چاقی در دوران کودکی احتمال ابتلا به ام اس در بزرگسالی را دو برابر می کند

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که کودکان چاق با احتمال دو برابری برای ابتلا به بیماری ام اس یا همان مولتیپل اسکلروزیس در سنین بالاتر روبرو هستند.

ارتباط چاقی و ام اس
ام اس در کودکان نادر بوده و تشخیص آن دشوار است زیرا شرایط دیگری نیز وجود دارد که علائم مشابهی دارند. این بدان معنی است که ممکن است مدتی طول بکشد تا بیماری تشخیص داده شود.

به طور کلی، احتمال کودکان برای ابتلا به بیماری عصبی بسیار پایین است. با این حال، محققان سوئدی بر این باورند که این پیوند می تواند به توضیح افزایش میزان ابتلا به بیماری ام اس کمک کند.

تیمی به سرپرستی Claude Marcus از موسسه کارولینسکا در استکهلم که مسئولیت این تحقیق را به عهده داشته است، در این باره گفت: «مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌ دهد نرخ ابتلا به بیماری ام‌ اس طی چند دهه گذشته افزایش یافته و اعتقاد بر این است که چاقی یکی از محرک‌ های اصلی این افزایش است. حال به لطف مطالعه آینده نگر ما، می توانیم این نظریه را تایید کنیم.»

چگونگی ارتباط چاقی در کودکی و افزایش احتمالا ابتلا به ام اس در بزرگسالی

این یافته ها در خرداد ماه همین سال، در کنگره اروپایی چاقی در ونیز ارائه خواهد شد. برای این مطالعه، Claude Marcus و همکارانش داده‌ های مربوط به سال‌ های 1995 تا 2020 را که توسط برنامه درمان چاقی کودکان سوئد از شرکت کنندگان گردآوری شده بود، ردیابی کردند.

تقریباً 22000 کودک تحت پوشش آن پایگاه داده بودند و میزان بروز بیماری ام اس آنها در مراحل بعدی زندگی با کودکان مشابه و غیر چاق از جمعیت عمومی سوئد مقایسه شد. همچنین نرخ موارد ام اس تازه تشخیص داده شده تا سال 2023 مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتیجه به دست آمده: در حالی که 0.06 درصد از کودکان غیر چاق به ام اس مبتلا شدند، این میزان در میان افرادی که در دوران کودکی چاق بودند، بیش از دو برابر شد و به 0.13 درصد رسید.

این مطالعه نشان داد که دو سوم موارد در زنان رخ داده است که از نسبت کلی بیماری ام اس مشاهده شده در زنان نسبت به مردان پیروی می کند.

تیم تحقیقاتی افزود: ام اس تقریباً در رنج سنی حدود 23 سال، بدون توجه به سابقه وزن افراد تشخیص داده شد.

همچنین بخوانید >> تنبلی چشم در کودکی باعث مشکلات جدی سلامتی در بزرگسالی می شود

چاق بودن در دوران کودکی چگونه ممکن است شانس فرد را برای ابتلا به ام اس افزایش دهد؟

گروه مطالعاتی بر این باور است که چاقی کودکان با چندین بیماری خودایمنی مرتبط بوده و فرضیه اصلی این است که حالت التهابی با درجه پایین پایدار، که معمولاً در چاقی مشاهده می‌ شود، واسطه این ارتباط است.

با این حال، آنها تاکید کردند که خطر مطلق ابتلا به ام اس برای هر کودکی که چاق باشد هنوز بسیار کم است.

از آنجایی که این یافته‌ ها در یک جلسه پزشکی ارائه شده اند، باید آنها را تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شوند صرفا مقدماتی در نظر گرفت.

جمع بندی: دلیل دیگری برای تشویق فرزندتان به تغذیه سالم و ورزش وجود دارد: چاقی دوران کودکی ممکن است با نرخ بالاتر ام اس در بزرگسالی مرتبط باشد.

خلاصه ای از یافته های کلیدی

  • تحقیقات جدید نشان می دهد که چاقی در دوران کودکی می تواند شانس ابتلا به ام اس در بزرگسالی را دو برابر کند.
  • روند التهابی طولانی مدت ناشی از اضافه وزن می تواند این ارتباط را توضیح دهد.
  • با این حال، محققان تاکید کردند که خطر کلی برای همه کودکان بسیار کم است.

منبع: کنگره اروپایی چاقی، 28 مارس 2024

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها