نگاهی به تاثیر آنتی بادی ویروس کرونا در ایجاد محافظت

یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که ایمنی طبیعی ایجاد شده توسط عفونت ویروس کرونا یا همان آنتی بادی از فرد در برابر بیماری شدید همانند دریافت دو دوز واکسن mRNA محافظت می‌ کند.

آنتي بادي ويروس کرونا
ایمنی طبیعی ایجاد شده توسط آنتی بادی ویروس کرونا حداقل به اندازه مصونیت ایجاد شده توسط واکسن ها است

بر اساس این مطالعه که در ژورنال معتبر و پزشکی Lancet منتشر شده است، افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده اند، در طول 10 ماه در مقایسه با افرادی که آلوده نشده اند، شانس بستری شدن و مرگ در بیمارستان را تا 88 درصد کاهش داده اند.

این مطالعه می‌ گوید: ایمنی طبیعی ایجاد شده توسط عفونت که به آنتی بادی شناخته می شود «حداقل به همان اندازه بالا، اگر نه بیشتر» از مصونیت ایجاد شده توسط دو دوز واکسن‌ های mRNA مدرنا یا فایزر علیه انواع ویروس کرونا شامل: آلفا، دلتا و Omicron BA.1 بود.

تیم تحقیقاتی موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: اما محافظت در برابر زیر سویه BA.1 Omicron به اندازه سایر سویه ها و زیر سویه های ویروس کرونا موفقیت آمیز نبود و در این زیر سویه خاص، تنها 36٪ محافظت در مدت 10 ماه پس از ابتلا به ویروس، ایجاد گردید.

محققان 65 مطالعه را از 19 کشور تا 31 سپتامبر 2022 مورد بررسی قرار دادند. آنها داده‌ های مربوط به عفونت زیر سویه Omicron XBB و زیرمجموعه‌ های آن را مطالعه نکردند. افرادی که از هر دو نوع آنتی بادی (ابتلا به عفونت در گذشته) و واکسیناسیون مصونیت داشتند، که به عنوان ایمنی ترکیبی شناخته می شود، مورد مطالعه قرار نگرفتند.

همچنین بخوانید >> کرونای XBB سویه جدید کرونا امیکرون با شیوع بسیار سریع

یکی از محققان در مصاحبه با شبکه NBC News گفت: یافته‌ ها به این معنا نیست که مردم باید واکسن‌ ها را نادیده بگیرند و عمداً به کووید 19 مبتلا شوند تا آنتی بادی در بدنشان ایجاد شود!

دکتر Christopher Murray، مدیر IHME، گفت: مشکل گفتن جمله ی «من آلوده می‌ شوم تا مصونیت پیدا کنم» این است که ممکن است شما یکی از آن افرادی باشید که در بیمارستان بستری می‌ شوند یا در نهایت می‌ میرند. چرا وقتی می توانید از طریق واکسیناسیون به صورت کاملا ایمنی مصونیت پیدا کنید، این خطر را بپذیرید؟

همچنین بخوانید >> بررسی کامل وضعیت ویروس کرونا در ایران و جهان، چشم انداز آینده کرونا

این مطالعه نتیجه‌ گیری می‌ کند که این یافته‌ ها می‌ توانند به مردم کمک کنند تا موثر ترین زمان برای واکسینه شدن یا در یافت دوز های تقویتی واکسن کرونا را بیابند و همچنین مسئولان را در تنظیم سیاست‌ ها در مورد دستورات واکسن در محل کار و ایجاد و اجرای قوانین برای مکان‌ های سرپوشیده با جمعیت و تراکم بالا راهنمایی کنند.

NBC News گزارش می دهد که این بزرگترین متاآنالیز ایمنی پس از عفونت تا به امروز بوده است.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها