درمان بهتر و انجام غربالگری، مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را کاهش می دهد

مرگ‌ های ناشی از سرطان سینه بین سال‌ های ۱۹۷۵ و ۲۰۱۹ کاهش چشمگیری داشت و محققان در پی یافتن علت اصلی این کاهش بر آمدند. محققان در مجله American Medical Association بیان کردند که پیشرفت فناوری‌ های پزشکی به همراه غربالگری معمول سرطان سینه، جان‌ های بسیاری را نجات داده است.

غربالگری سرطان سینه
بر اساس تحقیقات ارائه شده، مرگ و میر ناشی از سرطان سینه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، زمانی که زنان به طور منظم در ماموگرافی غربالگری شرکت می کنند.

محققان دریافتند که سه‌ چهارم کاهش مرگ‌ و میر ناشی از سرطان سینه به‌دلیل درمان بهتر سرطان‌ ها در مراحل اولیه و پیشرفته است و یک‌ چهارم باقی‌ مانده به‌ دلیل غربالگری معمول است.

محققان، به‌ ویژه، دریافتند که حدود ٪۲۹ کاهش مرگ‌ و میر ناشی از سرطان سینه به‌ خاطر درمان بهتر سرطان‌ های پیشرفته‌ ای است که به سایر بخش‌ های بدن نیز انتشار یافته‌ اند.

به گفته محققان، اگرچه سرطان پستان پیشرفته قابل‌ درمان نیست، اما، خانم‌ ها به‌ لطف مراقبت‌ های پزشکی بهتر، می توانند بیشتر زندگی کنند.

محققان این کشف را رضایت‌بخش دانستند.

نقش مهم روش های درمان و غربالگری ها در کاهش مرگ و میر سرطان سینه

دکتر Jennifer Caswell-Jin، قائم‌ مقام تحقیق و استادیار پزشکی دانشگاه استنفورد، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: «در ابتدا، باورمان بر این بود که درمان بیماری‌های پیشرفته کمک چشمگیری به کاهش [نرخ مرگ‌ومیری] که در دو مقاله قبلی مستند کردیم، نخواهد کرد».

وی افزود: «اما، درمان‌ هایمان بهبود یافتند و مشخص است که بر [نرخ مرگ‌ومیر] اثر چشمگیری دارند».

مطالعه جدید بر همکاری کنسرسیوم ملی محققان به نام شبکه مدل‌سازی مداخله و نظارت بر سرطان (CISNET) متکی بود.

پیش‌تر، محققان CISNET تخمین زده بودند که ٪۶۵ کاهش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان سینه بین سال‌های ۱۹۷۵ و ۲۰۰۰ به‌علت غربالگری به روش ماموگرافی بوده است.

Sylvia Plevritis، دستیار محقق ارشد و رئیس بخش علوم داده‌ های زیست‌ پزشکی دانشگاه استنفورد، در بیانیه ای خبری گفت: «بیست سال پیش، این سوال مطرح بود که آیا غربالگری معمول به روش ماموگرافی واقعا نرخ مرگ‌ و میر ناشی از سرطان پستان را کاهش می‌ دهد».

بعدها، محققان CISNET دریافتند که برخی انواع سرطان سینه در مراحل اولیه به درمان پاسخ بهتری دادند؛ و در نتیجه، بر نرخ مرگ‌ومیر نیز اثر داشته است.

Plevritis می‌ گوید: «ما همچنین دریافتیم در حالی‌ که غربالگری هنوز اثر مهمی دارد، عمده کاهش نرخ مرگ‌ و میر سالیانه به‌ خاطر پیشرفت در درمان سرطان پستان در مراحل اولیه مبتنی‌ بر پروفایل مولکولی هر سرطان بوده است».

همچنین بخوانید >> بررسی 5 باور غلط درباره علائم سرطان سینه

به گفته محققان، تحقیق فعلی اولین تحقیقی بود که صراحتا بیماران مبتلا به سرطان سینه پیشرفته را در مدل‌ های خود جای داده است.

محققان CISNET از چهار مدل رایانه‌ای برای ارزیابی داده‌ های نظارت بر بهداشت فدرال از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۹ استفاده کردند.

هر چهار مدل به تخمین‌ های مشابهی از اثر غربالگری به روش ماموگرافی، درمان سرطان پستان در مراحل اولیه، و درمان سرطان پستان پیشرفته رسیدند.

محققان تخمین می‌زنند که حدود ٪۴۷ از این کاهش به‌ علت پیشرفت درمان‌ های سرطان پستان در مراحل اولیه، ٪۲۹ به‌علت پیشرفت درمان سرطان پستان پیشرفته که در بدن منتشر شده، و ٪۲۵ به‌علت غربالگری به روش ماموگرافی است.

به گفته محققان، اثر واقعی پیشرفت درمان سرطان سینه پیشرفته ممکن است با افزایش میانگین مدت زنده‌ ماندن پس از سرایت سرطان به سایر قسمت‌ های بدن مشاهده شود.

بیمارانی که در سال ۲۰۰۰ مبتلا به سرطان پستان پیشرفته تشخیص داده شدند، به طور متوسط ۱.۹ سال زندگی کردند، در حالی که برای افرادی که در سال ۲۰۱۹ مبتلا تشخیص داده شدند میانگین ۳.۲ سال بود.

همچنین بخوانید >> اهمیت انجام چکاپ های منظم بعد از 25 سالگی

مدت زنده‌ ماندن به نوع سرطان سینه بستگی دارد، هرچند:

  • بیماران مبتلا به سرطان با گیرنده استروژن و HER2 مثبت شاهد افزایش متوسط مدت زنده‌ماندن ۲.۵ سال بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بودند.
  • افراد مبتلا به سرطان با گیرنده استروژن مثبت و HER2 منفی نیز به طور متوسط ۱.۶ سال بیشتر زندگی کردند.
  • همچنین افراد مبتلا به سرطان با گیرنده استروژن و HER2 منفی حدود ۰.۵ سال بیشتر زنده ماندند.

Caswell-Jin می‌گوید: «به‌ عنوان یک متخصص سرطان سینه، صرف‌ وقت برای بررسی این سابقه و دیدن پیشرفت واقعی طی دهه‌ های گذشته باارزش بود». «هنوز کار های زیادی برای انجام دادن وجود دارد؛ سرطان سینه منتشر هنوز قابل‌ درمان نیست. اما، دیدن این که این پیشرفت‌ ها تفاوت‌ هایی در آمار ها ایجاد کرده است، ارزنده است».

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها