آیا ارتباطی بین بیماری کرون و افسردگی وجود دارد؟

بیماری کرون نوعی بیماری التهابی روده (IBD) است. این بیماری باعث تورم بافت ها (التهاب) در دستگاه گوارش شما می شود که می تواند منجر به درد شکم، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوء تغذیه شود.

بیماری کرون
بیماری کرون شکلی از IBD است که منجر به التهاب دستگاه گوارش می شود

همه ما می دانیم که وقتی در تلاش برای پشت سر گذاشتن یک روز پر مشغله هستیم، احساس ناراحتی در معده، وجود درد شکم یا سایر ناراحتی های گوارشی مانند اسهال ما را دچار مشکل می کند، چقدر ناراحت کننده است.

در چنین مواردی، مصرف قرص ها و دارو هایی نظیر شربت معده یا Pepto Bismol (پپتو بیسمول باعث تسکین حالت تهوع، اسهال و ناراحتی معده که به دلیل زیاده روی در مصرف غذا و نوشیدنی، همراه با سوزش سر دل و سوء هاضمه به وجود آمده است، می شود.) ممکن است ناراحتی شما را کاهش داده و باعث تسکین درد شما شود. با این حال، برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD)، تجربه این علائم ناراحت کننده به طور منظم و به میزان بیشتری نسبت به سایرین، امری غیر معمول نیست.
بیماری کرون شکلی از IBD است که منجر به التهاب دستگاه گوارش می شود و افرادی که به آن مبتلا هستند، ممکن است درد ناتوان کننده و زیادی را تجربه کنند که در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد می کند.

دانشمندان علت مستقیم بیماری کرون را نمی دانند، اگرچه بنیاد کرون و کولیت گزارش می دهد که این بیماری ممکن است تحت تأثیر عوامل ارثی، ژنتیکی و محیطی باشد.
به عنوان مثال، داشتن والدین مبتلا به IBD می‌تواند احتمال ابتلای فرد به این بیماری را افزایش دهد.
برخی از محققان اینطور فرض می‌ کنند که یک ویروس یا باکتری به طور بالقوه می‌ تواند باعث بیماری کرون شود و یک پاسخ ایمنی را در جایی که بدن به سلول‌ های دستگاه گوارش حمله می‌ کند، فعال کند.

بیماری کرون می تواند پیش زمینه ای برای سایر نگرانی ها و مشکلات سلامتی باشد.
به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، بیماری کرون می تواند به مشکلات سلامتی گوارشی نظیر انسداد روده، فیستول، زخم، و سوء تغذیه منجر شود.

همچنین بخوانید >> علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ

به دلیل ارتباط بین ذهن و بدن، این احتمال وجود دارد که بیماری کرون بر سلامت روانی افراد نیز تأثیر بگذارد. بیایید نگاهی دقیق تر به ارتباط بین بیماری کرون و افسردگی داشته باشیم.

آیا بیماری کرون می تواند باعث افسردگی شود؟
بیماری کرون
افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است افزایش اضطراب و استرس و انزوای اجتماعی را تجربه کنند

همانطور که می توانید تصور کنید، زندگی با بیماری کرون اصلا آسان نیست. درک مجموعه ای از احساسات در هنگام مواجهه با این بیماری، از جمله غم و اندوه، اضطراب و نا امیدی بسیار سخت و دشوار است.

به گفته بنیاد کرون و کولیت، در مقایسه با عموم مردم و افراد مبتلا به سایر بیماری‌ ها، افراد مبتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دارای نرخ افسردگی بالاتری هستند.

افراد مبتلا به بیماری کرون ممکن است افزایش اضطراب و همچنین ترس از تشدید ناگهانی و شعله ور شدن درد (افراد مبتلا به درد طولانی مدت اغلب مواقعی را تجربه می کنند که درد آنها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. این مواقع و حالات شعله ور شدن، طغیان و تشدید ناگهانی، نامیده می شوند و معمولاً چند ساعت تا چند روز طول می کشند. شعله ور شدن یک بخش سخت اما طبیعی از زندگی با درد مزمن است) در آینده را تجربه کنند.

شدت این بیماری به گونه ای است که تمام زندگی یک فرد را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد و درنهایت منجر به افسردگی فرد شود.

افراد مبتلا به این بیماری ممکن است ترجیح دهند منزوی و تنها باقی بمانند و از موقعیت‌ های اجتماعی، جمع های دوستانه و دورهمی ها دوری کنند، به دلیل نگرانی در مورد اینکه چگونه با علائم خود در جمع کنار بیایند. در نتیجه، آنها می توانند شانس ملاقات با افراد جدید و ساختن خاطرات خوش را از دست بدهند.

از آنجایی که علائم بیماری کرون در نگاه اول برای دیگران مشخص نیست، خطر درک اشتباه اطرافیان از علائم و پیامد ها نیز وجود دارد.

در یک مطالعه انجام شده در سال 2017 که در مجله Frontline Gastroenterology منتشر شد، از شرکت کنندگان بزرگسال در مورد اینکه بیماری آنها چه تاثیری بر سطح احساسی و عاطقی آنها داشته است، سؤال شد. شرکت کنندگان گزارش کردند که این بیماری باعث تیره شدن رابطه آنها با غذا، کاهش عزت نفس، فقدان صمیمیت و کاهش روابط اجتماعیشان شده است.

همچنین بخوانید >> اگر فرد مضطربی هستید، احتمالا حافظه ی ضعیف تری داشته باشید

ابتلا به بیماری کرون همچنین می‌ تواند از نظر عاطفی برای نوجوانان آزارد هنده باشد، زیرا بیماری مزمن آن‌ ها را در مرحله رشدی ( دوران بلوغ) که معمولاً نیازمند کسب استقلال است، به خانواده‌ ها و سیستم مراقبت‌ های بهداشتی وابسته می‌ کند.

چگونه با افسردگی مرتبط با بیماری کرون مقابله کنیم؟

برای افرادی که با بیماری کرون زندگی می کنند، این امکان وجود دارد که هر گونه احساس افسردگی و اضطراب را که ممکن است همراه با آن باشد، مدیریت کنند. بر اساس یک مطالعه انجام شده که در سال 2019 توسط Frontiers in Pediatrics منتشر شده است، تحقیقات نشان می دهد که علائم IBD می تواند با افزایش سطح استرس تشدید شود.

بنیاد کرون و کولیت در این باره می گوید: افرادی که با علائم ناراحت کننده بیماری کرون دست و پنجه نرم می کنند می توانند از تکنیک های کاهش استرس مانند تنفس دیافراگمی و آرام سازی پیشرونده عضلانی بهره مند شوند.

همچنین بخوانید >> حمله پانیک (Panic Attack) چیست؟ علائم، نشانه ها، تشخیص و درمان

تمرینات تنفس عمیق می تواند بدن را آرام کرده و ممکن است به درد شکم، نفخ و یبوست کمک کند. روند آرام سازی پیشرونده عضلانی شامل منقبض شدن و شل کردن عضلات شما می شود که می تواند به کاهش تنش در بدن نیز کمک کند.

در صورت تشدید بیماری، داشتن یک برنامه می تواند به کاهش افسردگی، اضطراب و انزوای اجتماعی در افراد مبتلا به بیماری کرون کمک کند.

برای کسانی که با علائم تزلزل ناپذیر افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، مراجعه به یک روانشناس یا پزشک متخصص توصیه می شود. بر اساس مقاله ای که در سال 2013 در Alimentary Pharmacology & Therapeutics منتشر شده است، هیپنوتیزم درمانی مبتنی بر روده به عنوان یک درمان موثر برای بیماری های روده تحریک پذیر عنوان شده است.

همچنین بخوانید >> هیپنوتیزم درمانی یا هیپوتراپی چیست؟

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها