داروی خوراکی ضد کرونا شرکت فایزر با نام Paxlovid تائیدیه کامل آمریکا را بدست آورد

داروی خوراکی ضد کرونا شرکت فایزر با نام Paxlovid در روز گذشته ( 25 می 2023 معادل با 4 اردیبهشت 1402) برای اولین بار، تائیدیه کامل سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) را دریافت کرد و بدین ترتیب بزودی شاهد حضور این دارو در مارکت تجاری و دسترسی عموم به آن خواهیم بود.

داروي خوراکي ضد کرونا قرص Paxlovid
قرص ضد کرونا PAXLOVID یک داروی نسخه‌ ای است که برای درمان بیماری کرونا ویروس خفیف تا متوسط در بزرگسالانی که در معرض خطر بالای پیشرفت تشدید بیماری هستند استفاده می‌شود.

Paxlovid در ابتدا مجوز استفاده اضطراری را از FDA در اواخر سال 2021 دریافت کرده بود یعنی زمانی که نیاز مبرم به درمان‌ های موثر کرونا وجود داشت. سازمان غذا و دارو آمریکا روز پنجشنبه دو دارو را برای درمان بزرگسالانی که در معرض خطر بالای پیشرفت به بیماری شدید هستند، تأیید کرد.

داروی خوراکی ضد کرونا Paxlovid که به مدت 5 روز و بلافاصله پس از شروع علائم کرونا مصرف می‌ شد، یکی از معدود درمان‌ هایی بود که توسط دارو سازان در طول همه‌ گیری ویروس کووید19 راه‌ اندازی شد تا کاهش قابل‌ توجهی در میزان بستری شدن بیماران در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کووید را نشان دهد، اگر چه این مزیت بیشتر در افراد واکسینه نشده و سایر افراد در معرض خطر مشاهده شد.

مقامات ایالات متحده گفته اند که قصد دارند تا قبل از انتقال این داروی خوراکی ضد کرونا به بازار تجاری عادی، روی بسیاری از موجودی Paxlovid خریداری شده از Pfizer که به صورت رایگان در داروخانه های سراسر کشور در دسترس است، کار کنند.

بر اساس داده های فدرال، تا 21 می 2023، حدود 14 میلیون دوره درمانی توزیع شده است که بیش از 9 میلیون دوره آن اجرا شده است.

یک سخنگوی شرکت Pfizer در مصاحبه اش با خبرنگاران گفت که این شرکت قصد ندارد قیمت جدیدی برای Paxlovid ارائه دهد. این داروساز آمریکایی در بیانیه ای اعلام کرد که در این زمان، دولت بر توزیع نظارت خواهد کرد و افراد واجد شرایط به دریافت این دارو بدون پرداخت هیچگونه هزینه ای ادامه خواهند داد. تائیدیه کامل به شرکت فایزر اجازه می دهد تا کمپین بازاریابی Paxlovid خود را گسترش دهد.

فایزر نزدیک به 24 میلیون دوره داروی خوراکی ضد کرونا Paxlovid را به قیمت حدود 530 دلار در هر دوره به دولت ایالات متحده فروخته است.

موسسه بررسی بالینی و اقتصادی (ICER)، یک گروه تحقیقاتی تاثیرگذار در قیمت گذاری دارو، در ماه دسامبر اعلام کرد که قیمت Paxlovid در ایالات متحده _بر اساس مزایا و ارزش برای بیماران) باید در محدوده 563 تا 906 دلار برای هر دوره درمانی باشد.

همچنین بخوانید >> نگاهی به تاثیر آنتی بادی ویروس کرونا در ایجاد محافظت

قرص ضد کرونای PAXLOVID
نمودار فروش قرص ضد کرونای PAXLOVID از سال 2022

شرکت فایزر در سال گذشته حدود 18.9 میلیارد دلار از قرص Paxlovid را فروخت و فروش آن را در حدود 8 میلیارد دلار برای سال 2023 پیش بینی کرده است.

این تائیدیه کامل دو هفته پس از پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در ایالات متحده برای COVID-19 انجام می شود که طبق برآورد های دولت باعث مرگ 1.1 میلیون نفر در سراسر کشور شده است.

همچنین بخوانید >> بررسی کامل وضعیت ویروس کرونا در ایران و جهان، چشم انداز آینده کرونا

داده‌ های ارائه شده توسط FDA و Pfizer در طی یک جلسه مشورتی با کارشناسان خارجی به کاهش نگرانی‌ های ایمنی در مورد بازگشت احتمالی علائم کووید پس از یک دوره پنج روزه از مصرف Paxlovid کمک کرد.

نگرانی‌ ها پس از گزارش‌ های متعدد در مورد بازگشت علائم پس از درمان با Paxlovid، از جمله در بیماران برجسته مانند رئیس جمهور جو بایدن و دکتر Anthony Fauci، پدیدار شد.

منبع خبر

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها