خطرات جدی ابتلا به ویروس کرونا در دوران بارداری

ویروس کرونا و دوران بارداری: بررسی خطرات عفونت که در بررسی های جدید مورد توجه قرار گرفته است.

از زمان آغاز همه‌ گیری ویروس کرونا یا همان کووید-19، نگرانی‌ های گسترده‌ای در جامعه پزشکی در مورد برخی از جمعیت‌ ها و گروه های خاص در مورد خطرات ابتلا آنها به این ویروس و پتانسیل آن برای ایجاد عوارض جدی در بین این افراد وجود داشته است. افراد باردار و نوزادان آنها از جمله افرادی هستند که آسیب پذیر بوده و یک مطالعه جدید نشان می دهد که خطر ابتلا به عفونت ویروس کرونا در بین این جمعیت ها در واقع می تواند شدید و بسیار خطرناک باشد.

ویروس کرونا در دوران بارداری
خطرات جدی ابتلا به ویروس کرونا در دوران بارداری

 

خطرات جدی ابتلا به ویروس کرونا در دوران بارداری

یک بررسی بین‌ المللی که به تازگی و در ماه ژانویه 2023 در BMJ Global Health منتشر شده است، ارتباط بین عفونت COVID-19 و خطر پیامد های شدید آن برای افراد باردار و نوزادانشان را برجسته می‌ کند. محققان در 12 کشور برنامه خود را برای متا آنالیز آینده نگر در آوریل 2020 ایجاد کردند، به ویژه برای اطلاع از خطرات مرتبط با ابتلا به COVID-19 در دوران بارداری.

این بررسی منتشر شده شامل اطلاعات 137 مطالعه انجام گرفته در ده‌ ها کشور، از جمله ایالات متحده، با بیش از 13000 شرکت‌ کننده باردار می‌ شود.

از این تعداد، نزدیک به 2000 شرکت‌ کننده در مطالعه، یک مورد تایید شده یا مشکوک به کووید-19 داشتند.
نتایج سلامتی افراد بارداری که تست کووید-19 مثبت داشتند به همراه نوزادانشان با 11000 مورد از افراد حامله ای که در حین زایمان نوزادشان آزمایش ویروس کرونا آنها منفی بود، در هنگام زایمان آزمایش آنتی بادی منفی داشتند، ترکیبی از هر دو یا مجموعه دیگری از عوامل مرتبط با آزمایش منفی خود ویروس یا آنتی بادی ها را داشتند مقایسه شد.

یافته‌ های این بررسی به میزان خطر بالاتر مرگ برای فرد باردار و بیماری جدی در فرد باردار و نوزاد او در صورت بروز عفونت COVID-19 در هر زمانی از طول مدت بارداری اشاره دارد.

همچنین بخوانید >> بررسی کامل وضعیت ویروس کرونا در ایران و جهان، چشم انداز آینده کرونا

افزایش احتمال زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و سایر مشکلات
خطر کرونا برای مادران باردار
فونت COVID-19 در هر مقطعی از بارداری خطر مرگ را برای فرد باردار به همراه دارد

این مطالعه ارتباطی بین عفونت ویروس کرونا در فرد باردار و مرده زایی پیدا نکرد، اما مشخص شد نوزادانی که از مادران مبتلا به عفونت کووید-19 متولد می شوند، تقریباً دو برابر بیشتر احتمال دارد که زمان خود را در بخش مراقبت از نوزادان بگذرانند.

بر اساس نتایج به دست آمده همچنین نوزادانی که از مادران آلوده به دنیا می‌ آیند نیز تقریباً سه برابر بیشتر از نوزدان مادران غیر آلوده احتمال دارد که زودتر از موعد میانگین تولد به دنیا بیایند و 19 درصد بیشتر احتمال دارد که کم وزنی هنگام تولد داشته باشند.
در حال حاضر هنوز هیچ ارتباطی با COVID-19 در دوران بارداری و رشد محدود نوزاد پس از 28 هفتگی یافت نشده است.

در مورد خود مادران باردار، این یافته ها به طور قابل توجهی نگران کننده تر بود.
در مقایسه با همتایان باردار غیر آلوده، احتمال مرگ در افراد باردار مبتلا به ویروس کرونا تقریباً هشت برابر بیشتر است.
همچنین مادران باردار آلوده نسبت مادران باردار غیر آلوده، به تقریباً چهار برابر بیشتر به مراقبت های ویژه نیاز دارند، 15 برابر بیشتر در دستگاه تنفس مصنوعی قرار می گیرند و بیش از پنج برابر بیشتر به مراقبت های ویژه نیاز دارند.
این یافته ها همچنین ارتباط بین عفونت COVID-19 و تشخیص ذات الریه را نشان می دهد، به طوری که احتمال تجربه این عارضه در افراد بارداری که به COVID-19 مبتلا می شوند، 23 برابر بیشتر از همتایان غیر آلوده خود است. آنها همچنین پنج برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به لخته شدن خون هستند.

به طور کلی، این تحقیقات نشان می دهد که عفونت COVID-19 در هر مقطعی از بارداری خطر مرگ را برای فرد باردار به همراه دارد و همچنین احتمال به وجود آمدن خطرات جدی برای مادر و جنین را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد.

محققان در بیانیه مطبوعاتی توضیح دادند: «این یافته‌ ها بر نیاز به تلاش‌ های جهانی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در دوران بارداری از طریق تجویز هدفمند واکسن‌ ها و مداخلات غیر دارویی تأکید می‌ کند.»

ویروس کرونا و محدودیت های مطالعاتی در دوران بارداری

اگرچه این بررسی برای درک خطرات کووید-19 برای افراد باردار و نوزادان بسیار مهم است، ضروری است که توجه داشته باشیم بیشتر مطالعاتی که در این بررسی گنجانده شده اند، قبل از اینکه واکسن ها به طور گسترده در دسترس باشند، انجام شده اند. افراد باردار در این مطالعات نه تنها به دلیل بارداری، بلکه به دلیل فقدان واکسن برای تقویت ایمنی خود و عموم مردم آسیب‌ پذیر تر بودند.

سایر محدودیت‌ های تایید شده توسط محققان شامل امکان سوگیری انتخاب است. سوگیری انتخاب زمانی اتفاق می‌ افتد که ارتباط بین قرار گرفتن در معرض و پیامد سلامتی برای افرادی که مطالعه را کامل می‌ کنند در مقایسه با افرادی که در جمعیت هدف هستند متفاوت باشد.

تعیین موقعیت افراد باردار به عنوان افراد مورد مطالعه به شرایط پیرامون تست مثبت آنها، محل (شهر و کشور) سکونت آنها و روش آزمایش بستگی داشت. روش آزمایش با ادامه همه گیری و در دسترس بودن کیت های آزمایش تغییر کرد. این بررسی همچنین اثرات انواع مختلفی را که در سر تا سر همه‌ گیری پدیدار شده‌ اند را در نظر نمی‌ گیرد. اکثر شرکت‌ کنندگان زمانی به‌ کار گرفته شدند که اکثر موارد ویروس کرونا از یک سویه تشکیل شده بوده و سویه ها و زیر سویه های متعددی وجود نداشت.

همچنین بخوانید >> کرونای XBB سویه جدید کرونا امیکرون با شیوع بسیار سریع

واکسیناسیون و افراد باردار

 

واکسن کرونا برای افراد باردار
دریافت واکسن ویروس کرونا به همراه دوز های تقویت کننده (بوستر) آن یکی از بهترین راه ها برای محافظت از خود و کودکتان است

دلایلی وجود دارد که بر اساس میزان واکسیناسیون گسترده، چشم انداز افراد باردار و نوزادانشان که به کووید-19 آلوده می شوند بهبود خواهد یافت.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها (CDC) گزارش می‌ دهد که تا هفته اول ژانویه 2023، 71.4 درصد از افراد باردار در ایالات متحده آمریکا، مجموعه اولیه واکسن‌ های COVID-19 خود را قبل از بارداری دریافت کرده‌ اند.
با این حال، در طول همان هفته، تنها 19 درصد از افراد باردار گزارش داده اند که واکسن تقویت کننده دو ظرفیتی را دریافت کرده اند.

در پایان دوره استخدام مطالعه در ماه جولای سال 2021، درصد افراد بارداری که سری اول واکسن‌ ها را قبل از باردار شدن تکمیل کردند، به طور قابل‌ توجهی کمتر بود و تنها 24.7 درصد از آنها را شامل می شد.

اطلاعات نادرست واکسن COVID-19 نقش مهمی را ایفا می کند

با وجود اطلاعات بی‌ شماری که از کارشناسان در مورد بی‌ خطر بودن واکسیناسیون کووید-۱۹ قبل و در طول بارداری منتشر شده است اما همچنان انتشار اطلاعات غلط و شایعات بی پایه و اساس در این خصوص وجود دارد.
CDC بیانیه‌ هایی در مورد بی‌ خطر بودن واکسن برای افراد باردار و کسانی که امید به باردار شدن دارند را صادر کرده است، زیرا از زمان ظهور واکسن‌ های ویروس کرونا شایعات بی‌ اساسی در مورد احتمال آسیب رساندن به باروری توسط این واکسن‌ ها منتشر شده است.
CDC همچنین تصریح کرده است که ابتلا به کووید-19 در دوران بارداری خطراتی دارد و واکسیناسیون ایمن‌ ترین اقدام است.

کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) نیز به شدت از واکسن کووید-19 و ایمنی آن در جمعیت باردار حمایت می کند و توصیه می کند که افراد باردار این واکسن را دریافت کنند.

همچنین بخوانید >> پیش بینی ظهور سویه های جدید کرونا در زمستان

چگونه یک فرد باردار می تواند از خود و نوزاد خود محافظت کند؟

کارشناسان توافق دارند که این بررسی انجام شده بر خطرات مداوم COVID-19، به ویژه در مورد افراد باردار و نوزادان آنها تاکید می کند.
دکتر Lora Shahine، متخصص غدد تولید مثل در Pacific NW Fertility در سیاتل و عضو هیئت مشاوران سلامت مجله فوربس در این باره می گوید: اگرچه همه ی ما سعی می‌کنیم زندگی و فعالیت های خود را پیش ببریم و کار ها و برنامه های روزانه خود را به طور معمول انجام دهیم، اما نمی‌توانیم COVID-19 را فراموش کنیم، مهم نیست چقدر بخواهیم.
این امر به ویژه برای آن دسته از افرادی که باردار هستند یا قصد دارند در سال جاری باردار شوند صادق است.
دکتر Lora Shahine بر اهمیت دریافت توصیه هایی برای افراد باردار و کسانی که در مرحله پیش از بارداری هستند برای به روز ماندن واکسیناسیون کووید-19 تاکید می کند.

دکتر Sophia Yen، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران وبسایت PandiaHealth و یکی از اعضای هیئت مشاوران سلامت مجله فوربس در این باره می‌گوید: افراد باردار، و اطرافیان افراد باردار (همسر، بچه‌ ها و سایر اعضای خانواده و نزدیکان) لطفا واکسن بزنید، دوز تقویت کننده واکسن را دریافت کنید و از ماسک استفاده کنید.

دکتر Sanaz Ghazal، متخصص غدد تولید مثل، OB-GYN، بنیانگذار RISE Fertility در کالیفرنیا و عضو هیئت مشاوران سلامت مجله فوربس در این باره می گوید: این مطالعه واقعاً بر آنچه قبلاً در مورد خطرات COVID-19 در دوران بارداری می دانستیم تأکید می کند و حتی شواهد بیشتری برای حمایت از مزایای واکسیناسیون را به ما ارائه می دهد.
خطر پیامد های شدید مانند بستری شدن در ICU، نیاز به دستگاه کمک کننده تنفس، عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی، عوارض نوزادی و حتی مرگ برای افراد باردار آلوده به کووید-19 در مقایسه با افراد غیر آلوده بیشتر بود.

سخن پایانی

سخن پایانی برای افرادی که باردار هستند یا در حال تلاش برای باردار شدن هستند این است که دریافت واکسن ویروس کرونا به همراه دوز های تقویت کننده (بوستر) آن یکی از بهترین راه ها برای محافظت از خود و کودکتان است، حتی اگر در گذشته به این ویروس آلوده شده باشید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها