ترکاندن بادکنک می‌ تواند منجر به کاهش شنوایی شود

اگر فکر می‌ کنید که ترکاندن بادکنک در جشن تولد کار بامزه‌ ای است، دست نگه دارید! محققین دریافتند که ترکاندن بادکنک می‌ تواند صدایی بلندتر از شلیک شات‌گان داشته باشد و بدین‌ ترتیب منجر به کاهش شنوایی و مشکلات شنوایی دائمی شود.

صدای ترکیدن بادکنک و کاهش شنوایی
عوامل زیادی از جمله افزایش سن، ژنتیک و برخی شرایط پزشکی می توانند باعث کاهش شنوایی شوند. اما یک علت غافلگیر کننده دیگر نیز وجود دارد: ترکیدن بادکنک!

یکی از محققین این مطالعه، دکتر Bill Hodgetts از دانشگاه آلبرتا در کانادا در این باره می‌ گوید: «نمی‌ گوییم که بازی‌ کردن با بادکنک خطرناک است و نباید انجام پذیرد، بلکه فقط با ترکاندن آن مشکل داریم. کاهش شنوایی یک پدیده‌‎ ی خطرناک است؛ هر صدای بلند می‌ تواند تأثیر بالقوه و مادام‌ العمری را بر آن داشته باشد».

چگونگی کاهش شنوایی در اثر ترکاندن بادکنک

محققین نویز ایجاد شده به وسیله‌‎ ی ترکاندن بادکنک را اندازه گرفته و با تعجب متوجه شدند که تأثیر آن در بالاترین حد ممکن، می‌ تواند قابل قیاس با شلیک یک شات‌ گان قدرتمند در کنار گوش فرد باشد.

محققین با گذاشتن محافظ گوش و استفاده از میکروفون ‎‌های قوی و تقویت‌ شده، اثرات نویز ناشی از ترکاندن بادکنک را به سه روش مختلف اندازه گرفتند: ترکاندن آنها با استفاده از سوزن، ترکیدن آنها در اثر باد بیش از حد و فشار آوردن به آنها تا زمانی که منفجر شوند.

بلند ترین صدا توسط بادکنکی ایجاد شد که در اثر باد بیش از حد ترکید که ۱۶۸ دسی‌ بل بود. در حالی‌ که شات‌گان ۱۲ گِیج دارای صدای ۱۶۴ دسی‌ بل است.

مرکز سلامت و ایمنی حرفه‌ ای در کانادا بیان می‌ کند بیشترین صدایی که هر کانادایی باید بشنود، ۱۴۰ دسی‌بل است. حتی یک بار ترکیدن بادکنک نیز می‌ تواند به صورت بالقوه خطراتی را برای کودکان و بزرگسالان در پی داشته باشد.

Dylan Scott از دانشگاه آلبرتا می‌ گوید: «جالب است که بادکنک‌ ها می‌ توانند چنین صدایی ایجاد کنند».

وی اشاره کرده که هرگز به کودکانتان اجازه ندهید که بدون محافظ گوش اقدام به ترکاندن بادکنک نمایند. نتایج حاصل از دو روش دیگر برای ترکاندن بادکنک دارای صدای پایین‌ تری بودند اما باز هم می‌ توانند مایه‌ ی نگرانی باشند.

همچنین بخوانید >> عوارض خطرناک نگه داشتن عطسه

به طور دقیق، در حالی که خود بادکنک ها به هیچ وجه نمی توانند بر شنوایی تأثیر بگذارند، حجم صدای ناشی از ترکیدن آنها به طور بالقوه می تواند باعث مشکلات شنوایی و کاهش شنوایی گردد/

هر گونه قرار گرفتن در معرض صدایی که به بیش از 85 دسی بل (dB) برسد، می تواند به گوش شما آسیب برساند و منجر به کاهش شنوایی شود. هر چه صدا بلندتر باشد، زمان کمتری برای ایجاد آسیب مورد نیاز است. برخی از علل شایع کم شنوایی ناشی از سر و صدا عبارتند از:

  • شکار
  • موتور سواری و ماشین برفی
  • ساخت و ساز
  • شرکت در کنسرت های راک
  • گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از طریق هدفون یا هنذفری
  • چمن زنی

بسیاری از این موارد نمونه هایی از قرار گرفتن مداوم در معرض نویز های بلند هستند. با این حال، چیزی به نام نویز ضربه ای نیز وجود دارد که با انفجار ناگهانی انرژی با شدت بالا مشخص می شود. این مورد بیشتر شبیه صدای اسلحه یا انفجار است.

کاهش شنوایی چیست؟

از دست دادن شنوایی که با افزایش سن کم کم ایجاد می شود و به عنوان پرس بایکوزیس نیز شناخته می شود، امری شایع است. بیش از نیمی از افراد بالای 75 سال در ایالات متحده دچار کم شنوایی مرتبط با سن هستند.

سه نوع کم شنوایی وجود دارد:

  1. رسانا، که گوش خارجی یا میانی را درگیر می کند.
  2. حسی عصبی که گوش داخلی را درگیر می کند.
  3. مختلط که ترکیبی از این دو است.

همچنین بخوانید >> آیا بازی‌های ویدیویی به شنوایی شما آسیب می‌رسانند؟

افزایش سن و قرار گرفتن در اطراف صدا های بلند مثل ترکیدن بادکنک هر دو می توانند باعث کاهش شنوایی شوند. عوامل دیگر، مانند جرم بیش از حد گوش، می تواند عملکرد گوش را برای مدتی کاهش دهد.

معمولاً نمی توانید شنوایی اصلی خود را بدست بیاورید، اما راه هایی برای بهبود آنچه می شنوید وجود دارد (درمان ناشنوایی).

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها