هرآنچه باید درباره کلسترول بدانید: اعداد، کارایی و نکات کلیدی

اغلب از کلسترول به بدی یاد می‌ شود؛ اما، ماده‌ ای حیاتی برای بدن است. شایعات و مطالب زرد فراوانند؛ پس بهتر است سراغ حقایق رفته و شایعات دروغین را فراموش کنیم.

آزمایش کلسترول
آزمایش کلسترول می تواند کلسترول تام (مقدار کلی کلسترول در خون شما)، کلسترول خوب و تفاوت بین این دو را اندازه گیری کند

کلسترول ماده‌ ای شبه‌چربی و مومی شکل است که در تک‌ تک سلول‌ های بدن انسان یافت می‌ شود. کلسترول برای تولید هورمون‌ ها، ویتامین D، و موادی که به هضم غذا کمک می‌ کنند ضروری است. علاوه‌ بر این که بدن انسان همه کلسترول مورد نیاز خود را تولید می‌ کند،  قادر به جذب آن از طریق مصرف غذا های حیوانی نیز می باشد.

انواع کلسترول

همه کلسترول‌ ها مضر نیستند. دو نوع اصلی وجود دارد: LDL (لیپوپروتئین کم‌چگالی) و HDL (لیپوپروتئین پر‌چگالی). LDL‌ اغلب کلسترول «بد» نامیده می‌شود زیرا مقدار زیاد آن ممکن است منجر به ساخت پلاک در شریان‌ها شده و خطر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. HDL، کلسترول «خوب»، به حذف LDL‌ از شریان‌ها کمک می‌کند.

در کنار کلسترول، تری‌گلیسیریدها نوع دیگری از چربی‌ها در خون هستند. از آن‌ها به‌عنوان انرژی استفاده می‌شود، اما مقدار زیاد آن نیز ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، به‌ویژه در خانم‌ها شود.

درباره عدد کلسترول خود چه می دانید؟

هنگامی که صحبت از کلسترول می‌شود، مهم است که اعدادتان را بدانید. کلید دانستن وضعیت سلامتی‌تان گذراندن آزمایش کلسترول است. مقدار ایده‌آل برای LDL زیر ۱۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر، برای HDL بالای ۶۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر و برای تری‌گلیسیرید زیر ۱۵۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است.

مقدار ایده‌آل کلسترول تام، که از افزودن LDL به HDL و ۲۰ درصد تری‌گلیسیرید محاسبه می‌شود، باید زیر ۲۰۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد.

همچنین بخوانید >> 7 آزمایشی که باید در 20 سالگی انجام دهید

محصول “بدون کلسترول” چیست؟

«بدون‌کلسترول» فریبنده است.

روی محصولات گیاهی ممکن است «بدون‌کلسترول» را ببینید. از آن جایی که گیاهان حاوی کلسترول نیستند، به‌لحاظ تخصصی صحیح است اما فریبنده است. نگرانی اصلی چربی‌های اشباع و ترانس هستند که ممکن است سطح کلسترول بد را افزایش دهد.

رژیم‌غذایی نقشی اساسی در همه این اتفاقات بازی می‌کند. چربی‌های اشباع که در محصولات حیوانی و برخی روغن‌ها یافت می‌شوند، ممکن است موجب افزایش LDL شوند. در مقابل، غذاهای غنی از چربی‌های غیراشباع، فیبر، و اسیدهای‌چرب امگا۳ ممکن است پروفایل کلسترول را بهبود بخشند.

راهکار هایی برای مدیریت و کنترل میزان کلسترول

فعالیت‌های فیزیکی مرتب ممکن است درحالی‌که میزان LDL و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد، میزان HDL را افزایش دهد. تنها ۳۰ دقیقه ورزش هوازی ملایم روزانه ممکن است تغییری قابل‌توجه به وجود آورد.

درحالی‌که تغییر سبک‌زندگی اولین‌خط درمان برای مدیریت کلسترول است، داروهایی مانند استاتین‌ها گاهی، به‌ویژه برای افرادی با خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی، لازم هستند.

ژن‌ها نیز ممکن است بر میزان کلسترول اثر بگذارد، یعنی حتی افراد سالم ممکن است کلسترول بالایی داشته باشند. چکاپ مرتب برای همه ضروری است.

همچنین بخوانید >> مواد غذایی که باعث کاهش کلسترول می شوند

مدیریت کلسترول فرایندی مداوم است. چکاپ‌ مرتب، رژیم‌غذایی متعادل، ورزش، و در‌صورت‌لزوم داروها ممکن است سطح کلسترول را کنترل و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. شناخت کلسترول برای سالم نگه‌داشتن قلب ضروری است. سبک‌زندگی متعادل و پایش مداوم نیز ضروری‌اند. فراموش نکنید که دانش در مدیریت سلامت قدرت است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها