خمیر دندان زغالی چیست و تا چه اندازه موثر است؟

آیا خمیر دندان زغالی واقعا برای سلامت دندان ها موثر است؟ این سوالی است که خیلی از افراد هنگام خرید و انتخاب خمیر دندان ممکن است از خود بپرسند.

تحقیقات و مطالعات بسیار کمی وجود دارند که ادعا می‌ کنند خمیر دندان زغالی می‌ تواند دندان‌ ها را به‌طور مؤثر سفید کند. حتی مدارک کمی نیز مبنی بر ایمن بودن و سلامت این نوع خمیر دندان وجود دارند و برخی از متخصصان دندانپزشکی در توصیه این مدل از خمیر دندان ها به بیماران خود مردد هستند.

خمير دندان زغالی
خمیر دندان زغالی حاوی نوعی زغال فعال است که نسبت به زغال ساده سطح بیرونی آن افزایش یافته است. این امر به آن قدرت جذب بالاتری می دهد

طبق گزارشی که در سال 2022 شرکت تحقیقات بازار Astute Analytica منتشر کرده است، پیش‌ بینی می‌ شود که بازار سفید کننده های دندان تا سال 2030 تقریباً 40 درصد افزایش یافته و بزرگ تر شود. خمیر دندان زغالی، که اغلب به عنوان یک راه حل طبیعی برای تمیز کردن و سفید کردن دندان ها به بازار عرضه می شود، ممکن است بخشی از فروش پیش بینی شده را به خود اختصاص دهد.

حال سوال اصلی اینجاست که آیا این نوع خمیر دندان ها اصلا ارزش خرید دارند و همانطور که در تبلیغات نشان داده می شوند موثر تر و سفید کننده تر از خمیر دندان های معمولی هستند؟ برای دریافت پاسخ این سوال و همچنین برای نگاهی دقیق تر و علمی به خمیر دندان زغالی و اثرات بالقوه آن بر سلامت دندان هایتان، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

خمیر دندان زغالی چیست؟

خمیر دندان زغالی که اغلب خمیر دندان سیاه نامیده می شود، از زغال چوب فعال ساخته می شود، محصولی از حرارت دادن زغال چوب در حضور گازهایی مانند آرگون یا نیتروژن.
هنگامی که زغال چوب تحت این واکنش شیمیایی قرار می گیرد، فضا ها یا منافذ کوچکی ایجاد می کند که مواد شیمیایی و رسوباتی مانند سموم را به دام می اندازد.
در واقع، این منافذ زغال فعال را به یک درمان پزشکی برای کنترل سم تبدیل می کند: زمانی که زغال فعال در عرض یک ساعت پس از مصرف سموم مصرف شود، تحقیقات نشان می دهد که می تواند به کاهش جذب سم کمک کند.

خمیر دندان زغالی چگونه دندان ها را تمیز می کند؟

به دلیل ماهیت سایندگی زغال چوب، خمیر دندان حاوی زغال ممکن است با عمل به عنوان یک اسکراب و به طور بالقوه جذب لکه های سطحی، فواید زیبایی، آرایشی و بهداشتی داشته باشد. با این حال، سایندگی بالاتر لزوماً مساوی با داشتن دندان های سالم تر نیست.

برای اندازه گیری میزان ایمنی و کارایی خمیر دندان یا پودر دندان، انجمن دندانپزشکی آمریکا یا همان ADA از مقیاس استاندارد شده ای به نام سایندگی نسبی عاج (RDA) استفاده می کند.
برای دریافت مهر پذیرش ADA، که به محصولات بر اساس ایمنی و کارایی آنها اعطا می شود، خمیر دندان (شامل گزینه های حاوی زغال چوب) باید RDA بیش از 250 داشته باشد.
ADA یک مقدار مرجع 100 RDA را به یک ساینده استاندارد اختصاص داد و هر خمیر دندانی را با یا کمتر از 2.5 برابر این مقدار، ایمن و مؤثر ارزیابی کرده است.

دکتر Joyce Kahng، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی و صاحب کلینیک دندانپزشکی Orange and Magnolia در کاستا مسا کالیفرنیا، می‌گوید: من همیشه برای ارزیابی یک خمیر دندان، به سطح RDA آن محصول روی می‌ آورم.
با کمال تعجب، همه محصولات زغال چوب دارای RDA بالا (ساینده) نیستند. مسئله این است که پودر های زغال چوب و خمیردندان ها باعث مسواک زدن نامناسب یا شستشوی تهاجمی می شوند و ترکیب آن با محصول زغال می تواند مینای دندان را از بین ببرد.

یک محصول زغال چوب با RDA پایین را می توان با یک تکنیک مناسب و ملایم مسواک زدن با خیال راحت استفاده کرد.
با این حال، از آنجایی که هر محصول زغالی از نظر سایندگی بسیار متفاوت است، دندانپزشکان عموماً از استفاده از آنها خودداری می کنند.

آیا خمیر دندان زغالی می تواند دندان ها را سفید کند؟

مزایای سفید کنندگی خمیر دندان زغالی بر اساس ظرفیت زغال چوب برای جذب مولکول های مسئول لکه های دندان است.
با این حال، از بین بردن لکه های سطحی یک راه حل موقتی تر از روش های سفید کننده مورد استفاده دندان در مطب های دندانپزشکی است.
رایج ترین عوامل ایجاد کننده لکه های سطحی دندان ها عبارتند از قهوه، شراب قرمز، تنباکو و غذا های حاوی رنگدانه بالا.
این لکه‌ ها که روی لایه مینای دندان قرار دارند، معمولاً با مسواک زدن مناسب یا درمان‌ های سفید کننده سطح پاک می‌ شوند.
از سوی دیگر، لکه‌ های درونی عمیق‌ تر از داخل دندان می‌ آیند و می‌ توانند ناشی از ضعف مینای دندان، استفاده از برخی دارو ها و تروما و دلایل دیگر باشند.
بر اساس بررسی انتقادی منتشر شده در مجله دندانپزشکی Dentistry، حتی اگر خمیر دندان زغالی بتواند تغییر رنگ به وجود آمده در سطح دندان ها را از بین ببرد، لکه‌ های ذاتی دندان ها، بدون استفاده از روش های سفید کننده‌ ای که به مینای دندان نفوذ می‌ کنند، مانند سفید کردن دندان ها با پراکسید ها، بهبود نمی‌ یابند.

همچنین مرز مشخصی بین نفوذ و آسیب رساندن به مینای دندان وجود دارد.

دکتر Joyce Kahng می‌گوید: «استفاده از خمیر دندان زغالی می‌تواند در روشن‌ کردن و سفید کردن آنی دندان‌ ها مؤثر باشد، اما در دراز مدت باید با احتیاط از آن استفاده کرد.»

استفاده طولانی مدت با تکنیک نامناسب (مانند شستشوی تهاجمی) می تواند مینای دندان را از بین برده و لایه زیرین دندان به نام عاج را که ماهیت زردتری دارد، در معرض دید قرار داده و نیز می تواند منجر به حساسیت شود. وقتی مینای دندان از بین رفت، سفید کردن دندان ها با روش های سنتی دشوار تر خواهد بود.

همچنین بخوانید >> پیر شدن چگونه می تواند بر دندان های شما تأثیر بگذارد

آیا خمیر دندان زغالی موثر است؟

تحقیقات بیشتری در مورد اثر بخشی خمیر دندان زغالی مورد نیاز است. با این حال، یک مطالعه ای که در سال 2021 در مجله Clinical Oral Investigations منتشر شده است، نتایج 12 هفته استفاده از خمیر دندان سفید کننده مبتنی بر زغال را روی دندان‌ های انسان با 12 هفته استفاده از خمیر دندان فلوراید دار معمولی بدون ذغال را مقایسه کرد و تفاوت معنا داری در تغییر رنگ مینای دندان بین دو گروه مشاهده نشد.
چنین نتایجی نشان می دهد که ادعا های بازاریابی و تبلیغاتی انجام شده برای خمیر دندان زغالی به عنوان یک عامل سفید کننده ممکن است توسط مطالعات بیشتر پشتیبانی نشود.

آیا خمیر دندان زغالی بی خطر است؟

تحقیقات علمی بیشتری برای درک بهتر اثرات طولانی مدت خمیر دندان زغالی بر سلامت دندان ها مورد نیاز است.
در واقع، یک بررسی منتشر شده در سال 2017 در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا، پزشکان دندانپزشک را تشویق می کند تا با توجه به ادعا های اثبات نشده در مورد اثر بخشی و ایمنی این نوع خمیر دندان ها، به بیماران خود نسبت به استفاده از خمیر دندان های مبتنی بر زغال چوب هشدار دهند.

بعلاوه، چون همیشه احتمال قورت دادن مقداری خمیر دندان در حین مسواک زدن وجود دارد، گروه های خاصی از افراد ممکن است نیاز باشد تا از خمیر دندان های حاوی زغال فعال اجتناب کنند، از جمله افراد باردار و شیرده و کسانی که از دارو های ضد بارداری خوراکی و سایر دارو های خوراکی مانند دارو های فشار خون، دارو های دیابت و غیره استفاده می کنند.
در حالی که هنوز هیچ مطالعه ای به طور خاص اثرات خمیر دندان حاوی زغال چوب را روی دارو ها آزمایش نکرده است، زغال چوب فعال می تواند به دارو ها متصل شده و اثر بخشی آنها را هنگام بلع تغییر دهد.

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در این زمینه کمک کرده تا تعیین کنید که آیا گنجاندن خمیر دندان زغالی در برنامه بهداشت دهان و دندان شما برای سابقه پزشکی شما مناسب است یا خیر.

خطرات احتمالی خمیر دندان زغالی
خمیر دندان ذعالی
خاصیت سایشی بالای خمیر دندان زغالی، مینای دندان را فرسایش داده و منجر می شود تا لایه داخلی به نام عاج در معرض قرار داده شود

به گفته دکتر Austin Ladner، دندانپزشک گروه دندانپزشکی ساترن اوکس در لانگ بیچ می سی سی پی، استفاده از خمیر دندان زغالی بدون خطر نیست، یکی از بزرگترین خطرات اینگونه خمیر دندان ها، اثر مخرب بالقوه ایست که بر مینای دندان می گذارند.
برای پاک کردن خمیر دندان سیاه از روی دندان، مصرف کنندگان خمیر دندان زغالی ممکن است از تکنیک های مسواک زدن بیش از حد استفاده کنند که می تواند منجر به سایش مینای دندان شود.

خطر اصلی مرتبط با خمیر دندان های زغالی این است که خمیر می تواند از نظر ساییدگی مکانیکی به مینای دندان آسیب برساند.
استفاده مزمن و اثر طولانی مدت آن خاصیت ساینده می تواند منجر به تخریب و فرسودگی مینای دندان شود.

دکتر Austin Ladner تأیید می کند که این اثر ساییدگی و از بین برندگی را بار ها در طول دوران حرفه ایش دیده است.
بیمارانی که ادعا می‌ کنند از خمیر دندان‌ های زغالی استفاده می‌ کنند، به طور منظم با «نازک شدن» قابل مشاهده مینای دندان، که لایه محافظ اولیه دندان طبیعی است، به مطب دندان پزشکی مراجعه می کنند.

علاوه بر این، بسیاری از خمیر دندان های زغالی فاقد فلوراید هستند (که در بسیاری از خمیر دندان ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفظ مینای قوی وجود دارد) زیرا زغال چوب ممکن است باعث تخریب فلوراید شود.
به همین دلیل، طبق نامه ای که در سال 2017 در ژورنال معتبر Pharmaceutical منتشر شده است، بسیاری از دندانپزشکان نگرانی‌ های خود را در مورد تأثیر خمیر دندان زغالی بر سلامت دندان مصرف‌ کنندگان ابراز کرده اند.

همچنین بخوانید >> لکه سیاه روی لب شما به چه معناست؟

جایگزین های سفید کننده دندان برای خمیر دندان زغالی

طبق گفته های انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، محصولات سفید کننده بدون نسخه که دارای مهر پذیرش ADA هستند، به طور کلی ابزار های ایمن و موثری برای امتحان کردن در نظر گرفته می شوند.
این محصولات ممکن است شامل انواع خمیر دندان، پودر ها، نوار های سفید کننده و ژل ها باشند. برای ایمن تلقی شدن و دریافت مهر پذیرش، یک محصول باید ایمنی و کارایی خود را از طریق مطالعات بالینی یا آزمایشگاهی ثابت کند.

افراد همچنین می توانند به دنبال درمان های سفید کننده دندان تحت نظارت دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی باشند.
بسته به اهداف سفید کردن دندان ها و سلامت دهان، دندانپزشک می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه را برای شما به کار گیرد.
و البته همواره به یاد داشته باشید که پیشگیری امری کلیدی است. به عنوان مثال، عدم استفاده مکرر از مواد غذایی مخرب مثل آبنبات ها، قهوه و … و موارد دیگر مثل سیگار نکشیدن می توانند تا حد زیادی از لکه دار کردن دندان ها و تخریب آنها جلوگیری نمایند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها