5 ماده غذایی که باعث تقویت و افزایش سلامت روده شما می شوند

یکی از چیز هایی که جدید تبدیل به نگرانی در میان مردم شده است و مشکلات گسترده ای را برای آنها به همراه دارد، وضعیت گوارش و سلامت روده آنهاست. طبق داده‌ های Google Trends، جستجو برای عبارت «سلامت روده» در پنج سال گذشته 2900 درصد افزایش یافته است. با یک نتیجه گیری بسیار ساده از این آمار می توان دریافت که مشکلات گوارشی و به خصوص روده در میان مردم تبدیل به یک مشکل رایج شده است.

سلامت روده
یک روده ناسالم ممکن است بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد، یکی از بهترین روش های تقویت روده و سیستم گوارشی، استفاده از مواد غذایی مفید است

این رشد آماری در موتور های جستجو یک خبر مثبت تلقی می شود چرا که به این معناست که مردم سلامت روده های خود را در اولویت قرار می دهند، زیرا یک روده ناسالم می تواند به چندین مشکل سلامتی از جمله دیابت، فشار خون بالا و حتی اضطراب بیانجامد.

در این مقاله به 5 ماده غذایی فوق العاده و با خواص بالا که مصرف آنها تاثیر مثبت زیادی بر سلامت گوارشی شما خواهد گذاشت، می پردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

دلایل و نشانه هایی که ممکن است روده شما به مراقبت بیشتری نیاز داشته باشد

به گفته متخصصان سلامت در فروشگاه مکمل های سوپر فود Human Tonik، اگر به طور مرتب هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، می تواند نشانه ای باشد که روده شما نیاز به تقویت دارد:

  • 1- ناراحتی معده : این مورد می تواند شامل گاز، نفخ و حتی سوزش سر دل باشد.
  • 2- تغییرات وزن غیر قابل توضیح و ناگهانی شامل افزایش یا کاهش وزن: روده نامتعادل می تواند تنظیم قند خون و ذخیره چربی را برای بدن دشوار کند.
  • 3- خستگی شدید : سلامت ضعیف روده می تواند باعث بهم خوردن نظم چرخه خواب شود که در نتیجه ممکن است پیامد هایی همچون خستگی شدید را به همراه داشته باشد.
  • 4- مشکلات پوستی: سلامت ضعیف روده می تواند به اگزما، پسوریازیس، آکنه و سایر بیماری های پوستی بیانجامد.

در ادامه پنج ماده غذایی وجود دارند که کارشناسان تغذیه و بهداشت به شما پیشنهاد می‌ کنند. این 5 ماده غذایی می‌ توانند به سلامت روده شما کمک کرده و آن را تقویت کنند.

1- زنجبیل

زنجبیل یک غذای فوق العاده است که دارای چندین فواید شگفت انگیز برای سلامتی است. می تواند به احتقان، کاهش سوزش سر دل و حتی کاهش وزن کمک کند.

با این حال، زنجبیل همچنین می تواند برای تسکین ناراحتی معده و سایر مشکلات گوارشی و حمایت از روده سالم استفاده شود.

جینجرول، یک ترکیب طبیعی که در زنجبیل تازه یافت می شود، دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به بازگرداندن تعادل به روده کمک کند.

زنجبیل همچنین به بهبود هضم کمک می کند، به این معنی که غذا برای مدت طولانی در روده شما باقی نمی ماند.

راه های زیادی برای اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی شما وجود دارد. زنجبیل خرد شده را صبح ها به چای یا آب داغ خود اضافه کنید. همچنین می توانید آن را در اسموتی ترکیب کنید.

اگر ترجیح می دهید از مکمل ها استفاده کنید، کپسول های زنجبیل را می توان روزانه برای بهبود سلامت روده مصرف کرد.

همچنین بخوانید >> علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ

2- موز

موز یکی دیگر از مواد غذایی است که می تواند به بهبود سلامت روده کمک کند. موز حاوی اینولین است، ماده ای که رشد باکتری های خوب در روده را تحریک می کند.

اینولین یک پری بیوتیک است که می تواند به توسعه یک میکروبیوم کمک کند و سوختی را برای باکتری های خوب به جهت زندگی در روده شما فراهم کند. خوردن غذا های غنی از اینولین می تواند به باکتری های شما کمک کند تا فعالیت هایی را انجام دهند که روده شما را سالم نگه می دارد.

همچنین بخوانید >> طرز تهیه پنکیک موز پروتئینی

موز همچنین منبعی غنی از فروکتولیگوساکاریدها است. این مواد که به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند، می تواند رشد باکتری های خوب در دستگاه گوارش را تقویت کرده و در نهایت به هضم مواد غذایی کمک می کند.

کربوهیدرات های موجود در موز نیز به راحتی تجزیه می شوند. این میوه به قدری ملایم است که حتی اگر از ناراحتی های معده رنج می برید می توانید آن را مصرف کنید. موز همچنین الکترولیت های از دست رفته را به بدن باز می گرداند.

بنا بر این، خوردن یک یا دو موز در روز می تواند به طور جدی سلامت روده را بهبود بخشد.

3- ماست
تاثیر ماست بر روده
ماست غذایی است که در اثر تخمیر باکتریایی شیر تولید می شود. باکتری هایی که برای تهیه ماست استفاده می شوند به عنوان کشت ماست شناخته می شوند.

ماست معمولاً اولین غذایی است که وقتی صحبت از سلامت روده به میان می آید، به آن فکر می کنید. ماست سرشار از پروبیوتیک‌ ها است. پروبیوتیک‌ ها میکرو ارگانیسم‌ های زنده‌ ای هستند که میکروبیوم گوارشی را سالم نگه می‌دارند. در نتیجه ماست می‌ تواند به مشکلاتی مانند نفخ کمک کند.

همچنین بخوانید >> 12 راه ساده برای خلاص شدن از نفخ شکم

داشتن مقدار متعادل و مناسبی از باکتری ها در روده، هضم را بهبود بخشیده و می تواند ارگانیسم های خطرناکی را که می توانند باعث عفونت در بدن شما شوند را مسدود کند. مصرف ماست همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز خواهد شد. مواد غذایی مانند ماست نیز می توانند به بدن شما در جذب مواد مغذی حیاتی از غذا کمک کنند.

با این حال، همه ماست ها حاوی پروبیوتیک ها نیستند، بنابراین حتما برچسب مواد تشکیل دهنده روی بسته بندی ماست ها را قبل از خرید با دقت بخوانید و آنهایی را که حاوی باکتری های زنده هستند پیدا کرده و بخرید. ماست پر پروتئین با حداقل شکر بهترین گزینه برای انتخاب است.

4- عدس

عدس یک ماده غذایی همه کاره و سرشار از مواد مغذی مانند آهن، ویتامین های گروه B، منیزیم، پتاسیم و روی و همچنین نشاسته های مقاوم بوده که برای سلامت روده بسیار عالی است.

نشاسته های مقاوم کربوهیدرات هایی هستند که به قند تجزیه نشده و توسط روده کوچک جذب نمی شوند.

این نشاسته ها بدون تغییر از بیشتر سیستم گوارش عبور می کنند و معمولاً در روده بزرگ تخمیر می شوند. سپس سطح pH روده بزرگ را کاهش می دهند تا به ایجاد محیطی کمک کنند که در آن باکتری های مفید رشد می کنند.

راه های زیادی برای افزودن عدس به رژیم غذایی شما وجود دارد. می توانید آنها را به سوپ، پاستا و سالاد خود اضافه کنید. همچنین می توانید آنها را با مرغ یا ماهی در فر بپزید یا به سادگی آنها را به عنوان پیش غذا سرو کنید.

5- بادام

بادام سرشار از فیبر است که می تواند تولید بوتیرات را افزایش دهد. بوتیرات یک اسید چرب با زنجیره کوتاه است که سلامت روده را ارتقا می دهد. بنابراین، خوردن یک مشت بادام در روز می تواند بر سلامت کلی روده شما تأثیر مثبت بگذارد.

همچنین بخوانید >> کره بادام زمینی در مقابل کره بادام: کدام یک سالم تر است؟

بوتیرات توسط باکتری های روده تولید می شود و از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند. با این حال، باید به این نکته نیز توجه داشت که بادام چربی بالایی دارد، بنابراین در حالی که مصرف یک مشت بادام در روز برای سلامت روده توصیه می شود، حتما آن را در حد اعتدال مصرف کنید.

افزودن بادام ها به اسموتی های صبحانه یا ماست راهی عالی برای وارد کردن آنها به رژیم غذایی شماست. یا می توانید از کره بادام در کنار شیرینی های کم شکر و نان تست خود استفاده کنید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها