ایست قلبی چیست و چه عواملی باعث آن می شوند؟

ایست قلبی (Cardiac Arrest) یک رویداد جدی و تهدید کننده زندگی است که سالانه بیش از 356000 آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد که 90 درصد موارد آن کشنده است.

ایست قلبی
ایست قلبی (Cardiac Arrest) یک رویداد جدی و تهدید کننده زندگی است

شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که مشغول تماشای یک رویداد ورزشی به خصوص فوتبال باشید و ناگهان یکی از ورزشکاران بدون هیچ دلیلی روی زمین بیفتد.
اکنون، وضعیت سلامتی برای بسیاری از طرفداران رشته های ورزشی، به ویژه هواداران فوتبال، مهم است، زیرا به تازگی Damar Hamlin بازیکن 24 ساله تیم فوتبال آمریکایی Buffalo Bills، در جریان بازی ناگهان روی زمین افتاد و وضعیت سلامتی این ستاره محبوب فوتبال، وخیم گزارش شده است.

ایست قلبی، زمانی رخ می دهد که قلب به طور ناگهانی پمپاژ نمی کند، می تواند ناشی از انواع مشکلات قلبی باشد، اما عمدتا به دلیل اختلال در عملکرد الکتریکی قلب است. طبق گفته موسسه ملی قلب، ریه و خون، حدود 50 درصد از افرادی که ایست قلبی را تجربه می کنند، از یک مشکل اساسی قلبی یا عامل خطر خود، آگاه نیستند.

برای آگاهی از اطلاعات بیشتر در مورد ایست قلبی، علائمی که باید مراقب آنها باشید، نحوه دریافت فوری کمک و چرایی امکان تجربه آن برای افراد جوان تر، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

ایست قلبی چیست؟

ایست قلبی، از دست دادن ناگهانی و غیرمنتظره عملکرد قلب است که در آن ضربان قلب ناگهان متوقف می شود. هنگامی که قلب به این روش متوقف می شود، خون دیگر نمی تواند به اندام های حیاتی مانند مغز جریان یابد، که در نتیجه این وضعیت را حتی با مداخله فوری پزشکی، تبدیل به یک خطر تهدید کننده زندگی و بسیار کشنده می کند.

در حالی که ایست قلبی اغلب بدون هشدار و دلیل از قبل تعیین شده رخ می دهد، وجود نشانه ها، علائم و دیگر شرایط که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، می توانند نشان دهنده احتمال وقوع ایست قلبی باشد.

همچنین بخوانید >> ضربان قلب خطرناک چیست؟ معرفی تاکی کاردی و برادی کاردی

آیا ایست قلبی همان حمله قلبی است؟
تفاوت حمله قلبی با ایست قلبی
ایست قلبی یک مسئله الکتریکی است، در حالی که که حمله قلبی یک مشکل جریان خون است.

در حالی که ممکن است حمله قلبی (Heart Attack) باعث ایست قلبی (Cardiac Arrest) شود، اما لازم است بدانید که این دو حالت یکسان نیستند.

حمله قلبی که از نظر پزشکی به عنوان انفارکتوس میوکارد شناخته می شود، یک مشکل گردش خون است که به دلیل از دست دادن خون رسانی به قلب ایجاد می شود. این از دست دادن خون به طور معمول به دلیل ایجاد انسداد در شریان ها ایجاد می شود.

درحالی که ایست قلبی زمانی رخ می دهد که قلب به دلیل مشکلات الکتریکی در خود قلب به طور کامل از تپش باز می ایستد.

دکتر Ihab Girgis، مدیر پزشکی آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی قلب در بیمارستان دانشگاه Hackensack Meridian Jersey Shore تأکید می کند: ایست قلبی یک مسئله الکتریکی است، در حالی که که حمله قلبی یک مشکل جریان خون است.

چه چیز هایی باعث ایست قلبی می شوند؟

بیشتر موارد ایست قلبی ناشی از ریتم نامنظم قلب است که به آن آریتمی گفته می شود.

سایر علل ایست قلبی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بافت قلب زخمی یا ایسکمیک: حمله قلبی می تواند باعث ایسکمی، یعنی کمبود جریان خون به قلب شود و حمله قلبی قبلی می تواند بافت قلب را زخمی کند و/یا منجر به بزرگ شدن قلب شود. اینها عوامل خطر برای ایجاد آریتمی بطنی هستند.
  • ضخیم شدن عضله قلب (کاردیومیوپاتی): فشار خون بالا و بیماری دریچه قلب دو شرایطی هستند که می توانند به عضله قلب آسیب برسانند و باعث ضخیم شدن آن شوند و خطر ایست قلبی را افزایش دهند.
    برخی از افراد به دلیل شرایطی که دارند به نام کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک مستعد ابتلا به این مشکل هستند.
  • نا هنجاری های الکتریکی: شرایطی مانند سندرم ولف پارکینسون وایت، سندرم QT طولانی و سندرم بروگادا از علل شناخته شده ایست قلبی در کودکان و بزرگسالان جوان هستند.
  • نا هنجاری‌ های رگ‌ های خونی: وقتی این ناهنجاری‌ ها وجود داشته باشند، آدرنالین ترشح شده در طول دوره‌ های فعالیت بدنی شدید ممکن است منجر به ایست قلبی شود.
  • دارو ها: تحت شرایط خاص، دارو ها می توانند باعث آریتمی شوند، از جمله (اگرچه به ندرت) داروهای قلبی.
  • مصرف تفریحی مواد مخدر: ایست قلبی همچنین با مصرف تفریحی مواد مخدر در افراد سالم مرتبط است.

همچنین بخوانید >> 8 عادت بد برای سلامت قلب شما که باید بدانید

عوامل خطر برای ایست قلبی

در حالی که ایست قلبی گهگاه می تواند بدون دلیل زمینه ای مشخصی رخ دهد، عوامل خطر شناخته شده برای آن عبارت اند از:

  • سایر بیماری ها و شرایط قلبی: بیماری عروق کرونر، آریتمی، التهاب قلب و نارسایی قلبی خطر ابتلا به ایست قلبی را در فرد افزایش می‌ دهد.
  • سن: ایست قلبی در افراد کمتر از 30 سال نادر است. خطر با افزایش سن افزایش می یابد.
  • جنسیت: مردان بیشتر از زنان دچار ایست قلبی می شوند.
  • نژاد و قومیت: افراد سیاه پوست، به ویژه زنان سیاه پوست، نسبت به افراد سفید پوست، آسیایی و لاتین تگزاس در معرض خطر بیشتری برای ایست قلبی هستند.
  • استعداد ژنتیکی و سوابق خانوادگی: شرایط خاصی که می تواند منجر به ایست قلبی شود ممکن است در خانواده ها وجود داشته باشد. حتما سابقه خانوادگی خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.
چرا افراد جوان ممکن است دچار ایست قلبی شوند؟

دکتر Girgis در این باره توضیح می‌ دهد که یکی از شایع‌ ترین علل ایست قلبی ناگهانی در جوانان (بدون داشتن مشکل قلبی که به تازگی اتفاق افتاده باشد)، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک است که همان ضخیم شدن بطن چپ است.
علت دیگر دیسپلازی بطن راست یا همان آریتموژنیک (ARVD) است. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که بافت عضلانی در بطن راست با بافت اسکار جایگزین می شود و آن را مستعد ریتم های غیر طبیعی می کند.

گاهی اوقات، ورزشکاران جوان برای این بیماری ها و سایر شرایط و بیماری های قلبی غربالگری می شوند، اما چنین غربالگری هایی اجباری نیستند. بنابراین، این علل ایست قلبی ناگهانی می توانند تا لحظه ایست قلبی مورد توجه قرار نگیرند.

یکی دیگر از علل احتمالی ایست قلبی در ورزشکاران جوان و سالم، کوموتیو کوردیس نامیده می شود که زمانی رخ می دهد که قلب به دلیل ضربه کم/خفیف به دیواره قفسه سینه، پمپاژ خود را متوقف می کند. این ضربه که می‌تواند ناشی از حرکات سریع بیس بال، توپ هاکی یا ورزش‌ های رزمی باشد، ریتم منظم قلب را قطع کرده و باعث ایجاد آریتمی خطرناک می‌ شود.

دکتر Girgis در مورد اتفاقی که به تازگی برای Damar Hamlin (بازیگر سرشناس فوتبال آمریکایی) افتاده است می گوید: از آنجایی که وی یک ورزشکار حرفه‌ ای است که احتمالاً تحت ارزیابی‌ های کامل قلب قرار گرفته است، بعید است که او یک ناهنجاری ساختاری داشته باشد که از قلم افتاده باشد.

همچنی بخوانید >> با این 10 تغییر ساده از قلب خود محافظت کنید

علائم هشدار دهنده ایست قلبی

برای بسیاری از افراد، ایست قلبی ممکن است بدون علائم هشدار دهنده رخ دهد. با این حال، برخی ممکن است یک ساعت یا بیشتر قبل از تجربه ایست قلبی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع یا استفراغ را تجربه کنند.

به طور معمول، از دست دادن هوشیاری (غش کردن) شایع‌ ترین علامتی است که یک فرد دچار ایست قلبی ناگهانی می‌ شود. همچنین ممکن است این افراد قبل از غش کردن، احساس سرگیجه، سبکی سر یا ضربان قلب تند داشته باشند.

چگونه به فردی که دچار ایست قلبی شده است کمک کنیم؟

ایست قلبی یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد. با این حال، چند کار وجود دارد که می‌ توانید برای کمک به کسی که دچار این عارضه شده است تا رسیدن پزشکان مجرب انجام دهید. این کار های عبارت اند از:

1- فورا به اورژانس زنگ بزنید

دکتر Girgis تاکید می کند به محض اینکه متوجه شدید فردی پاسخ نمی دهد (بی هوش است)، خودتان با اورژانس تماس بگیرید یا از کسی بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

2- CPR (عملیات احیای قلبی-ریوی) را شروع کنید

پس از درخواست کمک، نبض فرد را بررسی کنید. اگر نبض پیدا نکردید، احیای قلبی ریوی (CPR) را شروع کنید.

برای انجام CPR با کیفیت بالا و اصولی، راهنمایی های زیر را که توسط انجمن قلب آمریکا توصیه شده اند، در نظر بگیرید:

  • حداقل به عمق 5 سانتی متر در مرکز قفسه سینه فرد را با سرعتی برابر 100 تا 120 بار فشار در دقیقه، فشار دهید.
  • پس از هر بار فشار دادن به سینه فرد اجازه دهید تا به حالت طبیعی خود بازگردد.

3- در اسرع وقت از دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) استفاده کنید

AED یک دستگاه پزشکی است که ریتم قلب را تجزیه و تحلیل کرده و با ایجاد یک شوک الکتریکی یا دفیبریلاسیون به قلب کمک کند تا با ریتم طبیعی خود پمپاژ خود را از سر بگیرد.

در حالی که اکثر مراکز ورزشی و مکان هایی که رویداد های ورزشی در آنها برگزار می شوند دارای دستگاه AED هستند، تکنسین های فوریت های پزشکی نیز به آنها دسترسی دارند. اکثر دستگاه های AED به روز و جدید، بسیار آسان برای استفاده بوده و به کاربر می گویند دقیقا چه کاری را انجام دهد.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها