پیش بینی ظهور سویه های جدید کرونا در زمستان

شواهد جدید پیش‌ بینی می‌ کنند که چهار زیرشاخه امیکرون، ویروسی که باعث کرونا می‌ شود، شایع‌ ترین گونه‌ هایی هستند که در زمستان امسال از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند.

ظهور سویه های جدید کرونا در زمستان
ظهور سویه های جدید کرونا در زمستان

تا اینجای کار خیلی خبری بدی نیست و تقریبا همان چیز هایی است که از قبل می دانید اما قضیه وقتی که به اطلاعات دیگری که محققین پیدا کردند توجه کنید کاملا متفاوت خواهد بود.

دکتر Qian Wang و همکاران محققش گزارش می‌ دهند که سویه های BQ.1 ،BQ1.1 ،XBB، و XBB.1 در برابر آنتی‌ بادی‌ های خنثی‌ کننده بدن، مقاوم‌ ترین گونه ها هستند.
این بدان معناست که شما در برابر عفونت ناشی از این چهار سویه، هیچ محافظتی ندارید یا اگر محافظتی داشته باشید نیز، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. حتی اگر قبلاً به کرونا مبتلا شده اید و یا چندین بار واکسینه و تقویت شده باشید (دو دوز و حتی دوز بوستر تزریق کرده باشید).

علاوه بر این، تمام درمان‌ های آنتی‌ بادی مونوکلونال موجود، عمدتاً یا کاملاً در برابر این سویه ها بی‌ اثر هستند.

بر اساس یک مطالعه که این هفته در مجله Cell منتشر شد، BQ.1، BQ.1.1، XBB و XBB.1 “مقاوم ترین انواع SARS-CoV-2 تا به امروز” هستند. طبق تخمین‌ های انجمن کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا، این زیر مجموعه‌ ها مسئول تقریباً 73 درصد از عفونت‌ های جدید کرونا در هفته گذشته بودند.

همچنین بخوانید >> کرونای XBB سویه جدید کرونا امیکرون با شیوع بسیار سریع

دکتر Eric Topol، مؤسس و مدیر مؤسسه تحقیقاتی ترجمه اسکریپس در La Jolla کالیفرنیا، و سردبیر وبسایت معتبر Medscape در این باره می گوید: این داده های جدید برای آینده نزدیک ما به چه معناست؟ یافته ها قطعا “نگران کننده” هستند.

اما از طرفی نیز شواهد به دست آمده از کشور های دیگر، به‌ ویژه سنگاپور و فرانسه، نشان می‌ دهد که حداقل دو مورد از این گونه‌ ها آنطور که انتظار می‌ رفت مضر نبوده‌اند، احتمالاً به دلیل تعداد بالای افراد واکسینه‌ شده یا افرادی که از عفونت‌ های قبلی جان سالم به در برده‌اند.

با این حال، در یافته‌های جدید چیز زیادی برای تمجید وجود ندارد، به جز اینکه واکسیناسیون کرونا و  اینکه از قبلا به بیماری مبتلا شده باشید، هنوز هم می‌ تواند خطر پیامد های جدی مانند بستری شدن در بیمارستان و میزان مرگ را کاهش دهد.

در واقع، داده‌ های CDC منتشر شده در روز جمعه نشان می‌دهد افرادی که چهار واکسن از واکسن‌ های اصلی COVID-19 و همچنین دوز تقویت‌ کننده دو ظرفیتی دریافت کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن سن، 57 درصد کمتر به کلینیک های مراقبت‌ های فوری یا اورژانس مراجعه می‌کنند.

همچنین بخوانید >> اجساد مرده ممکن است تا چندین روز حامل کووید19 باشند

داده‌ های CDC نشان می‌ دهد که این اتفاق در زمانی اتفاق می‌ افتد که سویه های BQ.1 و BQ.1.1 حدود 70 درصد از انواع گونه های در حال گردش را تشکیل بدهند. به گزارش نیویورک تایمز، علاوه بر این، میزان بستری شدن در بیمارستان ها طی 2 هفته گذشته 18 درصد و مرگ و میر ناشی از کرونا، 50 درصد در سراسر کشور آمریکا افزایش یافته است.

دکتر Eric Topol در این باره می‌گوید: در سطح جهانی، در بسیاری از نقاط و کشور ها، یک “دیوار مصونیت” ساخته شده است اما ممکن است در ایالات متحده آمریکا چنین نباشد.

وی افزود: مشکل در آمریکا، که پیش‌ بینی آن را سخت‌ تر می‌کند، این است که ما نرخ بسیار پایینی از دریافت واکسن های تقویت‌ کننده‌ در 6 ماه گذشته، به‌ویژه در افراد مسن داریم. به عنوان مثال، تنها 36 درصد از آمریکایی های 65 سال و بالاتر، گروهی که بیشترین خطر را دارند، یک تقویت کننده دو ظرفیتی به روز دریافت کرده اند.

یک ویروس در حال تکامل:

سایر سویه ها با موفقیت جایگزین سویه BA.5 می شوند، که به عنوان یکی از رایج ترین انواع امیکرون در سال گذشته سلطنت می کرد. آخرین داده های CDC نشان می دهد که BA.5 اکنون تنها حدود 10 درصد از ویروس در گردش را تشکیل می دهد. محققان می نویسند: “این جایگزینی سریع سویه های ویروس “موج دیگری از عفونت ها را در ماه های آینده ایجاد خواهد کرد.”

این داستان برای محققان آشنا به نظر می رسد. افزایش سریع این گونه‌ های فرعی و آرایه وسیع جهش‌ های آن‌ ها یادآور ظهور اولین نوع Omicron در سال گذشته است.
بنابراین این نگرانی ایجاد می‌شود که ممکن است اثر بخشی واکسن‌ های کووید-19 فعلی و درمان‌ های آنتی‌بادی مونوکلونال را بیشتر به خطر بیندازند. ما اکنون یافته‌ هایی را گزارش می‌کنیم که متاسفانه نشان می‌ دهند چنین نگرانی‌ هایی موجه است، به‌ ویژه برای زیرشاخه‌ های XBB و XBB.1.

زیر سویه BQ.1 شش برابر بیشتر از BA.5 (سویه اصلی آن) و XBB.1 در مقایسه با گونه سابق خود BA.2، به میزان 63 برابر مقاوم‌ تر به آنتی‌ بادی‌ ها است

محققان می نویسند، این تغییر در توانایی واکسن ها برای متوقف کردن انواع گونه های فرعی بسیار نگران کننده است.

بی اثر کردن درمان ها:

وانگ و همکارانش همچنین آزمایش کردند که چگونه یک پانل از 23 داروی آنتی بادی مونوکلونال ممکن است در برابر چهار متغیر فرعی موثر باشد. همه این درمان ها در برابر نوع اصلی Omicron به خوبی عمل کردند و شامل برخی موارد مورد تایید شده برای استفاده از طریق برنامه مجوز استفاده اضطراری (EUA) سازمان غذا و دارو آمریکا یا همان FDA در زمان مطالعه بودند.

آنها دریافتند که 19 مورد از این 23 آنتی بادی مونوکلونال، برای مثال، “به طور کلی یا کامل” در برابر XBB و XBB.1 کارایی خود را از دست داده اند.

توئیت دکتر Dr. Cyrus Shahpar در این باره:

به روز رسانی گونه ها:
– گزارش CDC در مورد 16 زیر سویه Omicron
– BQ.1/BQ.1.1/XBB اکنون حدود 3/4 موارد را تشکیل می دهند
با نزدیک شدن به فصل زمستان، موارد و بستری شدن در بیمارستان از COVID-19 و آنفولانزا در حال افزایش است. با دریافت واکسن های به روز شده در اسرع وقت، محافظت خود را به حداکثر برسانید.

این اولین بار نیست که درمان‌ های آنتی‌ بادی مونوکلونال از مؤثر به بی‌ اثر تبدیل می‌ شوند. انواع قبلی ظاهر شده‌اند که دیگر به درمان با باملانیویماب، کاسیریویماب، سیلگاویماب، اتس‌ویماب، ایمدوویماب، سوترویماب و تیکساژویماب پاسخ نمی‌ دادند. Bebtelovimab اکنون به این لیست می‌ پیوندد و به دلیل عدم کارایی، دیگر از Lilly تحت EUA در دسترس نیست.

محققان می نویسند فقدان یک درمان موثر آنتی بادی مونوکلونال «مشکلی جدی برای میلیون ها فرد دارای نقص ایمنی که به شدت به واکسن های کووید-19 پاسخ نمی دهند، ایجاد می کند» و اضافه می کنند که «نیاز فوری به تولید آنتی بادی های مونوکلونال فعال برای استفاده بالینی امری واضح است. ”

در ادامه، چالش ایجاد واکسن‌ ها و درمان‌ هایی که حفاظت گسترده‌ ای را ارائه می‌ دهند، درحالی که ویروس کرونا همچنان در حال تکامل است، به عنوان یک معضل باقی می‌ ماند.

در پایانی ترسناک برای یک داستان ترسناک، محققان می نویسند: “ما به طور جمعی انواع SARS-CoV-2 را برای بیش از 2 سال تعقیب کرده ایم، و با این حال، ویروس همچنان به تکامل و فرار ادامه می دهد.”

منبع ترجمه

ترحمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها