطانی را در طول غربالگری‌ ها یا آزمایش‌ های معمول مانند پاپ اسمیر یا کولونوسکوپی کشف می‌ کنند.

بنا به گفته کارشناسان City of Hope (مراکز درمان سرطان در آمریکا)، اگر به طور منظم غربالگری می‌کنید، اغلب سلول‌ های پیش سرطانی را می‌توان آنقدر زود تشخیص داد تا قبل از تبدیل شدن به سلول‌ های سرطانی شناسایی شده و به آنها رسیدگی شود.

همچنین بخوانید >> تبدیل سلول های سرطانی عليه يکديگر با يک واکسن آزمايشی

توضیح تفاوت دیسپلازی و سلول های پیش سرطانی

اصطلاح “دیسپلازی” گاهی اوقات به جای “سلول های پیش سرطانی” استفاده می شود.

بنا به گفته های متخصصان وبسایت معتبر پزشکی MedicalNewsToday، دیسپلازی یک اصطلاح پرکاربرد است که وضعیت پیش سرطانی را توصیف می کند. دیسپلازی که جدی تر از هیپرپلازی (رشد بیش از حد سلول های طبیعی) است، می تواند بسیاری از قسمت های بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد.

متخصصان شرکت پزشکی جان هاپکینز گزارش می دهند که دیسپلازی دهانه رحم یا رشد غیر طبیعی سلول در امتداد سطح دهانه رحم به طور متوسط سالانه حداقل در 250000 زن آمریکایی رخ می دهد که بیشتر آنها در سنین بین 25 تا 35 سال هستند.
دیسپلازی دهانه رحم یک بیماری پیش سرطانی است که از طریق فعالیت های جنسی منتقل شده و توسط ویروس پاپیلومای انسانی، که بیشتر به عنوان HPV شناخته می شود، ایجاد می شود.
اگرچه گاهی اوقات این بیماری به خودی خود برطرف می شود یا در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است، اما سرطان دهانه رحم هنوز یکی از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان است.
طبق گزارشات کلینیک کلیولند، در حالی که همه زنان مبتلا به HPV به دیسپلازی دهانه رحم مبتلا نمی شوند، سیگار کشیدن، عوامل سنی و ضعف سیستم ایمنی به طور بالقوه می تواند این خطر را افزایش دهد.

همچنین بخوانید >> سرطان مغز : بررسی هفت نشانه احتمالی

ناحیه دیگری از بدن که ممکن است دیسپلازی در آن ایجاد شود، روده بزرگ است.
پزشکان می توانند از طریق کشت مدفوع، انواع مختلف کولونوسکوپی یا روشی به نام “سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر” که شامل یک لوله و یک دوربین انعطاف پذیر کوچک است، تشخیص دهند که آیا در روده بزرگ خود دچار دیسپلازی شده اید یا خیر.
بسته به سطح ناهنجاری سلول ها، دیسپلازی ممکن است دارای درجه پایین یا درجه بالا باشد.
در هر دو وضعیت، سلول‌ ها همچنان پیش سرطانی در نظر گرفته می‌ شوند، اما در دیسپلازی با درجه بالا ممکن است به اقدامات بیشتری از حد معمول نیاز باشد یعنی اقداماتی فراتر از حذف و برداشتن سلول‌ های پیش سرطانی برای محافظت از شما در برابر ابتلا به سرطان روده بزرگ.

همچنین بخوانید >> علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ

معرفی علائم و راه های درمان سلول های پیش سرطانی

 

درمان سلول های پیش سرطانی
درمان های مختلفی برای رفع سلول های پیش سرطانی وجود دارد

یکی از ویژگی‌ های بد سلول‌ های پیش سرطانی این است که متأسفانه اغلب هیچ علامتی مبنی بر وجود خود ندارند، بنابر این ممکن است اکثرا متوجه نشوید که آنها را دارید، به خصوص زمانی که در مناطقی وجود دارند که به راحتی قابل مشاهده نیستند.

با این حال، بسته به موقعیت مکانی این سلول ها، گاهی اوقات علائمی وجود دارد که نشان می دهد دچار مشکل شده اید.

به عنوان مثال، مرکز سرطان Moffitt گزارش می دهد که اگر لکه های سفید در دهان خود مشاهده کنید، این امر می تواند نشانه وجود سلول های پیش سرطانی باشد و خونریزی غیر طبیعی رحم نیز می تواند نشانه ای از وجود فعالیت غیر طبیعی سلول ها در دهانه رحم باشد.

خبر خوب این است که درمان های مختلفی برای رفع سلول های پیش سرطانی وجود دارد، مانند برداشتن با جراحی، انجماد سلول ها (کرایو تراپی)، استفاده از دارو های پیشگیری از شیمی درمانی و داروهای موضعی. در برخی موارد، تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار، عمل به رژیم غذایی سالم و انجام ورزش منظم نیز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

در حالی که سلول های پیش سرطانی مشابه سلول های سرطانی نیستند، آنها را به عنوان یک علامت هشدار دهنده در نظر بگیرید که ممکن است سرطان در آینده ایجاد شود.
سلول‌ های پیش سرطانی می توانند حاوی جهش‌ هایی در DNA خود باشند که می‌ توانند منجر به رشد و تقسیم کنترل‌ نشده و در نتیجه تومور بدخیم شوند.
به همین دلیل است که تشخیص زود هنگام و درمان سلول های پیش سرطانی امری حیاتی است.

همچنین بخوانید >> اکثر سرطان ها از طریق غربالگری سرطان یافت نمی شوند

بنابراین در مورد هر تغییری که در بدن خود مشاهده می کنید با پزشک خود صحبت کنید. حتی اگر علائم مشکوکی ندارید یا سلول های پیش سرطانی برای شما تشخیص داده نشده است، مهم است که معاینات و غربالگری های منظم را برنامه ریزی کنید تا مراقب سلامتی خود باشید تا از خود در برابر ابتلا به سرطان در آینده محافظت کنید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها