ارتباط بیش از 900 ماده شیمیایی در غذا و محصولات روزمره با سرطان سینه

در پژوهشی جدید، بیش از 900 ماده شیمیایی در غذا، نوشیدنی و محصولات مصرفی کشف شده است که با سرطان سینه در ارتباطند. دانشمندان روشی سریع برای پیش‌بینی اینکه کدام مادۀ شیمیایی احتمالاً باعث ایجاد این بیماری می‌شوند، با تمرکز بر خصوصیت‌های ویژه، توسعه داده‌اند.

مواد شیمیایی و سرطان سینه
بیش از 900 ماده شیمیایی که بسیاری از آنها در محصولات مصرفی و روزمره یافت می‌ شوند، دارای ویژگی‌ های ایجاد کننده سرطان سینه هستند.

این خصوصیت‌ها شامل آن دسته از مواد شیمیایی است که باعث ایجاد تومور در حیوانات، اختلال در تعادل هورمونی بدن و آسیب به DNA می‌شود.

محققان با تحلیل گستردۀ پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف بین‌المللی در دسترس دولت آمریکا، در مجموع 921 ماده شیمیایی شناسایی کردند که به‌طور بالقوه در ایجاد سرطان سینه نقش دارند. شایان ذکر است، مردم به‌واسطۀ محصولات مصرفی، غذاها و نوشیدنی‌ها، آفت‌کش‌ها، داروها و محیط‌های محل کار با حدود 90 درصد از این مواد شیمیایی معمولاً در تماس هستند.

محققان کشف کردند که بیش از نیمی از این مواد شیمیایی پتانسیل ایجاد اختلال در عملکردهای هورمونی در بدن را دارند که عامل شناخته شده‌ای در ایجاد سرطان سینه است.

چگونگی ارتباط بین مواد شیمیایی خطرناک موجود در محصولات و سرطان سینه

دکتر Jennifer Kay، از جمله دانشمندان پژهشگر در موسسه Silent Spring، در بیانیۀ مطبوعاتی اذعان داشت: «سرطان سینه بیماری هورمونی است، بنابراین این مسئله که بسیاری از مواد شیمیایی می‌توانند میزان استروژن و پروژسترون را تغییر دهند نگران‌کننده است.»

تحلیل دقیق‌تر داده‌ها نشان می‌دهد ۲۷۸ ماده شیمیایی باعث ایجاد تومور در حیوانات می‌شوند، در حالی که ۴۲۰ مورد به DNA آسیب می‌رسانند و تعادل هورمونی را مختل می‌کنند.

توانایی پیش‌بینی اینکه کدام مواد شیمیایی ممکن است باعث ایجاد تومور در حیوانات شوند، اکنون با تمرکز بر خواص آسیب‌رسان به DNA و اختلال در هورمون‌ها، ساده‌تر شده است. این رویکرد روشی ساده‌تر و ارزان‌تر برای انجام چنین آزمایشاتی محسوب می‌شود.

Ruthann Rudel، مدیر تحقیقات در Silent Spring، می‌گوید: «از گذشته، مواد شیمیایی که باعث ایجاد تومورهای پستانی در حیوانات می‌شوند بهترین عوامل پیش‌بینی‌کننده بروز سرطان سینه در انسان‌ها بوده‌اند.»

«اما پژوهش بر روی حیوانات پرهزینه و زمان‌بر است، به همین دلیل هنوز بسیاری از مواد شیمیایی آزمایش نشده‌اند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که غربالگری مواد شیمیایی برای این ویژگی‌های هورمونی می‌تواند استراتژی موثر برای شناسایی عوامل سرطان‌زای پستان باشد.»

همچنین بخوانید >> خطرات مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبتی، آرایشی و بهداشتی

در گذشته، دانشمندان مجبور بودند اثرات قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی بر صدها یا هزاران زن و کودک را در طول سالیان متمادی مشاهده کنند و منتظر باشند ببینند چه کسی به سرطان سینه مبتلا خواهد شد. این تیم معتقد است که رویکرد جدید آنها، که شامل غربالگری پایگاه‌های اطلاعاتی در ارتباط با ویژگی‌های بالقوه ایجاد سرطان سینه است، تحقیقات علمی در این زمینه را متحول کرده است.

Rudel می‌گوید: «نه امکان هست و نه اخلاقی است که این همه صبر کنیم. و این خود دلیل دیگری است که چرا ما به ابزارهای بهتری برای پیش‌بینی اینکه کدام مواد شیمیایی احتمالاً منجر به سرطان سینه می‌شوند نیاز داریم تا بتوانیم از قرار دادن افراد در معرض مواد خطرناک اجتناب کنیم.»

این مطالعه که در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شد، فاش ساخت که 30 آفت‌کش که قبلاً از سوی آژانس حفاظت از محیط‌زیست (EPA) ممنوع شده بودند، پتانسیل ایجاد سرطان سینه را دارند. در نتیجه، این تحقیق ممکن است روش‌های آتی در خصوص ارزیابی ایمنی شیمیایی را تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر Kay در پایان می‌گوید: «ما به ابزارهای جدیدی برای شناسایی موارد تماس محیطی که می‌توانند به این روند کمک کنند نیاز داریم تا بتوانیم استراتژی‌های پیشگیری را توسعه بخشیم و از بار این بیماری بکاهیم.»

همچنین بخوانید >> آیا ورزش خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد؟

«این پژوهش جدید نقشه راهی را برای قانون‌گذاران و تولیدکنندگان فراهم می‌کند تا هر چه سریع‌تر مواد شیمیایی را که منجر به سرطان سینه می‌شوند مشخص کنند تا از استفادۀ آنها در محصولات مصرفی جلوگیری شود و جایگزین‌های ایمن‌تری پیدا کرد.»

Isobel Williams  نویسنده سرویس اخبار South West  در تهیۀ این گزارش نقش داشت.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها