آقطی سیاه یا انگور کولی (Elderberry) چیست و چه خواصی دارد؟

آقطی سیاه یا انگور کولی (Elderberry) چیست؟

آقطی سیاه یا انگور کولی که گاهی به آن آقطی سیاه یا معمولی نیز می گویند، یک گیاه برگریز بوته مانند است که در سراسر جهان رشد می کند.

آقطی سیاه از ترکیبات شناخته شده بسیاری از داروهای طبیعی سرماخوردگی و آنفولانزا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گیاه و میوه آن و اینکه آیا خواص و فواید گفته شده برای آن ریشه در تحقیقات علمی دارند یا نه، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آقطی سیاه یا انگور کولی (Elderberry)
آقطی سیاه یا انگور کولی (Elderberry)

جدول ارزش غذایی آقطی سیاه یا انگور کولی (Elderberry):

این میوه منبع بسیاری از مواد مغذی حیاتی است. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، 1 فنجان سنجد حاوی موارد زیر است:

  • 106 کالری
  • 26.7 گرم کربوهیدرات
  • 10.2 گرم فیبر غذایی
  • 55.1 میلی گرم کلسیم
  • 52.2 میلی گرم اسید اسکوربیک (ویتامین C)
  • 0.957 گرم پروتئین
  • 406 میلی گرم پتاسیم
  • .16 میلی گرم روی
  • 2.3 میلی گرم آهن

برخی از این مواد مغذی و مواد معدنی دارای فوایدی برای ارتقای سطح سلامتی بدن هستند.

به عنوان مثال، ویتامین C یک آنتی اکسیدان است: گروهی از مواد مغذی که می توانند از آسیب سلولی جلوگیری کنند.

آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب سلولی ناشی از غلظت زیاد رادیکال های آزاد کمک می کنند، این رادیکال های آزاد می توانند منجر به سرطان و سایر بیماری های خطرناک شود.

آنتی اکسیدان ها در بسیاری از مواد غذایی گیاهی، از جمله آقطی سیاه وجود دارند، اما اینکه آیا دقیقا مزایای آنتی اکسیدانی مشابهی را از داروی های مکمل بدون نسخه به عنوان منبع غذایی دریافت می کنید یا نه، جای بحث دارد.

رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری های گوناگون کمک می‌کنند، اما مشخص نیست که آیا این به دلیل محتوای آنتی‌ اکسیدانی بالا در این غذاها است یا نه.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده این نتیجه به دست آمد که شواهد کمی مبنی بر اینکه دارو های مکمل آنتی اکسیدانی از بیماری جلوگیری می کنند، وجود دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که آقطی سیاه سرشار از پلی فنول‌ ها است: ترکیبات آلی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که ممکن است نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری داشته باشد.

همچنین بخوانید >> هر آنچه باید در مورد گریپ فروت و فواید آن بدانید

فواید آقطی سیاه یا انگور کولی (Elderberry) برای سلامتی چیست؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که این میوه ممکن است فواید سلامتی خاصی به ویژه در درمان بیماری‌ های تنفسی داشته باشد.

1- می تواند به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند:

یک بررسی سیستماتیک در سال 2021 از پنج آزمایش تصادفی در موسسه BMC Complementary Medicine and Therapies به این نتیجه رسید که آقطی سیاه ممکن است در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد.

این بررسی نشان می‌دهد که اگرچه این میوه ممکن است از سرماخوردگی یا آنفولانزا جلوگیری نکند، اما خوردن آن می تواند فرآیند بهبودی هر دو بیماری را سریع تر کند و شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.
با این حال، در این بررسی اینگونه نتیجه گیری شد که انجام مطالعات و تحقیقات بزرگ و با کیفیت بالا برای اثبات یا رد اثربخشی این میوه ضروری است.

همچنین بخوانید >> چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم؟ بینی خود را مقصر بدانید

2- می تواند باعث کاهش التهاب شود:

همان بررسی سیستماتیک نتیجه می‌گیرد که آقطی سیاه نشانگرهای التهابی به نام سیتوکین‌ها را کاهش می‌دهد: پروتئین‌هایی که وقتی بدن دچار التهاب می‌شوند تعدادشان افزایش می‌یابد.
اما نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این نتایج ضدالتهابی ممکن است کوتاه‌ مدت باشند و مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات ضد التهابی طولانی‌ مدت این میوه بر شرایط التهابی مزمن مورد نیاز است.

یک متاآنالیز بزرگتر منتشر شده در سال 2018 با بررسی 83 مطالعه نشان می دهد که میوه ها و سبزیجات به طور کلی نشانگرهای التهابی را کاهش می دهند و بنابراین ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کنند.
با این حال، مطالعات جامع انسانی این ادعا را به طور خاص در مورد آقطی سیاه تایید نمی کند و تحقیقات بیشتری لازم است.

چگونه از الدربری استفاده می شود؟

مکمل‌های انگور کولی به شکل‌های مختلفی از جمله قرص‌ها، شربت‌ها، کپسول‌ها و آدامس‌ها به‌طور گسترده در دسترس هستند.
برخی از مردم همچنین از آقطی سیاه در دستور پخت های غذایی خود استفاده می کنند مانند کرامبل، پای و مربا.

آقطی سیاه خام و نارس، باعث ایجاد و تولید ترکیبات بالقوه سمی حاوی سیانید می شود.
اگرچه پختن این میوه می تواند میزان سم را کاهش دهد، اما اکثر غذاهای خانگی که با این میوه تهیه می شوند از حرارت کافی برای حذف کامل این سموم استفاده نمی کنند.

لیندزی کلوگ، متخصص تغذیه و رژیم غذایی و مربی گیاهی ساکن ایالات متحده آمریکا برای گیاهان پوکا، توصیه می کند 1 قاشق چایخوری شربت آقطی سیاه را در یک لیوان آب یا مایعات دیگر رقیق کنید (آب کرن بری یکی از پیشنهادات او است، همراه با اضافه کردن یک شاخه رزماری برای ایجاد جذایبت بیشتر ).

میزان مصرف توصیه شده آقطی سیاه:

قبل از مصرف الدربری، مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که در مورد این گیاه آگاه است صحبت کنید که چه دوزی ممکن است برای شما ایمن و موثر باشد.

Kiera Smialek، پزشک طب سنتی  و متخصص اطفال در اسکاتسدیل آریزونا، ادعا می کند که محصولات آقطی با دوز استاندارد ارائه نمی‌شوند.

دکتر اسمیالک می گوید: طیف وسیعی از دوز های پیشنهادی وجود دارد. برای بزرگسالان، دوز مصرفی معمولاً بین 1000 تا 2000 میلی گرم در روز در طول بیماری های حاد متغیر است.

همانطور که دکتر اسمیالک توضیح می دهد، فرمولاسیون یک محصول فرآوری شده آقطی سیاه در مورد اثرات بالقوه آن بر سلامتی شما نیز تفاوت ایجاد می کند. بنابراین، شکل فرآورده به اندازه دوز آن مهم است.

دکتر اسمیالک می‌گوید: «عصاره‌های مایع (شربت‌ها و سیروپ ها) در مقایسه با صمغ‌ ها و قرص‌ ها، شامل دوز بیشتری از این میوه می شوند و بسیاری از مکمل‌های آقطی که در بازار پیدا می‌کنید دوز بسیار کمی دارند.»

عوارض جانبی احتمالی آقطی سیاه:

بنا به مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در مراکز معتبر، آقطی سیاه خام و نارس می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند استفراغ، اسهال و حالت تهوع شود.

همچنین بخوانید >> چه مواد غذایی باعث بدتر شدن اسهال می شوند؟

این میوه می تواند با برخی از داروهای دیابت، ملین ها و دیورتیک ها تداخل داشته باشد و هر فردی که از این داروها استفاده می کند باید قبل از مصرف میوه با پزشک خود صحبت کند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها