آنفولانزا چیست و شایع ترین علائم آن کدامند؟

با احساس بدن درد، لرز و احساس ضعف در بدن، شکی نیست که آنفولانزا یک ویروس بسیار آزار دهنده است و اگر در این فصل زمستان هنوز به آنفولانزا مبتلا نشده اید، ممکن است به دنبال راهکار هایی باشید که بتوانید از آن اجتناب کنید.

آنفولانزا
آنفولانزا یک بیماری تنفسی ناشی از ویروس آنفولانزا است که دستگاه تنفسی فوقانی و گاهی اوقات ریه ها را آلوده می کند

در این مقاله سعی داریم تا تمام چیز هایی که باید در مورد محافظت از خود و عزیزانتان در برابر آنفولانزا بدانید، از جمله علائمی که باید مراقب آن باشید و اینکه در صورت ابتلا به ویروس چه کار هایی را باید انجام دهید را به شما آموزش دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!

آنفولانزا چیست؟

دکتر Hannah Newman، مدیر پیشگیری از عفونت در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک در این باره می گوید: آنفولانزا یک بیماری تنفسی ناشی از ویروس آنفولانزا است که دستگاه تنفسی فوقانی و گاهی اوقات ریه ها را آلوده می کند. در حالی که بیشتر موارد آنفولانزا خفیف هستند، موارد شدید تر این بیماری می تواند منجر به بیماری های جدی تر و در موارد بسیار نادر مرگ شود.

دکتر J. Wes Ulm، پزشک بالینی، محقق پزشکی و تحلیلگر منابع علمی بیوانفورماتیک در مؤسسه ملی سلامت در مریلند می گوید: مدت زمان آنفولانزا می تواند از فردی به فرد دیگر بسته به سن و محل زندگی فرد، سابقه سلامت شخصی و میزان بیماریزایی سویه ها در فصل آنفولانزا متفاوت باشد.

قاعده کلی این است که شروع علائم در عرض یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض آن شروع می شود و خود بیماری تقریباً تا یک هفته ادامه دارد.
اکثر علائم بین پنج تا هفت روز برطرف می‌ شوند، اگر چه بیماران اغلب از سرفه های طولانی، خستگی و ضعف شکایت دارند که برای یک یا دو هفته دیگر ادامه  پیدا می کند.
وی افزود: افراد مبتلا به نقص ایمنی و کودکان خرد سال که سیستم ایمنی آنها هنوز در حال رشد است، می توانند تا یک هفته قابلیت انتقال ویروس به دیگران را داشته باشند.

آنفولانزا می‌ تواند در تمام طول سال برای افراد اتفاق بیفتد، اما فعالیت زیاد این ویروس معمولاً در فصل آنفولانزا (از اواسط مهر ماه تا اوایل اسفند ماه) دیده می‌ شود.
در ایالات متحده آمریکا، فصل آنفولانزا معمولاً از اکتبر (مهر ماه) شروع می شود و بین دسامبر و فوریه ( دی ماه و بهمن ماه) به اوج خود می رسد و برخی از موارد، فصول آنفولانزا تا ماه مه (اردیبهشت ماه) ادامه می یابد.

همچنین بخوانید >> چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم؟ بینی خود را مقصر بدانید

در حالی که هر کسی ممکن است به آنفولانزا مبتلا شود، گروه‌ های در معرض خطر این ویروس شامل افراد مسن بالای 65 سال، افراد دارای نقص ایمنی و کودکان زیر 2 سال می‌ شوند، همچنین کودکان در محدوده سنی 2 تا 5 سال نیز در معرض خطر بالایی قرار دارند.
زنان باردار، افراد مبتلا به دیابت و افراد دارای طیف وسیعی از مشکلات سلامت زمینه‌ ای مانند بیماری های قلبی، چاقی، آسم، اختلالات متابولیک (ژنتیکی)، بیماری‌ های کلیوی و کبدی نیز در

برابر حملات شدید آنفولانزا آسیب‌ پذیر تر هستند.

علائم آنفولانزا

بنا به گفته های دکتر Hannah Newman و همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، رایج ترین و شایع ترین علائم آنفولانزا عبارت اند از:

  • تب
  • لرز
  • سرفه
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا احتقان
  • درد های عضلانی یا بدن
  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

همه کسانی که به آنفولانزا مبتلا می شوند، لزوما همه این علائم را با هم تجربه نمی کنند. بنا به گفته دکتر Hannah Newman، در عوض، داشتن یک علامت یا ترکیبی از چندین علامت رایج است. به عنوان مثال، همه مبتلایان به آنفولانزا تب را تجربه نمی کنند و علائم گوارشی در کودکان شایع تر است.

افرادی که مبتلا به آنفولانزا تشخیص داده شده اند باید در صورت داشتن موارد زیر به دنبال مراقبت های پزشکی و مراجعه به پزشک متخصص باشند:

  • تنگی نفس طولانی و مشخص یا سایر ناراحتی های تنفسی (به ویژه اگر همراه با درد قفسه سینه باشد)
  • تشنج یا سرگیجه مداوم
  • ضعف شدید و مداوم تا حدی که مانع از انجام فعالیت‌ های اساسی روزانه شود
  • تشدید قابل توجه یک بیماری زمینه ای

والدینی که از کودکان مبتلا به آنفولانزا مراقبت می کنند نیز باید مراقب علائم کم آبی بدن (به خصوص تغذیه نامناسب و  مشاهده پوشک خیس کمتر از حد معمول در نوزاد) و نشانه هایی از اکسیژن رسانی ضعیف مانند سیانوز (که در آن پوست، بستر ناخن، لب ها و ناحیه های اطراف دهان تغییر رنگ مایل به آبی یا خاکستری پیدا می کنند)، باشند.

تفاوت بین آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا
تفاوت آنفولانزا و سرماخوردگي
آنفولانزا، سرما خوردگی و کووید-19 توسط ویروس‌ های مختلفی ایجاد می‌ شوند.

اگر چه آنفولانزا، سرما خوردگی و کووید-19 همگی جزو بیماری‌ های تنفسی واگیردار و مسری هستند، اما توسط ویروس‌ های مختلفی ایجاد می‌ شوند.
آنفولانزا توسط ویروس آنفولانزا ایجاد شده، COVID-19 یا همان کرونا توسط SARS-CoV-2 ایجاد می‌ شود و سرما خوردگی می‌ تواند توسط تعدادی از ویروس‌ های در گردش مانند راینوویروس‌ ها، کرونا ویروس‌ های فصلی و پاراآنفلوآنزا ایجاد شود.

همچنین بخوانید >> بررسی کامل وضعیت ویروس کرونا در ایران و جهان، چشم انداز آینده کرونا

علائم این سه ویروس اغلب تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند، بنابراین انجام آزمایش برای تشخیص تمایز بین آنها ضروری است. همچنین توصیه می شود که از یک پزشک متخصص بخواهید تا تشخیص آنها را انجام دهد.

علائم سرما خوردگی معمولاً خفیف‌ تر از آنفولانزا یا کووید-19 هستند و به‌شدت یا به صورت ناگهانی شروع نمی‌ شوند.
سرما خوردگی معمولی نیز کمتر به عوارض جدی مانند ذات الریه، سپسیس، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ منجر می شود.

آنفولانزا اغلب با علائمی شبیه به علائم سرما خوردگی ظاهر می شود، اما در بیشتر موارد با تب، سردرد های شدید، درد های عضلانی، سرفه های شدید تر، خستگی و ضعف شدید تر و طولانی تر ادامه پیدا می یابد.

همچنین بخوانید >> بهترین دارو های ضد سرفه کدامند؟ راه های درمان سرفه

وقتی صحبت از ویروس کرونا به میان می آید، علائم آنفولانزا مانند تب، درد های عضلانی، خستگی شدید، ضعف و اسهال (به ویژه در کودکان) مشترک است. آبریزش بینی نیز در انواع جدید تر کووید-19، به ویژه انواع فرعی سویه Omicron، شایع تر است.

همچنین بخوانید >> کرونای XBB سویه جدید کرونا امیکرون با شیوع بسیار سریع

کرونا اغلب با آنوسمی یا دیسژئوزی پایدار همراه می شود در حالی که از دست دادن بویایی یا تغییر چشایی جزو علائمی هستند که در سرماخوردگی یا آنفولانزا جزو علائم نادر به شمار می روند.

راه های درمان آنفولانزا
راه های درمان آنفولانزا
راه های درمان آنفولانزا

دکتر Sabrina Barata، پزشک مراقبت های اولیه در مرکز Mercy Personal Physicians در شهر لوترویل، مریلند درباره راه های درمانی آنفولانزا می گوید: در افرادی که هیچ گونه بیماری قبلی ندارند که ممکن است آنها را در معرض موارد شدید آنفولانزا قرار دهد، اغلب با استراحت کردن، نوشیدن مایعات برای جلوگیری از کم آبی و تیلنول یا NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) برای کمک به تب و درد های عضلانی، این بیماری درمان می شود.
با این حال، مهم است که از آسپرین در کودکان و نوجوانان زیر 18 سال استفاده نشود، زیرا می تواند منجر به بیماری بسیار جدی به نام سندرم ری (بیماری که باعث آسیب به مغز و کبد می شود) شود.

دارو های ضد ویروسی مانند تامیفلو و رلنزا، همچنین می توانند برای درمان آنفولانزا استفاده شوند.
این دارو ها علائم شما را از بین نمی برند. بلکه شدت و مدت آنها را کاهش می دهند و باید ظرف 48 ساعت پس از شروع علائم مصرف شوند.

همچنین بخوانید >> بررسی یک فرضیه: آیا نوشیدن آب پیاز در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا مفید است؟

راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا

از موثر ترین راه‌ ها برای محافظت از خود و خانواده‌ خود در برابر ابتلا به آنفولانزا، پیروی کردن از اقدامات ساده‌ ای مانند شستن دست‌ ها، پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی است.
CDC همچنین توصیه می کند که اگر بیمار هستید در خانه بمانید، هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید، از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خودداری کنید، سطوح با تماس بالا را ضد عفونی کرده و سبک زندگی سالم را رعایت کنید.

دکتر Ulm بر اهمیت دریافت واکسن سالانه آنفولانزا تاکید می کند. او می گوید: بهترین اقدام برای محافظت از خود در برابر آنفولانزای فصلی، تزریق واکسن آنفولانزا است.

شکی نیست که ابتلا به آنفولانزا می تواند یک ناراحتی بزرگ و امری بسیار آزار دهنده باشد. اما واکسیناسیون، انجام اقدامات پیشگیرانه ذکر شده در بالا و درک علائمی که باید مراقب آنها باشید، کمک زیادی به جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا می کند.

اگر به ویروس آنفولانزا مبتلا شدید، همواره به یاد داشته باشید که در خانه بمانید، استراحت کنید و میزان آب بدن خود حفظ کرده و مصرف مایعات را قطع نکنید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها