خروپف چیست؟ علل، عوارض و راه های درمان

خروپف زمانی اتفاق می افتد که چیزی جریان هوای شما را در طول خواب محدود می کند. در حالی که ممکن است فکر کنید که این فقط یک عارضه جانبی آزاردهنده و شرم آور در هنگام خواب است، در واقع می تواند خطرناک تر از آن چیزی باشد که تصور کنید.

خروپف
خروپف زمانی اتفاق می افتد که هوا نمی تواند به راحتی از طریق دهان یا بینی عبور کند.

این امر به این دلیل است که خروپف نشانه کلیدی آپنه انسدادی خواب است، که یک اختلال خواب جدی بوده که در آن تنفس به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در یک زمان متوقف می شود.
علاوه بر این، خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد. این موارد خاص خروپف را تبدیل به یک پدیده تهدید کننده زندگی می کند. برای اینکه در مورد خروپف و خطرات احتمالی آن بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید!

واقعاً خروپف چیست؟

خروپف زمانی اتفاق می افتد که هوا نمی تواند به راحتی از طریق دهان یا بینی عبور کند. هنگامی که این اتفاق می‌ افتد، هوا از ناحیه مسدود شده عبور می‌ کند که باعث می‌ شود تا بافت‌ های نرم دهان، بینی و گلو به یکدیگر برخورد کرده و به لرزش درآیند. لرزش به وجود آمده، باعث ایجاد صدای خروپف می شود.

خروپف چقدر شایع است؟

خروپف بسیار رایج بوده و تقریبا هر کسی در مقطعی از زندگی خود آن را انجام می دهد. با این حال، در مردان بالای 50 سال که دارای اضافه وزن یا چاق هستند، شایع تر است.

دلایل و عوامل به وجود آورنده خروپف کدامند؟
دلایل خروپف
خروپف می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند آناتومی دهان و سینوس ها، مصرف الکل، آلرژی، سرماخوردگی و وزن شما ایجاد شود.

شرایط و عوامل متعددی می توانند جریان هوا را مسدود کنند که باعث خروپف می شود. برخی از این شرایط و عوامل عبارت اند از:

1- مسدود شدن راه های هوایی بینی : برخی افراد فقط در فصل آلرژی یا زمانی که عفونت سینوسی دارند خروپف می کنند. این امر باعث مسدود شدن مجاری تنفسی بینی می شود.

2- وجود بافت عضلانی ضعیف در گلو و زبان: زمانی که ماهیچه های گلو و زبان بیش از حد شل هستند، باعث می شود تا در مجاری هوایی و تنفسی شما اخلال ایجاد کرده و وارد شوند.

3- دارا بودن بافت حجیم و ضخیم گلو: اضافه وزن می تواند باعث این امر شود. همچنین برخی از کودکان لوزه های بزرگ و آدنوئید دارند که باعث می شود آنها خروپف کنند.

4- مصرف الکل و دارو ها: نوشیدن الکل یا استفاده از دارو های شل کننده عضلانی نیز می تواند باعث شل شدن بیش از حد ماهیچه های زبان و گلو شود.

5- وضعیت و موقعیت خواب: خوابیدن به پشت یا استفاده از یک بالش خیلی نرم یا خیلی بزرگ نیز می‌ تواند باعث ایجاد خروپف شود.

6- کمبود خواب: یکی دیگر از عوامل شگفت‌ انگیز خروپف، کمبود خواب است، زیرا اگر به اندازه کافی نخوابید، ممکن است ماهیچه‌ های گلوی شما بیش از حد شل شوند.

همچنین بخوانید >> به چند ساعت خواب شبانه نیاز دارید؟

عوارض و خطرات خروپف کدامند؟
عوارض خروپف
خروپف بلند یا طولانی مدت خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

خروپف های گاه به گاه که به دلیل سرما خوردگی یا آنفولانزا اتفاق می افتند معمولا بی ضرر هستند. اما خروپف های بسیار بلند یا مکرر می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد. برخی دیگر از عواض و خطرات احتمالی شناخته شده برای خروپف های بلند و یا پر تکرار عبارت اند:

1- سکته: یک مطالعه خواب نشان داد که شدت خروپف با خطر آترواسکلروز کاروتید، که باریک شدن شریان های گردن به دلیل رسوبات چربی است، مرتبط است. این امر می تواند در نهایت منجر به سکته مغزی شود.

2- بیماری های قلبی: آپنه خواب با مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر مرتبط است که در نهایت منجر به حملات قلبی احتمالی می شود.

همچنین بخوانید >> ایست قلبی چیست و چه عواملی باعث آن می شوند؟

3- آریتمی ها: افراد مبتلا به خروپف طولانی مدت یا آپنه خواب در معرض خطر ابتلا به ریتم نامنظم قلب یا آریتمی هستند.

همچنین بخوانید >> ضربان قلب خطرناک چیست؟ معرفی تاکی کاردی و برادی کاردی

4- بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD): افرادی که آپنه خواب دارند نیز ممکن است به GERD مبتلا شوند، زیرا گلوی آنها بسته شده در حالی که هوا در طول خواب به داخل رفته و خارج می شود. این امر باعث تغییرات فشاری می شود که می تواند محتویات معده آنها را دوباره به سمت مری بکشاند. هم GERD و هم آپنه خواب با اضافه وزن مرتبط هستند.

5- آسیب ناشی از خواب آلودگی در طول روز: کمبود خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب می تواند عواقب جدی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر خروپف یا آپنه خواب شما را خسته می‌ کند، در حین رانندگی در معرض خطر به خواب رفتن قرار می‌ گیرید.

همچنین بخوانید >> چرا همیشه خسته یا خواب آلودید؟

6- مسائل مربوط به سلامت روان: آپنه خواب می تواند بر سلامت ذهنی شما تأثیر بگذارد، که می تواند منجر به مشکلاتی مانند بی نظمی ناشی از کمبود خواب، و حتی افسردگی جدی شود.

7- عوارض جنینی: خروپف در سه ماهه آخر بارداری معمولاً به دلیل افزایش وزن است اما می تواند نشانه ای از عوارض جنینی نیز باشد. زنانی که در دوران بارداری با صدای بلند خروپف می کنند باید با پزشک خانواده یا متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنند.

8- سردرد: آیا اغلب با سردرد از خواب بیدار می شوید؟ خب، آپنه خواب و خروپف ممکن است یکی از دلایل آن باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که خروپف می کردند از سردرد های صبحگاهی و اختلالات خواب از جمله بی خوابی رنج می بردند.

9- نفس نفس زدن، خفگی و قطع شدن تنفس: یکی از علائم جدی آپنه خواب ایجاد مشکل در تنفس است، اگر دچار وقفه های مکرر در تنفس می شوید که بیش از 10 ثانیه طول می کشند، ضروری است تا به پزشک مراجعه کنید.

10- رضایت جنسی کمتر: مطالعات نشان داده‌ اند که هر چه مردان مسن‌ تر بیشتر و بلندتر خروپف کنند، احتمال بیشتری دارد که سطح رضایت جنسی کمتری را گزارش کنند.

11- اضافه وزن: به دلیل وزن اضافی که در اطراف گردن جمع می شود، بسیاری از افراد دارای اضافه وزن از آپنه خواب رنج می برند که این امر نفس کشیدن در شب را سخت تر می کند. خبر خوب این است که کاهش وزن علائم مربوط به اختلالات خواب را بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید >> راه های لاغری شکم در یک هفته

12- شب ادراری: بیدار شدن برای استفاده از دستشویی دو یا چند بار در شب وضعیتی است که شب ادراری نامیده می شود. این وضعیت همچنین با خروپف در مردان و زنان مرتبط است.

13- مشکلات با شریک زندگیتان در خواب: خواب آشفته به دلیل خروپف همسر یکی از شایع ترین عوارض جانبی است. افرادی که شریک زندگیشان در خواب خروپف می کند، ممکن است به دلیل اختلالات خواب به وجود آمده برخی از علائم خروپف را همانند شریک زندگی خود داشته باشند.

راه های درمان خروپف کدامند؟
درمان خروپف
درمان خروپف به علت آن بستگی دارد. دو شیوه درمانی جراحی یا غیر جراحی برای درمان خروپف وجود دارد.

درمان های دارای جراحی: در برخی موارد، خروپف با عمل جراحی برای کوچک کردن یا برداشتن بافت اضافی یا اصلاح یک مشکل ساختاری درمان می‌ شود. بسیاری از این روش‌ها با حداقل تهاجم هستند.

درمان های بدون نیاز به جراحی :

با این حال، درمان‌ های بدون نیاز به جراحی نیز وجود دارند که می‌ تواند وضعیت شما را بهبود بخشیده یا راه‌ های هوایی را هنگام خواب باز کند. برخی از اینگونه درمان ها عبارت اند از:

1- ایجاد تغییر در سبک زندگی: تغییرات سبک زندگی، مانند اجتناب از مصرف الکل قبل از خواب، تغییر وضعیت و موقعیت خواب و حفظ وزن مناسب، می تواند باعث کاهش خروپف شود.

2- مصرفبرخی از دارو ها: دارو های سرماخوردگی و ضد آلرژی می توانند احتقان بینی را تسکین داده و به شما کمک کنند تا آزادانه نفس بکشید.

3- لوازم دهان و دندان: استفاده از لوازم نگهدارنده دهان و دندان در هنگام خواب، فک شما را در موقعیت مناسب نگه می دارد، بنابراین هوا می تواند به طور آزاد جریان یابد.

4- نوارهای بینی: نوار های بینی نوار های انعطاف پذیری هستند که به قسمت بیرونی و خراجی بینی می چسبند. آنها مجرای بینی را باز نگه می دارند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها