آیا بازی‌های ویدیویی به شنوایی شما آسیب می‌رسانند؟ افشای نتایجی خیره‌کننده

پزشکان هشدار دادند که از آن جایی که گیمر ها (افرادی که همواره مشغول انجام بازی‌های ویدیویی هستند) مدام در مواجهه با صداهای بلند کنسول‌های بازی هستند، در معرض خطر کر شدن یا وزوزکردن گوش قرار دارند. محققان می‌گویند که صداهایی که از کنسول‌های بازی شنیده می‌شوند ممکن است به انفجارهای کوتاه ۱۱۹ دسی‌بلی تبدیل شوند که برابر با صدای بولدوزر یا موتور سیکلت است.

عوراض شنوایی بازی‌های ویدیویی
محققان می گویند سطح صدا در کنسول های بازی می تواند به انفجارهای کوتاه 119 دسی بل برسد، که معادل صدای تولید شده توسط بولدوزر یا موتور سیکلت است.

این صداها با رسیدن به بالاترین سطح حدود ۸۹ دسی‌بل مانند صدای جاروبرقی، مخلوط‌کن، یا فریادزدن آدم‌ها مکررا به محدوده ایمن نزدیک می‌شوند یا از آن عبور می‌کنند. مواجهه طولانی‌مدت با هر صدایی بالای ۸۵ دسی‌بل ممکن است منجر به کرشدن یا وزوزکردن گوش شود.

این نتیجه‌گیری حاصل تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از ۵۰,۰۰۰ نفر در سرتاسر جهان است. متخصصین سازمان بهداشت جهانی و دانشکده پزشکی کارولینای جنوبی خواستار افزایش تلاش‌های بهداشت عمومی برای آگاه‌کردن مردم از این خطرات شدند.

بازی‌های ویدیویی افراد را در معرض خطر از دست دادن شنوایی قرار می دهد

درحالی‌که تحقیقات متعددی درباره مکان‌های موسیقی، هدفون‌ها و هندزفری‌های مربوط به موسیقی انجام شده‌اند، کمتر به بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیکی پرداخته شده است. گیمرها اغلب برای ساعت‌ها با صدای بالا بازی می‌کنند که به‌طور بالقوه موجب آسیب به شنوایی سه میلیارد گیمر در جهان می‌شود.

این تیم تحقیقاتی مقالات موجود از نه کشور در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، آسیای جنوب‌شرقی، آسیا، و استرالزی را بازبینی کردند که ۵۳,۸۳۳ نفر را مورد مطالعه قرار بودند. برخی بازی‌ها دارای ویژگی «تکانه‌های انفجاری» صدا هستند که کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد؛ اما، به ۱۱۹ دسی‌بل می‌رسند. محدوده مجاز مواجهه با صدا برای کودکان حدود ۱۰۰ دسی‌بل و برای بزرگسالان ۱۴۰-۱۳۰ دسی‌بل است.

با توجه به گزارش یکی از مطالعات بررسی‌شده بیش از ۱۰ میلیون نفر در ایالات‌متحده ممکن است در معرض صداهای «بلند» یا «خیلی بلند» بازی‌های ویدیویی یا رایانه‌ای قرار بگیرند. مطالعه مشاهده‌ای بزرگ دیگری بازی‌های ویدیویی را با افزایش احتمال شدت کاهش شنوایی که خود افراد گزارش می‌کنند، مرتبط دانست.

همچنین بخوانید >> یافته‌ای تکان‌دهنده، درمان احتمالی برای ناشنوایی را مژده می‌دهد

شش مطالعه نیز بر شیوع ۲۰ تا ۶۸ درصدی بازی‌های ویدیویی در میان افراد جوان متمرکز بودند. دو مطالعه از کره جنوبی شیوع حدود ۶۰ درصدی مراجعه به گیم‌نت‌ها را گزارش کردند. دو مطالعه دیگر نیز افزایش احتمال بروز وزوز شدید گوش و ازدست‌دادن شنوایی در بسامدهای بالای هر دو گوش را به مراجعه دانش‌آموزان دبستانی به گیم‌نت‌ها مرتبط دانستند.

یک مطالعه هم صداهای پنج بازی ویدیویی را از طریق هدفون متصل به کنسول بازی اندازه‌گیری کرد؛ و میانگین‌های ۸۸.۵، ۸۷.۶، ۸۵.۶ و ۹۱.۲ دسی‌بل را برای چهار بازی تیراندازی جداگانه و 85.6 دسی‌بل را برای یک بازی مسابقه‌ای به دست آورد.

دکتر Lauren Dillard از دپارتمان گوش و حنجره‌شناسی – جراحی سر و گردن دانشکده پزشکی کارولینای جنوبی در رسانه‌ای اذعان داشت: «علی‌رغم محدودبودن داده‌هایی که در این بازبینی‌ها به دست آمدند، نشان می‌دهند که برخی گیمرها، به‌ویژه آن‌هایی که مکررا و با صدایی در محدوده میانگین توصیف‌شده در مقالات موجود در این بازبینی یا فراتر از آن بازی می‌کنند، احتمالا از محدوده صدای مجاز خارج شده و درنتیجه، در مواجهه با صداهای خطرناک قرار می‌گیرند که ممکن است آن‌ها را در معرض بروز کرشدن دائمی یا وزوز گوش قرار دهد».

این تیم هم‌چنین متذکر می‌شود که نواقص این مطالعات به‌لحاظ منطقه، جنسیت و سن نشان‌دهنده نیاز به تحقیقات بیشتر است.

دکتر Shelly Chadha از دپارتمان بیماری‌های غیرمسری سازمان بهداشت جهانی اضافه می‌کند: «یافته‌ها نشان می‌دهند که ممکن است نیاز به اولویت‌بندی مداخلاتی مانند ابتکارات متمرکز بر آموزش و آگاهی از خطرات بالقوه بازی‌کردن وجود داشته باشد که ممکن است به ترویج گوش‌دادن ایمن در بین گیمرها کمک کند».

همچنین بخوانید >> خطرات جدی سلامتی برای نوجوانانی که بیش از 4 ساعت از گوشی های هوشمند استفاده می کنند

این مقاله در مجله پزشکی بریتانیایی سلامت عمومی (The BMJ Public Health) منتشر شده است.

یافته های کلیدی:

  • کنسول های بازی ویدیویی می توانند صدایی تا 119 دسی بل تولید کنند.
  • صدای بلندتر بیش از 85 دسی بل می تواند باعث کاهش شنوایی شود.
  • بیش از 10 میلیون گیمر در ایالات متحده ممکن است در معرض خطر باشند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها