واکسن های جدید مبتنی بر ژنتیک در برابر آنفولانزا و کرونا مؤثر ترند

به گفته محققان، واکسن‌ های جهانی جدید مبتنی بر ژنتیک در برابر ویروس های آنفولانزا و کرونا مؤثر تر بوده و همچنین آسان‌ تر از واکسن‌ های فعلی ساخته می شوند.

واکسن های جهانی جدید مبتنی بر ژنتیک
واکسن های جدید مبتنی بر ژنتیک به جای آموزش به سیستم ایمنی برای ایجاد آنتی بادی برای مبارزه با یک ویروس خاص، در عوض به بدن یاد می‌دهد که پروتئین‌های RNA سیگنال‌ دهنده کوچکی ایجاد کند که انتشار ویروسی مضر را متوقف می‌ کند.

به گفته محققان، این واکسن‌ های جدید ویروس‌ ها را با استفاده از پاسخی متفاوت به عفونت نسبت به آنچه که توسط واکسن‌ های فعلی ایجاد می‌ شود، هدف قرار می‌ دهند.

واکسن جدید به جای آموزش به سیستم ایمنی برای ایجاد آنتی بادی برای مبارزه با یک ویروس خاص، در عوض به بدن می‌ آموزد که پروتئین‌ های RNA سیگنال‌ دهنده کوچکی را ایجاد کند که انتشار ویروسی مضر را متوقف می سازد.

محققان استدلال می‌ کنند که این رویکرد جدید می‌ تواند توسعه واکسن فعلی را متحول کند، که در آن متخصصان واکسن‌ هایی را بر اساس پیش‌بینی‌ هایی ایجاد می‌ کنند که کدام سویه‌ های آنفولانزا و کووید-19 احتمالاً عفونی‌ ترین هستند.

در مقابل، این واکسن‌ های تقویت‌ کننده RNA انتظار می رود که در برابر همه سویه‌ های یک ویروس خاص مؤثر باشند.

گسترده بودن واکسن جدید مبتنی بر ژنتیک

یکی از محققان این مطالعه دکتر Rong Hai، ویروس شناس دانشگاه کالیفرنیا، در اینباره گفت: “آنچه من می خواهم در مورد استراتژی این واکسن تاکید کنم این است که آن “گسترده” بوده و همه جوانب را در نظر می گیرد.”

وی ادامه داد: این استراتژی به طور گسترده برای هر تعدادی از ویروس ها قابل استفاده است، به طور گسترده در برابر هر نوع ویروس موثر بوده و برای طیف وسیعی از افراد بی خطر است. این می تواند واکسنی جهانی باشد که ما تا کنون به دنبال آن بوده ایم.

به طور معمول، واکسن ها از ویروس مرده یا زنده اما تغییر یافته برای تحریک پاسخ ایمنی بدن استفاده می کنند. این پاسخ ایمنی، به بدن می آموزد که چگونه میکروب را شناخته و آنتی بادی هایی تولید کند که به طور خاص آن میکروب را هدف قرار داده و از بین ببرد.

به گفته محققان، واکسن جدید همچنین از یک نسخه زنده و اصلاح‌ شده ویروس استفاده می‌ کنند، اما متکی به پاسخ ایمنی معمول بدن که باعث ایجاد آنتی‌ بادی‌ ها می‌ شود، نیست.

در عوض، این واکسن‌ها به بدن یاد می‌دهند که با استفاده از پروتئین‌های سیگنال‌دهنده RNA هدف، در تکثیر ویروسی تداخل ایجاد کند.

محقق Showei Ding، استاد میکروبیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا، توضیح داد: “واکسن جدید به بدن می آموزد که چگونه این دفاع ویروسی را دور بزند. همه افراد از قبل این پاسخ طبیعی به عفونت را دارند، اما ویروس ها می توانند پروتئین های خود را تولید کنند که پاسخ RNA بدن را مسدود می سازد.”

وی ادامه داد: همچنین احتمال کمی وجود دارد که یک ویروس برای جلوگیری از این واکسن جهش پیدا کند.

دکتر Rong Hai در اینباره گفت: “ویروس ها ممکن است در مناطقی که توسط واکسن های سنتی هدف قرار نمی گیرند جهش پیدا کنند. با این حال، ما کل ژنوم آنها را با هزاران RNA کوچک مورد هدف قرار می دهیم. آنها نمی توانند از این امر فرار کنند.”

محققان گزارش می دهند که یکی از این واکسن هایی که برای ویروس موشی به نام Nodamura ساخته شده است، موش های آزمایشگاهی را حداقل به مدت 90 روز از دوزهای کشنده ویروس محافظت می کند. نه روز موش تقریباً معادل یک سال انسان است.

این مطالعه جدید روز دوشنبه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر گردید.

مقاله مرتبط: دلایلی که شما و خانواده تان به واکسن آنفولانزا نیاز دارید

به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید، ایالات متحده حق ثبت اختراع در مورد فناوری جدید واکسن RNA خود را صادر کرده است.

به گفته محققان، این واکسن به نوزادانی که به دلیل عدم توسعه سیستم ایمنی بدن خود نمی‌ توانند واکسن‌ های فعلی را دریافت کنند، و همچنین افراد مبتلا به بیماری‌ هایی که سیستم ایمنی آنها را به خطر می‌ اندازد، کمک خواهد نمود.

Showei Ding گفت: “به همین دلیل قدم بعدی ما استفاده از همین مفهوم برای تولید واکسن آنفولانزا است تا بتوان از نوزادان محافظت کرد. اگر ما موفق شویم، آنها دیگر مجبور نخواهند بود به آنتی بادی های مادرشان وابسته باشند.”

واکسن جدید همچنین می‌تواند به شکل اسپری ارائه شود که به افرادی که از واکسن می ترسند، کمک می‌ کند.

عفونت‌ های تنفسی از طریق بینی حرکت می‌ کنند، بنابراین یک اسپری ممکن است یک سیستم انتقال راحت تر باشد.

محققان خاطرنشان کردند که در نهایت، این استراتژی می تواند برای تولید واکسن ها برای هر تعداد ویروس مورد استفاده قرار گیرد.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها