کشف غشای چهارم جدید و مخفی در مغز انسان

دانشمندان به تازگی چیزی در مورد مغز انسان کشف کرده اند که ثابت می کند هنوز چیز های بسیار زیادی برای یادگیری در مورد مغز انسان وجود دارد: طبق یک مطالعه جدید که توسط دانشگاه های Rochester and Copenhagen انجام شده، وجود غشای چهارم در مغز تایید و کشف شد.

غشای چهارم مغز
غشای چهارم مغز تازه کشف شده، نوعی مزوتلیوم است که در ریه ها و قلب انسان نیز یافت می شود

خلاصه و نکات کلیدی این مطالعه عبارت اند از :

  • غشای چهارم که به تازگی کشف شده در مغز انسان وجود دارد.
  • این سد نازک مغزی، جریان مایع مغزی نخاعی را در داخل و اطراف مغز کنترل کرده تا از سیستم ایمنی بدن حمایت کند.
  • همین نوع غشاء در ریه ها و قلب انسان نیز وجود داشته و فعالیت می کند.

در این مطالعه که در مجله علمی و معتبر Science منتشر شده است، محققان می گویند غشای چهارم از قبل ناشناخته ای در مغز وجود دارد (واقع در فضای زیر لایه عنکبوتیه یا همان آراکنوئید) که وظیفه ی آن کمک به کنترل جریان مایع مغزی نخاعی (CSF) و حذف مواد زائد از مغز برای حمایت از سیستم ایمنی بدن است.

مایع مغزی نخاعی (CSF) مایع شفاف و بی رنگی است که در بافتی که مغز و نخاع همه مهره‌ داران را احاطه کرده است، یافت می‌ شود.

همچنین بخوانید >> سرطان مغز : بررسی هفت نشانه احتمالی

محققان تنها توانستند غشای نازک و ظریف چهارم را ببینند.که به لطف پیشرفت های اخیر در تصویر برداری عصبی و زیست شناسی مولکولی، تنها چند سلول را از نظر ضخامت اندازه گیری می کند و به اندازه کافی محکم است تا CSF تمیز و کثیف را جدا کند.
غشای چهارم می‌ تواند باعث تخلیه پروتئین‌ های سمی مرتبط با آلزایمر و سایر بیماری‌ های عصبی از سیستم عصبی مرکزی شود.

غشای چهارم تازه کشف شده، نوعی مزوتلیوم است که در ریه ها و قلب انسان نیز یافت می شود، این غشا همچنین به عنوان یک احاطه کننده و محافظت کننده از اندام ها شناخته می شود که همچنین حاوی سلول های ایمنی است.
همراه با شستشوی CSF سمی، غشاء از ورود سلول‌ های ایمنی بیرونی جلوگیری کرده و به نظر می‌ رسد که میزبان جمعیت سلول‌ های ایمنی سیستم عصبی مرکزی است که از غشای لنفاوی زیر عنکبوتیه برای نظارت در سطح مغز استفاده می‌ کنند.
نویسندگان مطالعه می نویسند که به آنها اجازه می دهد CSF عبوری را برای علائم عفونت اسکن کنند.

همچنین بخوانید >> سلول های پیش سرطانی چه هستند و چقدر خطرناکند؟

قبلاً شناخته شده بود که CSF کثیف می تواند باعث خستگی در انسان شود، بنابراین محققان ممکن است بتوانند بفهمند چگونه خواب می تواند مغز را از سموم پاک کند و در کمک به درمان بیماری های CNS نقش داشته باشد.

دانشمندان می گویند کشف غشای چهارم جدید احتمالاً می تواند منجر به بهبود دارورسانی، درمان های بیولوژیکی تازه و درک بیشتر بیماری ها شود.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها