فشار خون بالا و دیابت در دوران بارداری به سلامت قلب کودک آسیب می رساند

تحقیق جدیدی نشان می دهد که فشار خون بالا و دیابت در دوران بارداری، دو مورد از شایع‌ ترین عارضه‌ های دوران بارداری برای زنان به حساب می آیند که ممکن است در آینده بر سلامت قلب کودک نیز تاثیر گذار باشند.

آسیب به سلامت قلب کودک
زنان مبتلا به اختلالات فشار خون بالا و دیابت بارداری یا هر دو، احتمال بیشتری برای داشتن فرزندانی با سلامت قلبی عروقی پایین تر در 10 تا 14 سال پس از زایمان دارند.

محققان دریافتند که فرزندان زنانی که در حین بارداری به یکی از این دو عارضه یا هر دو آنها مبتلا شده اند، پیش از ۱۲ سالگی علائمی از سلامت قلبی کمتر از حد ایده‌ آل را نشان دادند.

دکتر Kartik Venkatesh، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر برنامه دیابت بارداری مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو در این خصوص می‌ گوید: «حین تحقیقات، رابطه‌ ای میان دیابت و فشار خون بالا در دوران بارداری و شاخص‌ های کاهش سلامت قلبی در کودکان در اوایل نوجوانی را یافتیم». «این یافته بر احتمال مداخله با هدف جلوگیری یا مدیریت این عوارض قلبی پیش از شدت‌ یافتن در بزرگسالی تاکید می‌ کند».

فشار خون و دیابت مادران باردار سلامت قلب کودکان را به خطر می اندازد

این تیم تحقیقاتی برای تحقیق فعلی خود، 3317 مادر و فرزند را مورد بررسی قرار دادند. ٪۸ مادران حین بارداری به فشارخون بالا، ٪۱۲ به دیابت بارداری و ٪۳ به هر دو عارضه مبتلا شدند.

محققان، سپس، سلامت قلبی کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله را با سنجش عواملی چون شاخص‌ توده‌ بدنی، فشار خون، قند خون و کلسترول تام بررسی کردند. آنها دریافتند که پیش از ۱۲ سالگی، بیش‌ از نیمی از کودکان (٪۵۵.۵) حداقل دارای یک عامل بودند که آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و سکته قرار می‌ داد.

این نتایج روز دوشنبه در مجله آمریکایی Obstetrics and Gynecology منتشر شدند.

مطالعات پیشین نشان دادند که عارضه‌ های بارداری ممکن است احتمال نیاز به سزارین یا بستری‌ شدن در آی‌.سی‌.یو را افزایش دهند.

محققان همواره تاکید می‌ کنند که راه‌ حل، پیشگیری از این مشکلات است.

همچنین بخوانید >> زنان باردار در معرض آلودگی هوا نوزادان کوچکتری به دنیا می آورند

مادران باردار باید چه کارهایی انجام دهند؟

در صورت توصیه پزشک از آسپرین استفاده کنید، از افزایش‌ وزن بیش‌ از حد بپرهیزید، فعالیت جسمی مستمر داشته باشید و در طول بارداری رژیم‌ غذایی مناسبی را دنبال کنید.

دکتر Yekaterina Ryzova، متخصص اطفال اهل لانگ‌ آیلند نیویورک، همچنان بر نیاز به تحقیقات بیشتر در این خصوص تاکید می‌ کند.

وی با تاکید بر این نکته که سلامت، سبک‌زندگی، وضعیت اجتماعی‌ – اقتصادی، و تحصیلات والدین ممکن است بر سلامت فرزندان اثر بگذارد، می‌ گوید: «برای نتیجه‌ گیری درباره این که آیا موارد مذکور تنها عوامل‌ خطر برای سلامت قلبی‌ عروقی کودکان هستند، داده کافی در دسترس نیست».

همچنین بخوانید >> علائم اولیه دیابت در زنان

Venkatesh نیز تاکید می‌ کند که این نتایج به این معنی نیستند که کودکان از پیش به بیماری‌ های قلبی مبتلا هستند یا بعدا در زندگیشان مبتلا به بیماری‌ های قلبی تشخیص داده می‌ شوند.

با این‌ حال، وی معتقد است که مداخله‌ هایی از جمله پیشگیری از چاقی، راه‌ هایی برای رفع عدم‌ امنیت‌ غذایی و آموزش انتخاب سبک‌ زندگی سالم برای کودکان حیاتی هستند.

Venkatesh می‌ گوید: «می‌ دانیم که عوامل اجتماعی و رفتاری دخیل هستند. تحقیقات آتی باید این عوامل را برای درک بهتر اثراتشان تلفیق کنند؛ و این دعوتی برای مداخله، آموزش و تغییرات مثبت در سبک‌ زندگی برای سلامت قلب و فرصتی برای خودسازی است».

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها