اختلال دوقطبی بیشتر از سیگار کشیدن باعث مرگ زودرس می شود

در مطالعه هشدار دهندۀ جدید معلوم شده است که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی (Bipolar disorder) به‌طور قابل توجهی در معرض مرگ زودرس قرار دارند، حتی بیشتر از افراد سیگاری! محققان دانشگاه میشیگان واقعیتی تلخ را به افراد مبتلا به این بیماری روانی جدی با نوسانات خلقی شدید نشان می‌ دهند، بیماری‌ که از جمله مشخصه‌ های آن جنون تا فرو رفتن در حالت افسردگی را شامل می‌ شود.

مرگ زودرس بیماران اختلال دوقطبی
این مطالعه نشان می دهد که در دو گروه مختلف، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، چهار تا شش برابر بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند، احتمال مرگ زودرس داشتند.

برای اجرای این مطالعه، محققان داده‌ های دو گروه مختلف را تحلیل کردند. آنها دریافتند که احتمال مرگ زودهنگام افراد مبتلا به اختلال دوقطبی چهار تا شش برابر بیشتر از افراد بدون این اختلال است. این یافته‌ ها در تضاد شدید با افراد سیگاری بود که، صرف نظر از وضعیت دوقطبی بودنشان، مشخص شد تنها دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند.

اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی (که قبلاً بیماری شیدایی-افسردگی یا افسردگی شیدایی نامیده می شد) یک بیماری روانی است که باعث تغییرات غیرعادی در خلق و خو، انرژی، سطح فعالیت و تمرکز فرد می شود. این جابجایی ها می تواند انجام وظایف روزمره را دشوار کند. سه نوع اختلال دوقطبی وجود دارد.

چگونگی انجام این مطالعه/بررسی نتایج به دست آمده

این مطالعه با استفاده از داده‌ های 1128 فرد، از جمله 847 مبتلا به اختلال دوقطبی، در سال 2006 آغاز شد و نشان داد که تقریباً تمام 56 مرگ ثبت‌ شده در میان افراد مبتلا به این بیماری بودند. تجزیه و تحلیل مذکور، که در برابر عوامل آماری تنظیم شده بود، نشان داد تشخیص اختلال دوقطبی احتمال مرگ را در دوره‌ای 10 ساله در مقایسه با افراد بدون این اختلال شش برابر افزایش می‌ دهد.

سپس تیم مذکور این یافته‌ ها را با مجموعه داده‌ های دیگری از بیش از 18000 بیمار در Michigan Medicine، مرکز پزشکی دانشگاهی دانشگاه میشیگان تأیید کرد. این جامعۀ آماری بزرگتر شامل بیش از 10700 فرد مبتلا به اختلال دوقطبی و بیش از 7800 بدون هیچ گونه اختلال روانپزشکی بود. اینجا بود که کشف کردند احتمال مرگ افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در طول دوره مطالعه چهار برابر بیشتر از افراد بدون این اختلال بود. شایان ذکر است، فشار خون بالا تنها عامل مرتبط با احتمال بیشتر مرگ در این دوره بود.

همچنین بخوانید >> تنها یک ماه احساس افسردگی می تواند به سرعت باعث افزایش وزن شود

دکتر Anastasia Yocum، نویسنده ارشد این مطالعه، مدیر اطلاعات برنامه تحقیقاتی در مرکز تحقیقات دوقطبی Heinz C. Prechter در نشستی آکادمیک بیان داشت: «مدت‌هاست اختلال دوقطبی عاملی خطرناک در ارتباط با مرگ‌ومیر در نظر گرفته شده است، که البته همواره از دریچۀ سایر علل شایع مرگ‌ومیر بدان نگریسته می‌شده است. قصد داشتیم آن را به تنهایی در مقایسه با شرایط و رفتارهای سبک زندگی که با میزان بالاتر مرگ‌های زودرس مرتبط است، بررسی کنیم.»

یافته‌های این مطالعه نیاز فوری به اقدامات بیشتر در جوامع پزشکی و بهداشت عمومی برای رسیدگی به عوامل مؤثر در افزایش خطر مرگ در میان افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را برجسته می‌کند.

دکتر Melvin McInnis، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان می‌گوید: «در کمال تعجب، در هر دو نمونه دریافتیم که ابتلا به اختلال دوقطبی خطر مرگ زودرس بسیار بیشتری در مقایسه با مصرف سیگار دارد. طی سال‌ها انواعی از برنامه‌ها برای پیشگیری از مصرف سیگار و آگاهی از بیماری‌های قلبی عروقی اجرا شده است، اما هیچ‌وقت کمپینی در این مقیاس برای سلامت روان انجام نشده است.»

همچنین بخوانید >> محققان هشدار می دهند که سیگار کشیدن به طور برگشت ناپذیری مغز را کوچک می کند

سایر تفاوت‌ های مشاهده‌ شده در این مطالعه شامل احتمال بالای سیگار کشیدن در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی و شیوع بیشتر آن در بین زنان این گروه بود. علاوه بر این، جامعۀ آماری مبتلا به اختلال دوقطبی در مرکز Prechter بیشتر از بیماری‌ هایی مانند آسم، دیابت، فشار خون بالا، میگرن، فیبرومیالژیا و مشکلات تیروئید رنج می‌برد.

دکتر Melvin McInnis اینطور نتیجه می‌ گیرد: «باید درک بیشتری پیدا کنیم که چرا افراد مبتلا به دوقطبی، بیماری‌ ها و رفتار های بهداشتی بیشتری دارند که زندگی و طول عمر آنها را به خطر می‌ اندازد تا بتوانیم در قالب جامعه، کمک بیشتری به آنها بکنیم تا زندگی سالم‌ تری داشته و پیوسته به مراقبت درمانی دسترسی داشته باشند.»

این مطالعه در مجله Psychiatry Research منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها