بررسی یک فرضیه: مدیریت چاقی با آزمایش بزاق

آیا آزمایش بزاق می تواند بهترین راه را برای مدیریت چاقی پیش بینی کند؟

این فرضیه مانند یک راه حل ساده برای یک مشکل پیچیده به نظر می رسد: با انجام یک بار آزمایش بزاق ژنتیکی، نوع چاقی خود را بیابید. سپس شما و پزشکتان می توانید درباره حل مشکل چاقی خود و اینکه آیا دارو های ضد چاقی یا سایر درمان ها برای شما موثر هستند یا خیر ایده بهتری پیدا کنید.

آزمایش بزاق
آزمایش بزاق یا Salivaomics یک تکنیک تشخیصی است که شامل تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بزاق برای شناسایی نشانگر های غدد درون ریز، ایمونولوژیک و … می شوند

هدف از شناخت و ایجاد دسته بندی های مختلف چاقی و آزمایش چاقی، افزایش شانس کاهش وزن و بهبود سلامت و تندرستی است. در واقع این فرضیه در نقطه مقابل این نگاه که یک رویکرد واحد و یک استراتژی یا برنامه غذایی مناسب برای همه افراد است قرار می گیرد. این موضوع همان چیزی است که محققان کلینیک مایو در هنگام ایجاد چهار فنوتیپ (مجموعه ای از ویژگی های قابل مشاهده یک فرد ناشی از برهمکنش ژنوتیپ آن با محیط) چاقی در ذهن داشتند.

کارشناسان چاقی که در تحقیق حضور ندارند، در مورد اثبات اهداف این فرضیه نگرانی هایی داشته و می گویند برای تأیید پتانسیل این استراتژی به مطالعات مستقل بیشتری نیاز است.

دکتر Andres Acosta، یکی از بنیانگذاران شرکت Phenomix Sciences، شرکتی که در پشت این آزمایشات قرار دارد، گفت: این تحقیق می تواند به پیش بینی اینکه چه کسی به دارو های رایج ضد چاقی بهترین واکنش را نشان می دهد کمک کند. این دارو ها شامل دسته ای از دارو ها به نام آگونیست های گیرنده پپتیدی شبه گلوکاگون (GLP-1s) مانند لیراگلوتاید (Saxenda، Victoza) و سماگلوتید (Ozempic، Wegovy) می شوند.

ما می دانیم که همه افراد دارای GLP-1 پاسخ مثبت به این موضوع نمی دهند. آقای Acosta، استادیار پزشکی و محقق در بخش گوارش و کبد در کلینیک مایو در روچستر، می گوید: در واقع، حدود یک سوم بیماران دارای GLP-1 خوب عمل نمی کنند.

فرارتر از همه در مراحل توسعه، تست “My Phenome Hungry Gut” برای پیش‌ بینی پاسخ GLP-1 است. همانطور که در وب سایت شرکت توضیح داده شده است، افرادی که در دسته بندی روده گرسنه قرار دارند، تمایل دارند بعد از غذا سریعتر معده خود را خالی کنند و احتمال بیشتری دارد که مدت کوتاهی بعد دوباره احساس گرسنگی کنند.

یک مطالعه آزمایشی برای آزمایش عملکرد آن در ماه آوریل در سه مرکز مراقبت اولیه آغاز شد. برنامه‌ هایی برای گسترش آزمایش‌ های واقعی برای این نوع چاقی و دیگر انواع چاقی در اواخر امسال در دست کار قرار دارند.

دسته بندی های دیگر چاقی عبارتند از:

  • “مغز گرسنه”، جایی که مغز سیگنال های پر بودن معده را تشخیص نمی دهد.
  • “گرسنگی عاطفی”، که در آن میل به غذا خوردن ناشی از احساسات، اضطراب و احساسات منفی است.
  • “سوختن آهسته”، جایی که افراد متابولیسم کند و سطح انرژی پایینی دارند.

افراد در این دسته‌ ها ممکن است بیشتر از سایر استراتژی‌ های مدیریت چاقی مانند تغییر در رژیم غذایی خود یا قرار دادن بالون داخل معده بهره ببرند.

همچنین بخوانید >> راه های لاغری شکم در یک هفته

برخی از چیزهایی که باید در نظر بگیرید

در حالی که تلاش های محققین این فرضیه برای دقیق تر شدن نوع درمان افراد چاق تحسین برانگیز است، اما همه متخصصان متقاعد نشده اند که این آزمایش بزاق جواب دهد. تحقیقات این شرکت ممکن است امیدوارکننده به نظر برسد، اما تأیید نتایج تضمین شده است.

دکتر Jaime Almandoz، مدیر پزشکی Weight Wellness در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس در دالاس می گوید: اما سوال اصلی اینجاست که آیا می‌ توانیم با چنین چیز هایی به نتایج بهتری برسیم؟ خب امیداورم که اینطور باشد.

دکتر Daniel Bessesen، استاد پزشکی غدد درون ریز، متابولیسم و دیابت در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در دنور، گفت: همیشه این نگرانی وجود دارد که یک آزمایش تشخیصی برای استفاده تجاری ایجاد شود. کاری که آنها در مورد انجام آن صحبت می کنند بسیار مهم است. اما این یک شرکت است. این شرکتی است که به نظر من در حال فروش یک محصول است.

همچنین بخوانید >> آیا نشستن مداوم بر متابولیسم شما تأثیر گذار است؟

در یک جستجوی آنلاین، دکتر Daniel Bessesen هیچ مطالعه خارجی که نشان دهد آزمایش بزاق چقدر خوب کار می کند، پیدا نکرد. اما او با اشاره به کار دکتر آکوستا و دکتر مایکل کامیلری، یکی دیگر از بنیانگذاران Phenomix، گفت: مقالاتی را پیدا کردم که آنها انجام دادند و قبلاً آنها را نخوانده بودم، خوب بودند.

این افراد آدم‌ های باهوشی هستند. و آنها کارهای زیادی روی [حرکت غذا از طریق روده] و ارتباط آن با چاقی و پاسخ به برخی درمان‌ ها انجام داده‌ اند. بنابراین کار علمی آنها با این حوزه مطابقت دارد.

او گفت که اعتبار هر تحقیقی مهم است زیرا صنعت چاقی به دلیل بسیاری از استراتژی‌ های کاهش وزن شناخته شده است، که برخی از آنها علم کمی دارند یا هیچ علمی پشت آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد که ذکر این نکته نیز مهم است که هر زمان که شما کاری تجاری در زمینه چاقی انجام می دهید، باید اذعان کنید که افراد چاق یک جمعیت آسیب پذیر هستند. این افراد همیشه با انگ و تعصب روبرو هستند.

رفع و از بین بردن انگ

دکتر آکوستا گفت: اگر دانستن نوع چاقی شما در نهایت تفاوتی ایجاد کند، می‌ تواند مکالمه افراد با پزشک خود را تغییر دهد. همچنین می‌تواند به رفع برخی از ننگ های پیرامون چاقی کمک کند.

ما می خواهیم نوع گفتگو را تغییر دهیم زیرا اکنون می توانیم بگوییم، “هی، شما چاقی دارید زیرا فنوتیپ “روده گرسنه” دارید. و به همین دلیل، شما به این دارو پاسخ مثبت خواهید داد.” فنوتیپ نشان دهنده یک تمایل ژنتیکی قوی است – یک مبنای بیولوژیکی برای چاقی.

آکوستا گفت: بنابراین این نه تنها راهی برای رفع سرزنش است، بلکه راهی برای توضیح این است که دلیلی برای چاقی وجود دارد. این فرضیه به مردم می گوید: شما شکست خورده نیستید.

همچنین بخوانید >> 12 حرکت ورزشی که می توانید پشت میز کار ایستاده انجام دهید

درمان مقرون به صرفه تر؟

دکتر الماندوز گفت که درمان چاقی هدفمند می تواند باعث صرفه جویی در هزینه های کلی مراقبت های بهداشتی نیز بشود. او هزینه ای معادل 1400 دلار در ماه «برای همیشه و همیشه سماگلوتاید» یا حداقل 1400 دلار در ماه برای یک آزمایش 3 ماهه برآورد کرد تا ببیند آیا این دارو در یک فرد خاص دارای چاقی کار می کند یا خیر.

او گفت: وقتی این مقدار را بر تعداد افرادی که احتمالاً معیار های درمان را دارند، تعمیم دهید، پول زیادی است. در مجموع 42 درصد از آمریکایی ها با تعریف CDC برای چاقی مطابقت دارند.

آلماندوز گفت: می‌ توانید هزینه‌ های احتمالی را تصور کنید درصورتی که بخواهیم درمان‌ های ضد چاقی را برای همه ارائه کنیم و از مؤثرترین کلاس دارویی که بیش از هزار دلار در ماه است، به طور نامحدود استفاده کنیم.

آنها چگونه چهار نوع دسته بندی چاقی را ایجاد کردند

از سال 2015، آکوستا و همکارانش شروع به مقایسه آزمایش‌ ها در افراد با وزن طبیعی در مقابل چاقی کردند. آنها ابتدا از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای طبقه‌ بندی چاقی به 11 نوع استفاده کردند. آنها متوجه شدند که بسیاری از انواع چاقی برای پزشکان و افراد چاق کاربردی نیستند، بنابراین آنها را در چهار فنوتیپ ترکیب کردند.

آزمایش بزاق حدود 6000 SNP ژنتیکی مربوطه را بررسی می کند. SNP ها “پلی مورفیسم های تک نوکلئوتیدی” یا تغییرات در ژن ها هستند. شش هزار تغییر ژنتیکی ممکن است عدد بزرگی به نظر برسد تا زمانی که متوجه شوید افراد با بین ۵ تا ۶ میلیون SNP در DNA خود زندگی می کنند.

نتایج به دست آمده به نمره‌ ای تبدیل می‌ شوند که خطر ابتلا به روده گرسنه یا سایر انواع چاقی را در معرض خطر کم یا خطر بالایی قرار می‌ دهد. آکوستا گفت: شما می توانید تمام شش هزار جهش ژنتیکی را داشته باشید یا می توانید هیچکدام را نداشته باشید.

پس از راه اندازی تست Hungry Gut (روده گرسنه) در ماه آوریل، Phenomix قصد دارد به مطالعه آزمایش بزاق خود بر روی سایر انواع چاقی ادامه دهد.

آکوستا از هیچ رقیب مستقیمی برای Phenomix آگاه نیست، اگرچه ممکن است این روند تغییر کند. من فکر می کنم ما تنها شرکت تشخیصی موجود در حال حاضر هستیم. اما اگر واقعاً یک بازار 14.8 میلیارد دلاری باشد، ما شاهد بسیاری از شرکت‌ های تشخیصی خواهیم بود که تلاش می‌کنند کاری را که ما انجام می‌ دهیم انجام دهند البته اگر ما موفق باشیم.

گزارش اکتبر 2022 از Polaris Market Research تخمین می زند که بازار جهانی برای درمان چاقی – داروها، جراحی و همه موارد دیگر – حدود 14 میلیارد دلار در سال 2021 بوده است. همین گزارش پیش بینی می کند که این بازار تا سال 2030 به 32 میلیارد دلار افزایش یابد.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها