آلودگی هوا باعث کاهش میزان فعالیت و تحرک افراد جامعه می شود

به ادعای تحقیقی جدید، آلودگی هوا باعث کاهش فعالیت افراد شده و آنها را تنبل‌ تر می‌ کند. مطابق گفته دانشمندان بریتانیایی، سطوح فعلی آلودگی هوا در بریتانیا موجب ۲۲ دقیقه عدم فعالیت بیشتر در هر روز شده است.

آلودگی هوا و بی تحرکی افراد
آلودگی هوا ممکن است یک عامل خطر برای عدم فعالیت بدنی و رفتار بی تحرک (SED) از طریق از دست دادن علاقه به سبک زندگی فعال، اختلال در تناسب اندام و کمک به بیماری های مزمن با پیامدهای بالقوه مهم برای سلامت جمعیت باشد.

این یافته شگفت‌انگیز حاصل تحقیقات دانشمندان دانشگاه لستر است. آنها چگونگی تاثیر سطوح آلودگی زمینه‌ای بر فعالیت فیزیکی و تمایل به عدم‌ تحرک را بررسی کردند. با توجه به یافته های به دست آمده، مواجهه طولانی‌ مدت با سطوح بالای آلودگی هوا منجر به افزایش زمان بی‌ تحرکی روزانه می‌ شود. تعریف محققان از عدم‌ تحرک در این تحقیقات مدت زمانی است که صرف درازکشیدن، نشستن، لم‌دادن، یا ایستادن بدون حرکت‌ کردن می‌ شود.

دکتر Jonathan Goldney از دانشگاه لستر، با توجه به بیانیه SWNS متذکر می‌ شود که: «از مدت ها قبل، از بیماری‌ های کاردیومتابولیک و تنفسی ناشی از آلودگی هوا اطلاع داشتیم. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹ تخمین زد که ۹۹٪ هوای تنفسی مردم در سرتاسر جهان حاوی مقادیر بالایی از آلاینده‌ها است».

وی افزود: «مسئله نگران‌ کننده این است که آلودگی هوا ممکن است بر خواست یا توانایی افراد برای ورزش‌ کردن و لذت‌ بردن از آن نیز تاثیر بگذارد. این امر ممکن است با ایجاد دور باطلی موجب سپری‌ کردن زمان بیشتری در خانه و زمان فعالیت کمتری در محیط بیرون می‌ شود که خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن را افزایش می‌ دهد».

همچنین بخوانید >> گرمای شدید و آلودگی هوا خطر حمله قلبی کشنده را تا دو برابر افزایش می دهند

این تیم تحقیقاتی برای رسیدن به یافته‌ هایشان داده‌ هایی را از ۶۴۴ فرد در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ تحلیل کردند که بخشی از برنامه تشویق به فعالیت فیزیکی از طریق راه‌ رفتن بودند.

دکتر Goldney با توجه به SWNS می‌گوید: «شرکت‌ کنندگان، به‌ مدت هفت روز متوالی، شتاب‌ سنج‌ هایی را دور کمرشان بسته بودند که فعالیت فیزیکی و دوره‌ های بی‌ تحرکیشان طی سه سال را اندازه‌ گیری می‌ کرد. این کار فرصتی تکرار نشدنی را برای بررسی روند های بلندمدت برای تیم ما فراهم ساخت.»

این مطالعه میانگین سالیانه سطوح آلاینده‌ های رایج هوا را با تغییرات سالانه در زمان‌ های عدم‌ تحرک مقایسه می‌ کند.

دکتر Goldney همچنین گزارش می‌ دهد: «درحالی‌ که ارتباطی میان آلاینده‌ ها و تغییرات حین فعالیت‌های فیزیکی یا گام‌ شماری نیافتیم، ارتباط واضحی میان آلاینده‌ ها و افزایش عدم‌ تحرک وجود دارد». «مثلا، افزایش ۱ تا ۳ میکروگرمی غلظت دی‌اکسیدنیتروژن جوی، سالانه موجب افزایش ۱.۵۲ دقیقه عدم‌ تحرک در هر روز می‌شود. در برخی موارد، مواجهه با مقادیر بالای دی‌اکسیدنیتروژن سالانه موجب افزایش عدم‌ تحرک تا ۲۲ دقیقه در هر روز شده است».

این یافته‌ ها که در مجله Public Health منتشر شدند، بر نیاز به کاهش آلاینده‌ های هوا به‌ نفع سلامت عمومی تاکید می‌ کنند.

همچنین بخوانید >> مواد غذایی که به شما در مبارزه با اثرات آلودگی هوا کمک می کنند

دکتر Goldney این‌طور نتیجه‌ گیری می‌ کند: «اگر آلودگی هوا واقعا تا این حد موجب افزایش عدم‌ تحرک می‌ شود، اقداماتی مانند محدوده ترافیکی با انتشار گاز های آلاینده کمتر ممکن است به‌طور قابل‌ توجهی بر رفتار عدم‌ تحرک افراد اثر گذاشته و تاثیر ژرفی بر سلامت عمومی داشته باشد».

خلاصه ای از یافته های کلیدی:

  • آلودگی هوا در بریتانیا فعالیت بدنی را 22 دقیقه در روز کاهش داده است.
  • افزایش سطح دی اکسید نیتروژن ارتباطی با عدم فعالیت بیشتر نشان داد.
  • عدم تحرک بدنی با خطرات بالاتر بیماری های مختلف مرتبط است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها