اگر نمی‌ توانید به‌ راحتی یک کیلومتر پیاده‌ روی کنید، احتمالا استخوان‌ های ضعیفی دارید

تحقیقات جدید نشان می‌ دهند که از هر ۵ نفر ۱ نفر نمی‌ تواند بدون احساس درد به میزان یک کیلومتر پیاده روی کند.

آیا می‌ توانید، بدون احساس درد، یک کیلومتر پیاده‌ روی کنید؟ اولین سوالی که به ذهن افراد می‌رسد ممکن است این باشد که یک کیلومتر چقدر است؟ چه از دستگاه متریک استفاده کنید چه نکنید، تحقیق جدیدی نشان می‌ دهد که توان افراد برای یک کیلومتر – یا کمی بیش از نیم مایل (۰.۶ مایل) – پیاده‌ روی ممکن است کمک شایانی به پیش‌ بینی خطر شکستگی استخوان در آینده کند.

پیاده روی و سلامت استخوان ها
میزان پیاده روی بدون درد می تواند وضعیت سلامت استخوان ها را پیش بینی کند

دانشمندان موسسه تحقیقات پزشکی Garvan می‌ گویند پرسیدن درباره محدودیت‌ های راه‌ رفتن از بیماران، راهی آسان و صریح برای پزشکان و کادر درمان است تا افرادی را شناسایی کنند که نیازمند غربالگری سلامت استخوان و مداخله برای پیشگیری از شکستگی های استخوان هستند.

 پروفسور Jacqueline Center، نویسنده ارشد مقاله و رئیس بخش تحقیقات بالینی و آزمایشگاه همه‌ گیر شناسی Garvan، در یک بیانیه رسانه ای گفت: «یافته‌ هایمان حاکی از آن هستند که به نظر می‌ رسد مشکل در راه‌ رفتن حتی در مسافت‌ های کوتاه با خطر شکستگی بالاتری در پنج سال آینده مرتبط است». «تنها چند سوال ساده درباره این که فرد چقدر می‌ تواند راه برود ممکن است به پزشکان هشداری اولیه برای بررسی سلامت استخوان بدهد».

ارتباط میزان آمادگی بدنی در پیاده‌ روی و سلامت استخوان ها

این پروژه شامل داده‌ هایی از حدود ۲۶۷,۰۰۰ بزرگسال ۴۵ سال به بالا است که در اصل در تحقیقی روی ۴۵ سال به بالا ها توسط موسسه ساکس جمع‌آوری شده است، ابتکار تحقیقاتی بزرگ در حال انجامی که پیامد های سلامتی را در بین بزرگسالان استرالیایی برای بیش از ۱۵ سال دنبال می‌ کند.

همه شرکت‌ کنندگان به سوالاتی درباره بیماری‌ هایی پاسخ دادند‌ که تواناییشان در راه‌ رفتن در مسافت‌ های گوناگون را محدود می‌ کند، و گزینه‌ های محتمل برای پاسخ‌ دادن عبارت بودند از: «اصلا»، «کمی»، یا «زیاد». محققان، سپس، برای ارزیابی پیامد های شکستگی، هر شخص را به مدت پنج سال زیر نظر گرفتند.

نویسندگان مقاله کشف کردند که از هر پنج بزرگسال، یک نفر در ابتدای مطالعه با محدودیت راه‌ رفتن مواجه بود. نکته مهم این است که احتمال شکستگی در شرکت‌ کنندگانی که هنگام راه‌ رفتن مشکل بیشتری داشتند، به‌طور قابل‌ توجهی در طول دوره پیگیری بالاتر بود. مثلا، زنانی که در پیاده‌ روی یک کیلومتر با محدودیت «زیاد»ی مواجه بودند، ۶۰ درصد بیشتر از کسانی که محدودیتی نداشتند، در معرض خطر شکستگی قرار داشتند. در میان مردان، افزایش خطر بیش از ۱۰۰ درصد بود.

دکتر Dana Bliuc، نویسنده اول مقاله و مسئول ارشد تحقیقات در Garvan توضیح می‌ دهد: «الگوی «وابسته‌ به‌ دوز» روشنی را مشاهده کردیم که هر چه محدودیت در راه‌ر فتن بیشتر باشد، خطر شکستگی استخوان نیز بیشتر است. این الگو رابطه مستقیمی را میان توانایی کم در راه‌ رفتن و استخوان‌ های ضعیف نشان می‌ دهد».

همچنین بخوانید >> 10 روش برای بهبود پیاده روی روزانه

محققان نشان دادند که تقریبا ۶۰ درصد از شکستگی‌ های بررسی‌ شده به نوعی یا در سطحی به محدودیت در راه‌ رفتن مرتبط هستند. این ارتباط حتی پس از آن که محققان سایر عوامل ازجمله سن، میزان افتادن ها، شکستگی‌ های قبلی، و وزن را نیز در نظر گرفتند، به‌ قوت خود باقی ماند. نتایج همچنین در شکستگی‌ های نواحی مختلف ازجمله لگن،‌ ستون‌مهره‌ ها، دست‌ ها و پا ها نیز ثابت ماندند.

پروفسور Center می‌گوید: «حتی در این جمعیت مبتنی‌ بر جامعه عموما سالم، متوجه شدیم که از هر پنج نفر یک نفر در پیاده‌ روی یک کیلومتر مشکل دارد». «معتقدیم که این ارزیابی ساده ممکن است به شناسایی افراد در معرض‌ خطر بیشتری کمک کند که احتمالا بتوانند از فواید غربالگری تراکم‌ استخوان یا درمان‌ های پیشگیرانه بهره ببرند».

دارو های پوکی‌ استخوان، تغییر در سبک‌ زندگی، مصرف مواد غذایی تقویت کننده استخوان ها و مداخله‌ های اضافی ممکن است به افراد کمک کنند تا استحکام استخوان خود را بهبود بخشیده و از شکستگی‌ های اولیه یا تکراری پیشگیری نمایند.

با این حال، نرخ غربالگری در حال حاضر بسیار پایین است؛ یعنی بسیاری از مردم فرصت ارزیابی خطر شکستگی استخوان را از دست می‌ دهند. یافتن راه‌ های آسان و در عین‌ حال دقیق برای شناسایی افراد در معرض‌ خطر، هدفی کلیدی در میان محققان است.

پروفسور Center اضافه می‌ کند: «ارزیابی خطر شکستگی عموما به آزمایش تراکم استخوان بستگی دارد که بسیاری از افراد هنگام مراجعه به پزشک انجام نداده‌ اند». «پرسش از توان راه‌ رفتن تنها چند ثانیه طول می‌کشد و ممکن است روشی رایگان و غیر تهاجمی برای تشخیص این که آیا استخوان‌ های فرد نیاز به بررسی دارند یا خیر باشد».

نویسندگان مقاله معتقدند که محدودیت در راه‌ رفتن ممکن است علل دیگری به‌ جز استخوان‌ های ضعیف (مانند بیماری‌ های قلبی و آرتریت) داشته باشد. با این حال، به نظر می رسد مشکل در راه‌ رفتن حتی در مسافت‌ های کوتاه ارتباط نزدیکی با خطر شکستگی در سطحی کاملا مستقل دارد.

همچنین بخوانید >> 9 نشانه مخفی که استخوان های شما مشکل دارند

دکتر Bliuc می‌گوید: «امیدواریم این یافته‌ ها پزشکان را تشویق کند تا توانایی راه‌ رفتن را به‌ عنوان هشداری برای مشکلات احتمالی استخوانی در نظر بگیرند. اگر بیماران نمی‌ توانند یک کیلومتر کامل را به‌ راحتی پیاده‌ روی کنند، ممکن است عاقلانه باشد که از پزشک خود در مورد معاینه استخوان‌ هایشان سوال کنند».

این مقاله در JAMA Network Open منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها