بهترین دارو های ضد سرفه کدامند؟ راه های درمان سرفه

چگونه بهترین داروی ضد سرفه را انتخاب کنیم؟

سرفه طولانی مدت، چه به دلیل سرماخوردگی یا شرایط دیگر، می تواند نا امید کننده و ناراحت کننده باشد، به خصوص زمانی که در تلاش برای استراحت یا خواب هستید.
بسیاری از ما به محض احساس خارش، به سراغ دارو های سرفه بدون نسخه می‌رویم، اما با وجود صدها برند مختلف در قفسه‌ های داروخانه ها، چگونه بهترین داروی سرفه را برای شرایط خود انتخاب می‌کنید؟

بهترین دارو های ضد سرفه و راه های درمان سرفه
بهترین دارو های ضد سرفه و راه های درمان سرفه

ما با متخصصان در مورد انواع مختلف دارو های ضد سرفه و اینکه چه زمانی ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید و یا اینکه بخواهید از درمان های طبیعی برای سرفه خود استفاده کنید، صحبت کردیم پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید!

انواع سرفه ها:

سرفه روشی است که بدن برای تمیز نگه داشتن گلو و مجاری تنفسی شما انجام می دهد.
این یک رفلکس است که برای ایمن نگه داشتن شما و کمک به بهبودی بدنتان طراحی شده است و می تواند توسط مجموعه ای از شرایط و موقعیت ها، از سرماخوردگی معمولی تا برونشیت مزمن، تحریک شود.

دو نوع سرفه وجود دارد: حاد و مزمن

  1. سرفه های حاد: این نوع سرفه معمولاً همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد و معمولاً حدود دو تا سه هفته طول می کشد. اکثر داروهای ضد سرفه بدون نسخه برای درمان سرفه های حاد طراحی شده اند.
  2. سرفه های مزمن: این نوع سرفه بیش از سه هفته طول می کشد و می تواند ناشی از بیماری هایی مانند آسم، برونشیت مزمن، آلرژی، بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، سیگار کشیدن و برخی داروها باشد.

بسیاری از انواع سرفه های مزمن، مانند سرفه های ناشی از سیگار کشیدن، آمفیزم، برونشیت مزمن و ذات الریه، نباید با داروهای سرفه درمان شوند، زیرا بدن شما از رفلکس سرفه خود برای تمیز نگه داشتن ریه ها استفاده می کند.

همچنین بخوانید >> چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم؟ بینی خود را مقصر بدانید

انواع داروهای ضد سرفه:

همانطور که انواع مختلف سرفه وجود دارد، دو نوع مختلف از داروهای ضد سرفه بدون نسخه برای کمک به کاهش سرفه حاد ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا وجود دارد.

داروهای ضد سرفه: همچنین به عنوان سرکوب کننده های سرفه شناخته می شوند، داروهای ضد سرفه با کاهش فعالیت در بخشی از مغز که باعث سرفه می شود، رفلکس سرفه را مسدود می کنند. برخی از نام های تجاری عبارتند از Triaminic Cold and Cough و Robitussin Cough.
اکسپکتورانت ها: این نوع داروی سرفه باعث رقیق شدن مخاط می شود، که به نوبه خود می تواند به سرفه شما کمک کند تا مخاط را به بیرون منتقل کند و راه هوایی شما را پاک کند. دو نام تجاری این دارو های خلط آور عبارتند از Mucinex و Robitussin Chest Congestion.

نوع داروی سرفه ای که برای شما بهترین نتیجه را خواهد داشت به موضوعی که با آن دست و پنجه نرم می کنید بستگی دارد.
یک داروی خلط آور معمولا برای سرفه های مرطوب (ناشی از سرماخوردگی، برونشیت و غیره) و دلیل کمک به رفع احتقان از دستگاه تنفسی استفاده می شود، در حالی که یک داروی ضد سرفه برای سرفه های خشک و به جهت کنترل رفلکس سرفه استفاده می شود. به خصوص برای کسانی مفید است که سرفه های خشکی دارند که مانع خواب شبانه آنها می شود.

دارو های ضد سرفه نیازمند نسخه:

برای اکثر افراد، داروهای سرفه بدون نسخه برای تسکین علائم مفید هستند اما گاهی اوقات، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که یک داروی سرفه با نسخه برای حل مشکل سرفه شما ضروری است.
دو مورد از رایج‌ ترین ترکیبات تجویزی ضد سرفه، هیدروکودون و کدئین ها هستند.

هیدروکودون: یک داروی سرکوب کننده سرفه است که برای درمان سرفه خشک مداوم استفاده می شود.
این دارو قسمتی از مغز که مسئول رفلکس سرفه است را تحت تاثیر قرار می دهد.
هیدروکودون نباید به کودکان کمتر از 18 سال داده شود و از آنجایی که این ماده مخدر به حساب می آید، خطر سوء استفاده و وابستگی بالایی دارد.
این دارو همچنین می‌تواند باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی، حالت تهوع و یبوست شود.
کدئین: یک داروی مسکن است که اغلب در ترکیب با سایر داروها برای کاهش سرفه استفاده می شود.
مانند هیدروکودون، کدئین به بخشی از مغز که مسئول رفلکس سرفه است دسترسی پیدا می کند و فعالیت را کاهش می دهد.
همچنین مانند هیدروکودون، کدئین می‌تواند به شدت ایجاد عادت کند، نباید در کودکان زیر 18 سال استفاده شود و می‌تواند با عوارض جانبی جدی مانند درد معده و مشکل در ادرار همراه باشد.

افرادی که باید نسبت به استفاده از داروهای سرفه شامل کدئین یا هیدروکودون توجه بیشتری داشته باشند، افرادی هستند که در گذشته مشکلات سوء مصرف دارو داشته اند و همچنین افرادی که دارای بیماری های زمینه ای ریوی مانند آمفیزم هستند، زیرا مصرف این دارو ها برای آنها می تواند با مشکلات تنفسی خطرناکی همراه باشد. همچنین گزارشاتی در مورد مشکلات مصرف بیش از حد این دارو ها منتشر شده است. به همین دلایل است که مصرف دارو های ضد سرفه نیازمند نسخه، توصیه نمی شود.

هیدروکودون و کدئین به دلیل پتانسیل بالای اعتیاد و آرامبخشی احتمالی به طور معمول در درمان سرفه استفاده نمی شوند.

بهترین دارو های ضد سرفه برای ویروس کرونا کدامند؟

در حالی که در حال حاضر چند درمان برای کرونا وجود دارد، از جمله درمان با آنتی بادی مونوکلونال و قرص‌های ضد ویروسی مانند Paxlovid، اگر شما و پزشکتان تصمیم گرفته‌اید که به نوع خفیفی از ویروس کرونا مبتلا هستید که می‌توان آن را در خانه درمان کرد، می‌توانید سرفه‌های ناشی از کرونا را به همان شکلی که سرفه های ناشی از سرما خوردگی یا آنفولانزا را کاهش می دهید، با استفاده از دارو های خانگی و یا دارو های ضد سرفه و خلط آور درمان کنید.

همچنین بخوانید >> کرونای XBB سویه جدید کرونا امیکرون با شیوع بسیار سریع

درمان های طبیعی سرفه:

در حالی که داروهای سرفه اغلب می توانند علائم را تسکین دهند، چند درمان خانگی نیز وجود دارد که ممکن است برای تسکین سرفه های آزاردهنده ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا نیز موثر باشد.

راه هاي درمان طبيعي سرفه
راه هاي درمان طبيعي سرفه

ریشه گل ختمی: ریشه گل ختمی به عنوان یک داروی ضد سرفه در طب طبیعی سابقه طولانی دارد و استفاده از آن خالی از لطف نیست.
بر اساس یک مطالعه که در سال 2018 انجام شد، افرادی که یک قرص یا شربت حاوی ریشه گل ختمی مصرف کردند، “اثر خوبی” را بر سرفه خشک خود گزارش کردند، به طوری که این محصولات به طور قابل توجهی به تسکین علائم در عرض تنها 10 دقیقه کمک می کنند.

عسل: بر اساس یک بررسی که در سال 2020 در BMJ Evidence-Based Medicine به ثبت رسید، عسل ممکن است در مورد تعداد دفعات سرفه و شدت سرفه موثرتر از «جایگزین های مراقبت معمول» باشد.
حل کردن یک قاشق چای‌خوری عسل در چای یا آب داغ، به‌ویژه در هنگام خواب، میتواند مؤثر واقع شود.

زنجبیل: زنجبیل ممکن است به عنوان یک سرکوب کننده طبیعی سرفه عمل کند و طبق تحقیقات، نشان داده شده است که به شل شدن ماهیچه راه هوایی (نای) کمک می کند.
سعی کنید ریشه زنجبیل (که پوست کنده و خرد شده است) را در آب جوش بریزید تا یک چای درست کنید. افزودن مقداری زنجبیل رنده شده به آب داغ نیز می تواند موثر باشد.

هیدراته ماندن: از آنجایی که مایعات می توانند به رقیق شدن مخاط کمک کنند، هیدراته ماندن بخش مهمی از روند انتظار سرفه است.

همچنین بخوانید >> هر آنچه باید در مورد گریپ فروت و فواید آن بدانید

انتخاب بهترین داروی ضد سرفه برای شما:

در حالی که برندهای مختلفی از داروهای ضد سرفه در بازار وجود دارد، اما برای اکثر مواقع سرفه حاد (نوعی سرفه همراه با سرماخوردگی یا آنفولانزا)، درمان‌های خانگی ممکن است به اندازه داروهای ضد سرفه و خلط‌آور OTC مفید باشند.

بهتر است به طور کلی به درمان‌ها ی کم ضرر تر و خانگی مانند مایعات، عسل، و … برای سرفه‌ها ی حاد که مشخص شده «خود محدود شونده» هستند (خود به خود بهتر می‌شود)، پایبند باشید.

اگر متوجه شدید که سرفه شما از بین نمی رود، به جای درمان مداوم آن با دارو های ضد سرفه، ارزش آن را دارد که با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا علت اصلی سرفه ها را پیدا کنید.
زیرا ممکن است سرفه های شما به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای باشد. شرایطی مانند آسم و رفلاکس اسید معده، دو مورد از شایع ترین بیماری های زمینه ای هستند که می توانند باعث سرفه مزمن شوند.
توجه داشته باشید که ارزیابی شرایط ذکر شده بسیار مهم است، زیرا راه های درمانی دیگری نیز وجود دارد که می تواند به تسکین علائم کمک کند.

عوارض جانبی دارو های ضد سرفه:

در حالی که اکثر افراد می توانند در صورت مصرف طبق دستور، دارو های سرفه را  تحمل کنند، برخی احتیاط ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

برخی از داروهای ضد سرفه بدون نسخه حاوی الکل هستند که ممکن است مناسب هر فردی نباشند.

علاوه بر این، انواع خاصی از داروهای سرفه می توانند با داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید، مانند داروهای ضد افسردگی و آرام بخش، تداخل داشته باشند.

افرادی که مبتلا به آسم، فشار خون بالا، گلوکوم، نارسایی قلبی یا بزرگی پروستات هستند، ممکن است قبل از استفاده از داروهای ضد سرفه بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنند، زیرا ممکن است بر سلامت آنها تأثیر منفی بگذارد.

همچنین بخوانید >> با این 10 تغییر ساده از قلب خود محافظت کنید

همچنین بخوانید >> 15 عامل افزایش فشار خون که شاید ندانید

اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید یا با به یک بیماری مزمن مبتلا هستید، با پزشک خود در مورد بهترین داروی سرفه برای وضعیت شخصی خود صحبت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر سرفه ها باید در عرض سه هفته برطرف شوند. اگر سه هفته گذشته است و هنوز سرفه می‌کنید، احتمالاً وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید. این امر به ویژه در موارد زیر توصیه می شود:

  • سرفه‌های شما شدید است و خوابیدن یا تمرکز کردن را دشوار می‌کند
  • خون سرفه می کنید
  • دچار تنگی نفس یا درد قفسه سینه می شوید
  • متوجه برآمدگی یا تورم در گردن خود می شوید

مثل همیشه، اگر با علائم نگران کننده یا علائمی که به خودی خود بهتر نمی شوند مواجه هستید، توصیه ما به شما این است که قبل از استفاده از هر نوع داروی بدون نسخه، با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها