کرونای XBB سویه جدید کرونا امیکرون با شیوع بسیار سریع

محققان به تازگی دریافتند که XBB که گونه ی جدید کرونا و با شیوع بسیار سریع می باشد، یکی از زیر سویه های کرونا امیکرون است.

در چند ماه گذشته، سویه های BA.4 و BA.5 امیکرون بر سایر موارد کرونا غالب بوده‌اند، اما اکنون، دسته‌ هایی از زیرمجموعه‌های COVID-19 در حال افزایش اند و به‌ ویژه یکی از آنها توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این گونه که XBB یا Gryphon نامیده می شود به احتمال زیاد توانایی پیشی گرفتن از هر گونه ی دیگری را دارا می باشد.

کرونای XBB

بنا به گفته های پروفسور William Schaffner، متخصص بیماری‌های عفونی، کرونای XBB بسیار مورد توجه قرار گرفته زیرا به سرعت گسترش می یابد و سرعت شیوع بالایی نسبت به سایر گونه ها دارد و به نظر می رسد که می تواند مصونیتی که افراد از ابتلا به گونه های قبلی کرونا یا دریافت واکسن در خود ایجاد کرده اند را دور بزند. با این حال، هنوز در ابتدای شناخت این گونه هستیم و چیز های زیادی برای یادگیری وجود دارند.

کرونا ی XBB چیست؟

کرونای XBB یک زیر مجموعه ی جدید از امیکرون ها است که در حال حاضر به سرعت در حال گسترش می باشد.

سویه های کرونای امیکرون شامل BQ.1.1، BQ.1، BQ.1.3، BA.2.3.20 و XBB می شود.

کرونای XBB یک نسخه ترکیبی از دو سویه از فرم امیکرون BA.2 است.

این گونه به طور گسترده ای در سنگاپور پخش شده است.

این نوع برای اولین بار در آگوست 2022 (مرداد 1401) در کشور هند شناسایی شد و از آن زمان تاکنون در بیش از 17 کشور از جمله استرالیا، بنگلادش، دانمارک، هند، ژاپن و ایالات متحده و … شناسایی شده است.

بر اساس مطالعات چاپ شده توسط کشور چین، کرونای XBB نسبت به سویه های جدید، بیشترین توانایی را در دور زدن آنتی بادی دارد.

در این مطالعه گفته شده که سویه‌های جدید امیکرون و به‌ویژه سویه XBB، توانمند ترین نوع کرونا در دور زدن آنتی بادی هستند و توان مندی آنها در این زمینه بسیار فراتر از سویه BA.5 بوده و به سطح توانمندی SARS-CoV-1 نزدیک می‌شوند(SARS-CoV-1، در صورتی که با آن آشنایی ندارید، سویه ای از ویروس کرونا است که باعث سارس می شود، یک ویروس تنفسی که می تواند باعث بیماری شدیدی شود).

بدین ترتیب تصور نمی شود که ابتلا به ویروس کرونا در گذشته و همچنین واکسینه بودن، دیگر آن اثر محافظتی قوی را در برابر سویه XBB داشته باشد. همچنین داروهای آنتی بادی مانند Evusheld و bebtelovimab نیز ممکن است در برابر کرونای XBB چندان مؤثر نباشند.

گونه های جدید در حال تکامل برای عبور از آنتی بادی و سایر اثرات حفاظتی قبلی هستند.

دوز بوستر نیز اثر چندانی برای جلوگیری از عدم ابتلا فرد به سویه XBB ندارد اما میتواند شدت بیماری را کاهش دهد.

با این حال، وحشت نکنید. وقتی سخن از عدم کارایی محافظت واکسن در پیشگیری از ابتلا به کرونا میان می آید، مهم است که بدانید این تمام ماجرا نیست و حتی با این سویه جدید نیز واکسن ها در برابر مهمترین چیز یعنی کاهش شدت بیماری، اثر گذاری خود را حفظ کرده اند. پس همچنان ضروری است که واکسینه شوید.

>> همواره میتوانید آخرین آمار ویروس کرونا در کشور و همچنین سایر اخبار کرونا را از اینجا دنبال نمایید: اخبار کرونا

علائم و نشانه های کرونای XBB:

تا کنون علائم سویه XBB بسیار به علائم کلی ویروس کرونا شبیه بوده اند.
با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب یا لرز
  • سرفه کردن
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • درد در عضلات یا کل بدن
  • سردرد
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی
  • گلو درد
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال

همچنین بخوانید >> راهنمای سلامتی برای بیماران کلیوی در رابطه با ویروس کرونا

کرونای XBB چقدر مسری است؟

XBB نیز مانند سایر سویه های امیکرون، بسیار مسری است. وزارت بهداشت سنگاپور خاطرنشان می‌کند که این سویه در حال حاضر 54 درصد از موارد کووید19 در این کشور را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با هفته قبل 22 درصد افزایش یافته است.

وزارت بهداشت سنگاپور می گوید: با اینکه سویه XBB به اندازه سایر سویه ها در حال گردش و انتقال است اما باعث بیماری شدید تری نمی شود.

چه زمانی سویه XBB به اوج خود ( پیک ) خواهد رسید؟

در حال حاضر وجه های ناشناخته ی زیادی در مورد XBB وجود دارد. در حالی که به طور مثال این سویه در آمریکا شناسایی شده است، اما تاکنون سویه غالب در سطح کشور نبوده و بر اساس داده ها، سویه های BA.5 و BA.4.6 همچنان گونه های غالب هستند.

سویه های دیگری نیز به طور همزمان در حال رشد هستند و مشخص نیست که کدام بتوانند تبدیل به سویه غالب شوند و اصلا بتوانند از سویه های BA.5 و BA.4.6 پیشی بگیرند یا نه.

با اینکه نگرانی‌هایی در مورد سویه XBB و نسخه‌های دیگر در حال افزایش وجود دارد اما تماشای اتفاقات چند هفته آینده مهم است.

این مقاله تا زمان چاپ دقیق و بروز بوده است. با این حال، از آنجایی که همه‌گیری کرونا به سرعت در حال تکامل است و درک جامعه علمی از آن مرتبا توسعه می‌یابد، ممکن است برخی از اطلاعات از آخرین به‌روزرسانی این مقاله تغییر کرده باشد.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

4 نظرات

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها