آیا کاهش وزن بدون بازگشت می خواهید؟ پس رژیم غذایی‌تان را محدود نکنید

برای بسیاری از افراد حفظ وزن طبیعی و کاهش وزن بدون بازگشت، مشکلی است که در تمام عمرشان با آن درگیر هستند. خیلی ساده می‌ توانید خود را هر روز وزن کرده و فقط با خوردن کاهو (lettuce buns) تحت‌ فشار قرار دهید. ولی این روشی دائمی برای بسیاری از مردم نیست و صرفا تلاشی بیهوده است.

کاهش وزن دائمی و بدون بازگشت
برای کاهش وزن دائمی و بدون بازگشت، به جای اجتناب از برخی غذاها، از یک استراتژی رژیم غذایی انعطاف پذیر پیروی کنید که در آن هیچ غذایی ممنوع نیست و هر چیزی در حد اعتدال مصرف می شود.

دلیلی وجود دارد که افرادی که مقدار زیادی وزن کم می‌ کنند (کاهش وزن شدید در مدت زمان کوتاه) چندین سال بعد آن را دوباره به دست می‌آورند. بهترین و مؤثرترین راه برای کاهش وزن، ساختن سبک زندگی دائمی است که از آن لذت می‌برید، نه اینکه مواد غذایی که می خورید را فقط به برخی از خوراکی ها محدود کنید.

بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که کاهش وزن سالم مزایای بسیاری برای سلامتی به همراه می‌آورد اما طریقه کاهش وزن موردبحث است. فرهنگ رژیم غذایی که عادات غذایی بسیار محدودکننده را ترویج می‌دهد و رژیم‌های غذایی بر اساس مد روز، متعلق به گذشته نیست، همیشه یک‌روند جدید وجود دارد که باید مراقب آن بود.

یکی می‌گوید کتو (keto) از همه بهتر است، دیگری می‌گوید گیاه‌ خواری (وگان) از همه بهتر است، برخی افراد هستند که به شما می‌گویند باید تمام غذاهای موردعلاقه‌تان را برای همیشه حذف کنید وگرنه کاهش وزن انجام نخواهد گرفت.

این مدهای زودگذر به‌ندرت برای افراد مفید است، در عوض معمولاً منجر به «رژیم‌های غذایی دوره‌ای» می‌شوند که یک‌چرخه محدودکننده پرخوری است که باعث می‌شود که وزن خود را قبل از اینکه تمام وزن یا بیشتر از آن را دوباره به دست آورید، کاهش دهید.

همچنین بخوانید >> رژیم غذایی کم کالری چیست؟ بررسی فواید و مضرات

دلیل اینکه چرا رژیم غذایی محدودکننده جواب نمی‌دهد

تمام محدودیت‌ها بد نیستند؛ اما باید تعادلی در این عمل برقرار باشد. اگر می‌دانید که Chick-Fil-A (رستوران زنجیره‌ای فست‌فودی) نقطه‌ضعف شماست و معمولاً پنج بار در هفته آن را می‌خورید، به‌جای قطع کلی آن تعداد دفعات خوردن را کم کنید.

این عمل قدرت غذا بر روی شما را از بین می‌برد. این غذا دیگر جایزه‌ای غیرقابل‌دستیابی برای شما نخواهد بود. دیگر نگران این نخواهید بود که هیچ‌وقت نمی‌توانید Chick-Fil-A را به‌خاطر کاهش وزن بخورید بلکه می‌دانید می‌توانید این غذا را در حد متعادل در برنامه غذایی هفتگی خود داشته باشید.

به‌عنوان یک متخصص تغذیه (Shyla Cadogan) ، چیزی که معمولاً در نهایت می‌بینم این است که مردم تنقلات، دسرها و فست‌فودها را به طور کامل حذف می‌کنند و سپس دوباره میل به خوردن آن غذاها پیدا می‌کنند. با این‌ حال، وقتی افراد این کار را انجام می‌ دهند، احساس می‌ کنند از کنترل خارج شده‌اند و در نهایت پرخوری می‌کنند. در انتها بارها این عمل را انجام خواهید داد.

در دیگر افراد، محدودیت شدید می‌تواند منجر به یک اختلال وسواسی در خوردن شود، جایی که به‌صورت ناسالم تأکیدی همیشگی روی خوردن  «بهترین» یا «سالم ترین» غذاها وجود دارد. این عمل می‌تواند به همان اندازه خطرناک‌تر از رژیم غذایی دوره‌ای باشد.

همچنین بخوانید >> چرا وزن شما کم نمی شود؟ بررسی 3 علت عدم کاهش وزن

چگونه از این چرخه (کاهش وزن غیر دائمی) رها شویم؟

نظرات متفاوتی در مورد چگونه و چقدر خوردن، حذف و خرید چه چیزهایی وجود دارد. در واقعیت هدف این است که بر روی تغییرات رفتاری دائمی تمرکز کرده و بر روی اعداد و حجم مربوط به غذا دچار وسواس نشوید.

در حقیقت کاهش فشار یکی از بهترین کارها برای تشویق به کاهش وزن است. بعضی مواقع عملی‌کردن این کار سخت است؛ اما مطمئن‌ترین راه برای کاهش وزن عملی و لذت‌بخش است.

انواع پروتئین، چربی‌های سالم، میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل بخورید و آب کافی بنوشید. حتی اگر هنوز هم چند بار در هفته آب‌نبات موردعلاقه خود را می‌خورید یا آخر هفته‌ها با خانواده برای شام بیرون می‌روید، به‌احتمال زیاد باز هم متوجه خواهید شد که وزن خود را کم کرده‌اید و موفق به کاهش وزن بدون بازگشت و اصولی شده اید.

همچنین، به یاد داشته باشید که کاهش وزن (و حتی حفظ و تثبیت وزن) مسیری طولانی است و راهی یک‌شبه نخواهد بود. بفهمید که چه چیزی برای شما و بدن شما بهتر است و به‌جای تغییرات بزرگ یکباره در طول زمان روی ایجاد تغییرات کوچک تمرکز کنید. یک متخصص تغذیه دارای مدرک می‌تواند در برنامه‌ریزی متناسب با نیازهای سبک زندگی شما کمک کند تا مدیریت وزن را به یک هدف قابل‌دسترس تبدیل سازید.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها