انتقال آنفولانزای H5N1 از پسدانداران به پسدانداران و خطرات جدی آن

پاییز سال گذشته، در یک مزرعه راسو در اسپانیا، آنفولانزای H5N1 (آنفولانزای پرندگان) به احتمال زیاد در بین حیوانات شیوع پیدا کرده است. شیوع این بیماری منجر به مرگ یا معدوم شدن کل گروه 50000 راسو شد.

آنفولانزای H5N1
اگر پستانداری مانند راسو بتواند به میزبان واسطه تبدیل شود، ویروس آنفولانزای H5N1 می تواند جهش یافته و برای انسان ها خطرناک تر شود

حال ممکن است این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد که از آنجایی که این آنفولانزا قبلا نیز وجود داشته، چرا جدیدا مورد بحث قرار گرفته و در مورد خطرات جدی و مرگبار آن صبحت می شود؟ در ادامه به سوال پاسخ خواهیم داد و درباره ی خطرات احتمالی اما جدی آنفولانزای H5N1 صحبت خواهیم کرد.

طبق یک تحقیق جدید صورت گفته، این اتفاق ممکن است اولین مورد شناخته شده انتقال ویروس مرگبار آنفولانزای پرندگان از پستانداران به پستانداران باشد و این یعنی اولین نشانه از یک اتفاق خطرناک و کشنده برای انسان ها.

آنفولانزای پرندگان با سرایت های گاه به گاه از پرندگان به پستانداران از همه نوع خطراتش به اندازه کافی ثابت شده اند، اما مطالعه منتشر شده در مجله Eurosurveillance آخرین انتقال رخ داده شده یعنی همان بیماری راسو ها و مرگ و میرشان را به صورت ویژه ای نگران کننده تلقی می کند.
نویسندگان این مطالعه اینطور نوشته اند که: یافته‌ های ما همچنین نشان می‌ دهد که ممکن است انتقال بعدی ویروس به راسو های دیگر در مزرعه آسیب‌ دیده صورت گرفته شده باشد.

این امر زنگ خطری را به صدا در می آورد مبنی بر آنکه انسان ها می توانند گزینه بعدی باشند.

Michelle Wille، محقق دانشگاه سیدنی به سی‌ بی‌ سی نیوز در این باره می‌ گوید: این شیوع پتانسیل بسیار واقعی برای انتقال ویروس از یک گروه پستاندار به سایر پستانداران دیگر را نشان می‌ دهد.

همچنین بخوانید >> آنفولانزا چیست و شایع ترین علائم آن کدامند؟

Isaac Bogoch، متخصص بیماری های عفونی، به سی بی سی نیوز می گوید: این اتفاق می تواند عواقب مرگباری را برای انسان ها به همراه داشته باشد. این یک عفونت است که پتانسیل  فراگیر و همه گیر شدن را دارد. من نمی‌ دانم که آیا مردم متوجه بزرگی این اتفاق می شوند یا نه.

آنفولانزای پرندگان H5N1 به دلیل نرخ مرگ و میر نزدیک به 100 درصد در پرندگان بدنام است. در حالی که پستانداران به اندازه پرندگان به این ویروس مبتلا نمی شوند، اما از اثرات آن نیز مصون نیستند. نرخ جهانی مرگ و میر ثبت شده در سازمان بهداشت جهانی برای آنفولانزای H5N1 در انسان ها بیش از 50 درصد است.

همچنین بخوانید >> چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم؟ بینی خود را مقصر بدانید

تاکنون، عفونت های انسانی ناشی از این ویروس به تماس با پرنده های آلوده ختم شده اند، به همین دلیل است که احتمال انتقال این ویروس از پستاندار به پستاندار تبدیل به بخش نگران کننده این سناریو شده است. اگر پستانداری مانند راسو بتواند به میزبان واسطه تبدیل شود، ویروس می تواند جهش یافته و خطر بیشتری برای پستانداران دیگر از جمله انسان ایجاد کند.

Louise Moncla، استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا، در مصاحبه ای به سی‌ بی‌ سی نیوز می‌ گوید،
بنا بر این آنچه در مورد این موضوع نگران کننده شده، این است که این دقیقاً همان سناریویی است که شما انتظار دارید ببینید که می تواند منجر به این نوع سازگاری شود، که در نتیجه می تواند به این ویروس ها اجازه دهد در پستانداران دیگر مثل انسان ها، بهتر تکثیر شوند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها