بررسی یک فرضیه: آیا نوشیدن آب پیاز در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا مفید است؟

آیا هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا باید آب پیاز بنوشید؟ در این مقاله کارشناسان به شما پاسخ می دهند.

وقتی یک ویروس تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، قابل درک است که بخواهید هر چه در توان دارید انجام دهید تا در اسرع وقت بهتر شوید.

آب پیاز چیست و آیا برای سرماخوردگی مفید است؟
آب پیاز چیست و آیا برای سرماخوردگی مفید است؟

اگر شبکه های اجتماعی را دنبال کرده باشید، به تازگی یک ترفند جدید ترند شده که ادعا می کند حال شما را به سرعت در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا بهبود می بخشد، اما این ترفند کمی مشکوک است.

برخی از بلاگر ها تیک تاکر ها ادعا می کنند که آب پیاز یک درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا است. در یکی از ویدیوهای محبوب و ترند شده دقیقاً نحوه درست کردن آب پیاز را به شما آموزش می دهد.

در ویدئویی که به تازگی یکی از کاربران شبکه اجتماعی تیک تاک به اشتراک گذاشت، وی برای دو روز متوالی وقتی یک ویروس تنفسی داشت آب پیاز درست کرده و نوشیده است. او پس از دو روز در این باره گفت: “راستش خیلی خوب کار کرد!”

حال این سوال مطرح می شود که آیا در نظر گرفتن ترفند آب پیاز برای داشتن احساس بهتر هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا کار درستی است؟ با توجه به شهرت TikTok و سایر شبکه های اجتماعی برای انتشار اطلاعات نادرست، قابل درک است که ابتدا بخواهیم کمی عمیق‌ تر کاوش کنیم. ما نظر کارشناسان را در این باره جویا شدیم که آنها را در ادامه با شما به اشتراک می گذاریم.

آیا آب پیاز می تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را برطرف کند؟

کارشناسان به طور کلی موافق هستند که این ادعا که نوشیدن آب پیاز علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را از بین می برد، واقعاً هیچ پایه علمی ندارد.

با این حال به صورت تئوری، پیاز دارای خواصی است که به شما کمک می کند.

Keri Gans، نویسنده کتاب The Small Change Diet می گوید: پیاز مملو از مواد مغذی است که شامل آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین C و کورستین، ویتامین های B و پتاسیم می شود.

وی توضیح می‌دهد که تحقیقات روی کورستین نشان داده است که ممکن است به بدن ما در کاهش التهاب، مهار رشد باکتری‌ها و حمایت از سلامت سیستم ایمنی کمک کند. و او می افزاید، “پیاز همچنین با کاهش کلسترول و فشار خون مرتبط است.”

او همچنین می‌گوید «مطالعات علمی قطعی محدودی وجود دارد که نشان می‌ دهد آب پیاز به درمان سرفه یا احتقان کمک می‌ کند».

دکتر William Schaffner، متخصص بیماری‌ های عفونی و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه وندربیلت، می‌ گوید: گفتن این که نوشیدن آب پیاز به طور جادویی احساس بهتری در شما ایجاد می‌ کند، بسیار سخت است.
او می‌ گوید بهترین چیزی که آب پیاز برای شما به همراه دارد این است که به آب‌ رسانی بدن شما کمک می‌ کند.

او می‌ گوید: «نوشیدن آب پیاز به بدن شما مایع اضافه می کند و این مزیت اصلی آن است. در هنگام سرما خوردگی هر کاری که می توانید برای حفظ مایعات مصرفی خود انجام دهید، کمک کننده خواهد بود.

او همچنین می‌گوید نوشیدن مایعات زیاد در هنگام بیماری به مرطوب نگه داشتن غشا های مخاطی و حفظ جریان مخاط کمک می‌ کند و احتمال اینکه احساس احتقان بیش از حد داشته باشید را کاهش می‌ دهد.

Jessica Cording، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب The Little Book of Game Changers، می‌گوید: اما فقط با خوردن یک پیاز سود بیشتری خواهید برد و توجه داشته باشید که از این مسیر میزان فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری دریافت خواهید کرد. با این حال، او اشاره می کند، هیچ داده ی علمی مبنی بر اینکه تایید کند خوردن آب پیاز در مقابل خوردن پیاز به تنهایی دارای مزیت خاصی است یا اینکه به شما کمک می کند تا از شر علائم سرما خوردگی و آنفولانزا خلاص شوید وجود ندارد.

دکتر Schaffner تاکید می کند که از منظر پزشکی هیچ چیزی در مورد اضافه کردن پیاز به آب وجود ندارد که به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. به این معنی که اگر آب معمولی بنوشید، همان اثر را خواهید داشت و احتمالاً طعم بهتری نیز خواهد داشت.

همچنین بخوانید >> چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم؟ بینی خود را مقصر بدانید

آب پیاز چیست؟

در نگاه اولیه، آب پیاز دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: وجود پیاز در آب. بسیاری از افراد، مانند کاربران محبوب شبکه تیک تاک، پیشنهاد می کنند آب پیاز را با خرد کردن پیاز قرمز یا زرد تهیه کنید. آنها هشدار می دهند: “از پیاز سفید استفاده نکنید”، اگرچه دلیل آن را توضیح نمی دهد. آنها همچنین می گویند: هرچه کوچک‌ تر پیاز ها را برش دهید، آب پیاز با خواص قوی‌ تر خواهید داشت.

در این روش ترند شده، سپس پیاز های خرد شده را در یک لیوان پر از آب می ریزند. سطح لیوان را پوشانده و می گذارند تا به مدت یک شب در همان حالت بماند تا 10 تا 12 ساعت خیس بخورد. در این مرحله، می توانید آن را بنوشید. (شایان ذکر است: برخی از افراد با جوشاندن پیاز ها در آب، آب پیاز درست می کنند، اما به نظر می رسد که خیساندن آن معمولی ترین روش باشد.)

آیا نوشیدن آب پیاز ضرری ندارد؟

Jessica Cording در این باره می‌ گوید: به طور کلی، امتحان کردن این کار ضرری ندارد. از این گذشته، تقریباً مانند خوردن سوپ پیاز است، بدون داشتن سایر مواد دیگر. فکر نمی کنم لزوماً به کسی آسیب برساند، مگر اینکه به پیاز حساسیت داشته باشید.

البته به خاطر داشته باشید که پیاز یک غذای بسیار اسیدی است. اگر مستعد سوزش سر دل هستید، ممکن است این ناراحتی یا ناراحتی معده را تجربه کنید. برخی افراد پیاز را به خوبی هضم نمی کنند. این امر می تواند منجر به ایجاد گاز، نفخ و سایر ناراحتی های کلی شود.

چگونه در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا احساس بهتری داشته باشیم؟

اگر مشکوک به آنفولانزا هستید، با پزشک خود در مورد انجام آزمایش صحبت کنید. اگر آزمایشتان مثبت باشد، ممکن است واجد شرایط مصرف تامیفلو باشید، که می تواند به کاهش احتمال ابتلا به عوارض جدی آنفولانزا کمک کند و حتی ممکن است دوره بیماری شما را کوتاه کند.

همچنین بخوانید>> بهترین دارو های ضد سرفه کدامند؟ راه های درمان سرفه

دکتر Schaffner می گوید: مهم ترین چیز این است که سطح مایعات خود را حفظ کنید. او پیشنهاد می‌ کند بیشتر روی آب، آب میوه و آبگوشت تمرکز کنید، و در عین حال مصرف نوشیدنی‌ های کافئین‌ دار و الکلی را به حداقل برسانید، زیرا این نوشیدنی‌ ها می‌ توانند آب بدنتان را کاهش دهند. وی همچنین مصرف “نوشیدنی های گرم آرام بخش” مانند چای با عسل یا مرغ یا آب سبزیجات را توصیه می کند.

اگر تب دارید و یا احساس درد می کنید، دکتر Schaffner می گوید مصرف استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. اگر می خواهید آن را از جنبه طبیعی تری درمان کنید، صبح ها یک دوش خوب با آب گرم بگیرید چرا که رطوبت گرم واقعاً وارد بینی و گلوی شما می شود و تا حدودی درد شما را تسکین می دهد.

کلام پایانی اینکه در مورد نوشیدن آب پیاز، اگر بخواهید این مسیر را طی کنید، در نهایت به شما و ذائقه شما بستگی دارد. اما تا کنون هیچ مبنای پزشکی و علمی برای آن پیدا نشده است.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها