زینک ممکن است کلید درمان عفونت‌ های قارچی همراه با خارش باشد

برفک، که نوعی عفونت قارچی است، قطعا جذاب‌ ترین موضوع برای صبحت کردن نیست. با این حال، در میان خانم‌ ها بسیار رواج دارد. در واقع،‌ حدود ۷۵ درصد خانم‌ ها عفونت‌ های قارچی را در طول عمرشان تجربه کرده‌اند. هم کادر درمان و هم بیماران مصرانه منتظر درمان‌ های جدید و پیشرفته‌ ای هستند که موثر باشند. حال، تحقیقات جدید حاکی از آن هستند که شاید زینک پاسخ مورد نیاز آنها باشد.

زینک درمان عفونت های قارچی
زینک با مهار بروز یک پروتئین قارچی التهابی از کاندیدیاز واژینال جلوگیری می کند

علاوه‌ بر این که اغلب خانم‌ ها حداقل یکبار عفونت‌ های قارچی را تجربه کرده‌اند، حدود ۱۴۰ میلیون خانم از عفونت‌ های عودکننده (عفونت هایی که بعد از درمان دوباره رخ می دهند) رنج می‌برند. محققان مرکز MRC قارچ‌ شناسی پزشکی دانشگاه Exeter برای یافتن برخی پاسخ‌ ها، طبیعت کاندیدا آلبیکنز، قارچی که عامل اصلی برفک است، را بررسی عمیقی کردند.

چگونگی ارتباط زینک با درمان عفونت‌ های قارچی

این تیم می‌ دانست که کاندیدا آلبیکنز، دقیقا مانند انسان، به زینک به‌ عنوان بخشی از رژیم‌ غذایی خود نیاز دارد. حتی مولکولی به نام آنتی‌ ژن تنظیم‌ شده با pH (Pra1) تولید می کند تا مطمئن شود که زینک به‌ عنوان منبع غذایی در دسترس است. مشکل این است که محققان دریافته‌اند که Pra1 التهاب که بسیاری بر این باورند که عامل ایجاد برفک است را تحریک می‌ کند.

تیم تحقیقاتی، حین آزمایش‌ ها، دریافتند که دستکاری ژن‌ ها برای پیشگیری از تولید Pra1 توسط کاندیدا آلبیکنز باموفقیت از التهاب جلوگیری می‌ کند. علاوه‌براین، تحقیقشان مشخص کرد که دادن مقدار کمی زینک به موش‌ ها نیز نتیجه مشابهی در بر خواهد داشت. از آن جایی که التهاب عامل خارش آزاردهنده و سوزش برفک است، یافته‌ های این تحقیقات بسیار ارزنده هستند.

همچنین بخوانید >> راش استرسی چیست؟ علائم، علل و راه های درمان

 مسئول تحقیقات، دکتر Duncan Wilson از مرکز MRC قارچ‌ شناسی پزشکی دانشگاه Exeter در رسانه‌ای بیان کرد: «برفک عود کننده ممکن است به‌شدت ناراحت‌ کننده و مشکل‌ ساز باشد و ما به درمان‌ های جدید نیاز مبرم داریم. از آن جایی که یافته جدید ما در مورد زینک نشان می‌ دهد که تهیه زینک که ساده هم هست ممکن است تولید مولکول التهابی Pra1 را مسدود کند، این یافته بسیار هیجان‌ انگیز است؛ اما، در این مرحله در موقعیتی نیستیم که توصیه‌ های درمانی ارائه کنیم. برای تایید اثر زینک به آزمایش‌ هایی در مقیاس بزرگ‌ تر نیاز داریم. لطفا از هیچ محصولی که برای ناحیه تناسلی طراحی نشده است استفاده نکنید، زیرا زینک در غلظت‌ های بالا ممکن است سمی و بسیار خطرناک باشد.»

این تیم یک گام هم فراتر رفت و خانم‌ هایی را که حداقل هر سه ماه یک بار عفونت‌ های عود کننده را تجربه می‌ کنند را به خدمت گرفتند. این خانم‌ ها به مدت دو هفته هر شب مقدار کمی کرم مرطوب‌ کننده واژینال حاوی زینک را استعمال کردند. پنج نفر از شش خانمی که برفک داشتند و تحقیق را کامل کردند، در دوره سه ماهه عفونت مجدد را تجربه نکردند.

دکتر Wilson می‌گوید: «هر چند تعداد شرکت‌ کنندگان کم است، اما، نتایج نوید بخش‌ اند. در حال حاضر کارآزمایی بالینی وسیع‌ تری برای تایید موثر بودن درمان با زینک در حال انجام است. امیدوریم این راهبرد، در دراز مدت، برای شرایطی که ممکن است به درمان مقاوم شود، قابل‌ اعتماد باشد».

همچنین بخوانید >> لکه سیاه روی لب شما به چه معناست؟

این تحقیق ممکن است راه را برای گزینه‌ های درمانی مؤثر تر و طولانی‌ مدت برای زنانی که مرتبا از عفونت‌ های قارچی رنج می‌ برند هموار سازد.

«بیش از ده سال است که مولکول Pra1 را مطالعه کرده‌ ایم تا نقش آن را در حذف زینک بفهمیم – این تحقیق اهمیت اصلی تحقیقات پایه‌ ای با این ماهیت را نشان می‌ دهد، که ممکن است به روشن کردن چگونگی عملکرد بدن ما کمک کند و گاهی اوقات مسیر های شگفت‌ انگیزی را برای رسیدن به درمان های جدید فراهم کند».

این نتایج در مجله Science Translational Medicine منتشر شده اند.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها