چگونه با نوشیدن چای، لاغر شوید؟

مطالعات علمی متعدد نشان داده است که افرادی که چای می‌ نوشند، به‌ ویژه افرادی که چای سبز می‌ نوشند، سریع‌ تر از افرادی که چای نمی نوشند، وزن کم می‌کنند. در این مقاله ما سعی داریم تا راه های لاغری و کاهش وزن با نوشیدن چای و چگونگی تاثیر آن ها بر کاهش وزن را به شما آموزش دهیم، پس همین حالا زیر کتری خود را روشن کرده و با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید!

چگونه با نوشیدن چای، لاغر شوید؟
چگونه با نوشیدن چای، لاغر شوید؟
بخش اول: مروری بر چگونگی کمک چای به کاهش وزن

1-1) چای را بر اساس اثربخشی آن و ترجیحات شخصی خود انتخاب کنید.

بهتر است چایی بخورید که از نوشیدن آن لذت می برید، اما باید بدانید که برخی از چای ها برای کاهش وزن موثر تر از سایر چای ها در نظر گرفته می شوند.

موثرترین چای: چای سبز، سفید یا اولانگ
چای نسبتاً مؤثر: چای سیاه
چای با تاثیر کمتر: چای بدون کافئین یا گیاهی
چای بیش از حد مضر: چای شیرین، چای رژیمی

2-1) هر روز چای بنوشید و آن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

راه هایی را برای تبدیل نوشیدن چای به یک عادت روزانه پیدا کنید. راه هایی نظیر:

همواره اوقات خاصی را به نوشیدن چای اختصاص دهید. مثلا در وعده صبحانه حتما یک لیوان چای بنوشید یا هنگام صرف میان وعده عصر.

قبل از رفتن به تخت خواب، یک لیوان چای بدون کافئین یا دمنوش گیاهی میل کنید.

به جای قهوه صبحگاهی، چای بخورید.

همیشه از قبل چای را دم کنید تا هر وقت که به آن احتیاج پیدا کردید، آماده باشد. اینکار تاثیر بسیاری در مصرف زیاد تر این نوشیدنی خواهد داشت. به خصوص اگر دمنوش های خاص که نیاز به آمادگی سازی قبلی دارند را همیشه از قبل درست کرده باشید و آماده مصرف باشند.

همچنین بخوانید >> راه های لاغری شکم در یک هفته

3-1) به چای خود چیزی اضافه نکنید.

به چای خود شکر یا مواد شیرین کننده اضافه نکنید
به چای خود شکر یا مواد شیرین کننده اضافه نکنید

خامه و شکر هر گونه فواید کاهش وزن حاصل از چای را از بین می برند. شما باید عادت کنید که چای خود را ساده و بدون اضافه کردن هر گونه افزودنی بنوشید.

4-1) برای مبارزه با هوس های غذایی، چای بنوشید.

چای یک راه عالی برای کمک به تنظیم متابولیسم است. اما برای بهترین نتیجه، هر زمان که هوس خوردن چیزی شیرین یا ناسالم کردید، شروع به استفاده از چای کنید. در اکثر مواقع، نوشیدن یک فنجان چای گرم برای آرام کردن معده و جلوگیری از وسوسه کافی است.

بخش دوم: انتخاب چای و لوازم مورد نیاز:

1-2) چایی را پیدا کنید که از آن لذت می برید.

اگرچه تمام چای های غیر گیاهی از یک گیاه به دست می آیند، اما ویژگی های آنها با توجه به مدت زمانی که برگ ها در معرض هوا قرار می گیرند تغییر می کند.

سبک ترین نوع چای، چای سفید است که اغلب از جوانه های گیاهی باز نشده تهیه می شود. چای سبز از برگ های سبز تولید می شود، در حالی که چای اولانگ و چای سیاه از برگ هایی که در معرض هوا قرار گرفته اند تهیه می شوند.

در حالی که بسیاری از مطالعات بر روی چای سبز برای کاهش وزن تمرکز دارند، شما می توانید از هر گونه متنوعی استفاده کرده و از فواید آن بهره مند شوید. حتی یک فنجان دمنوش بابونه دارای فواید زیادی است، از جمله بهبود هضم غذا.

گونه های متنوعی از چای ها و دمنوش ها را که از نوشیدن آنها لذت می برید پیدا کنید و به خاطر داشته باشید که در هر دسته طعم های گوناگون بی نظیر زیادی وجود دارد.

معرفی انواع چای ها:

  • چای سبز و سفید: برگ های چای کمی فرآوری شده اند، در انواع و طعم های مختلف موجود می باشد.
  • چای سیاه: این برگ‌ ها تحت پردازش سنگینی قرار می‌ گیرند که مواد شیمیایی مفید (تیافلاوین‌ ها و تیاروبیگین‌ ها) را به اشکال پیچیده‌ تری تبدیل می‌ کند. این مواد مفید هنوز وجود دارند، اما ممکن است کمتر موثر باشند.
  • اولانگ: یک نوع چای که به صورت ویژه ای فرآوری شده که ممکن است متابولیسم شما را حتی بیشتر از چای سبز افزایش دهد.
  • بدون کافئین: هر یک از انواع فوق با حذف مقداری کافئین در این دسته جای می گیرند. با اینکه کافئین برای کاهش وزن مفید است، اما این نوع چای ها، همچنان حاوی مواد مفید دیگری هستند.
  • چای گیاهی: هر نوع دم کرده ای که از گیاهی غیر از گیاه چای سنتی تهیه شود. معمولاً دارای اثر بخشی کمتری است، اما هنوز گزینه خوبی برای جایگزینی نوشیدنی های پر کالری است.

همچنین بخوانید >> طرز تهیه نوشیدنی دارچین برای درمان گلو درد

2-2) مراقب چای های رژیمی باشید.

مراقب چای های رژیمی باشید
مراقب چای های رژیمی باشید

در حالی که طعم چای رژیمی مشابه بسیاری از چای های سیاه یا گیاهی است اما چای های رژیمی ممکن است حاوی ملین باشند، بنابراین شما باید این دمنوش ها را در حد اعتدال مصرف کنید.
کارشناسان نسبت به نوشیدن بیش از حد چای رژیمی هشدار می دهند زیرا ممکن است باعث استفراغ، حالت تهوع، اسهال مداوم، گرفتگی عضلات شکم و حتی غش و کم آبی شود.

همچنین بخوانید >> چه مواد غذایی باعث بدتر شدن اسهال می شوند؟

مفهوم چای “رژیمی” نوعی تبلیغات نادرست است. هر چای طبیعی و شیرین نشده می تواند باعث کاهش وزن شود.

برخی از چای ها ممکن است به عنوان یک ملین یا مسدود کننده چربی عمل کنند و به همین دلیل به بازار عرضه می شوند. با این حال، ملین ها فقط روده بزرگ شما را پاک می کنند (شما قبلاً کالری مصرف کرده اید).

ممکن است در ابتدا کمی از وزن آب کم کنید، اما در لحظه ای که چیزی بنوشید، این وزن از دست رفته دوباره بر می گردد.
به خاصر داشته باشید که نوشیدن یک فنجان از چای های رژیمی کافی است و از نوشیدن تعداد فنجان چای بیشتر پشیمان خواهید شد.

اگر چای رژیمی که تهیه کرده اید یا قصد نوشیدن آن را دارید، حاوی سنا، آلوئه، چوب آگار، ریشه ریواس، خولان یا روغن کرچک است، در مصرف آن بیشتر احتیاط کنید.

3-2) جدول ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده را بخوانید.

انواع مختلفی از چای در بازار وجود دارد که انتخاب نوع چای را سخت می کند.

یکی از کمک کننده تر شاخص ها به شما برای انتخاب نوع چای یا دمنوش، لیست ارزش غذایی و مواد تکشیل دهنده در پشت بسته ی آنهاست. حتما قبل از انتخاب و خرید، این موارد درج شده در پشت محصولات را با دقت مطالعه کنید. اگر در این لیست، شکر یا سایر شیرین کننده ها وجود دارند، بهتر است تا از انتخاب و خرید این چای/دمنوش خودداری کنید.
این بدان معنا نیست که حتما باید از چای سبز طعم دار یا شیرین شده اجتناب کنید. اما اگر بتوانید از مواد طبیعی استفاده کنید و تا حد ممکن از شیرین کننده ها دوری کنید، برای شما و دور کمرتان بهتر است. به یاد داشته باشید که هدف از چای خوردن صرفا لذت نیست و کاهش وزن و لاغری هدف اصلی شماست.

4-2) دم کردن (و نوشیدن) چای را آسان کنید.

یکی از موانعی که برخی از افراد با آن روبرو هستند این است که دم کردن چای، اگرچه فرآیند فوق‌ العاده سختی نیست، اما ممکن است آنطور که آنها می‌خواهند آسان نباشد.
در حالی که می توانید یک فنجان چای سریع را در مایکروویو دم کنید (آب را در یک فنجان سرامیکی بریزید و دو دقیقه حرارت دهید تا بجوشد، سپس چای کیسه ای خود را اضافه کنید)، می توانید این فرآیند را آسان تر کنید:

  • یک چای ساز برقی بخرید. چای ساز های برقی به راحتی در بسیاری از فروشگاه های آشپزخانه و لوازم خانگی در دسترس هستند، قیمت آنها متفاوت است و استفاده از آنها بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که محفظه را با آب پر کنید و یک دکمه یا اهرم را فشار دهید تا به جوش آید. می توانید چای را در فنجان دم کنید یا بعد از جوش آمدن آب، چند کیسه چای را به کل محفظه اضافه کنید. یک قمقمه را نیز با آب جوش پر کرده و به آن چای سبز را اضافه کنید و در کنار خود یا میز کارتان نگه دارید تا در صورت نیاز به راحتی یک فنجان چای بنوشید.
  • چای سرد ساز بخرید. در طول ماه های گرمتر سال، نوشیدن چای داغ ممکن است خیلی جذاب به نظر نرسد. با این حال، شما هنوز هم می توانید به همان اندازه چای با استفاده از چای سرد ساز مصرف کنید. مانند چای ساز برقی، به سادگی دستگاه را با آب پر کنید. یخ (طبق دستورالعمل سازنده) و چای کیسه ای را اضافه کنید. آن را روشن کنید و در عرض چند دقیقه شروع به نوشیدن چای سرد تازه کنید.
  • برای دسترسی سریع در طول روز، از شب قبل چای را دم کنید. اگر در روز به میزان چند دقیقه برای دم کردن چای وقت ندارید، آن را از شب قبل درست کنید و درون پارچ ریخته و در یخچال برای استفاده در روز بعد نگهداری کنید. به جای آوردن چند نوشابه یا نوشیدنی های شیرین پر کالری به محل کار، یک قمقمه بزرگ را با چای سرد پر کنید و آن را در طول روز در دسترس داشته باشید.
بخش سوم: ایجاد یک روال روزانه

1-3) عادت خوب نوشیدن چای را ایجاد کنید.

همیشه چای همراه خود داشته باشید
همیشه چای همراه خود داشته باشید

برای اینکه از فواید چای بهره مند شوید، باید هر روز، هر چند وقت یکبار، و به صورت ساده شروع به نوشیدن آن کنید. اگر آسان، خوشمزه و راحت نباشد، به آن پایبند نخواهید بود. اینگونه می توانید خود را مجبور به نوشیدن بیشتر آن کنید:

داشتن “تجهیزات چای” ساده ترین راه برای شروع است. اگر 8 ساعت در روز را در دفتر کار می گذرانید، ایده خوبی است که در آنجا این تجهیزات را همراه خود داشته باشید. این تجهیزات می توانند شامل یک قممه پر شده با چای سرد که از شب قبل درست کرده باشید، کتری برقی در محل کار یا چند عدد چای کیسه ای همراه با مقداری آب جوش در فلاکس باشد.

چای خوردن را به یک فعالیت اجتماعی تبدیل کنید. با دوستان و همکارن خود در محل کار زمانی را برای نوشیدن چای در کنار هم اختصاص دهید. به این ترتیب لذت این کار دو چندان خواهد شد و راحت تر و با رغبت بیشتری به آن پایبند خواهید بود.

2-3) چای را جایگزین قهوه صبح کنید.

روز خود را با یک فنجان چای تازه به جای قهوه شروع کنید. افرادی که چای می نوشند همچنین می توانند در کالری دریافتی خود صرفه جویی کنند، به خصوص هنگام سفارش کافه یا رستوران. برخی از نوشیدنی های موجود در کافه ها یا بوفه های صبحانه رستوران ها حاوی صدها کالری هستند در حالی که با چای، آنچه می بینید همان چیزی است که دریافت می کنید.

همانطور که بالاتر نیز ذکر شد، مهم است که چای خود را خالص و بدون هیچ گونه افزودنی و مواد شیرین کننده بنوشید. افزودن شیر باعث خنثی شدن توانایی چربی‌گیری چای (فلاونوئیدها) می‌شود.

3-3) در کنار ناهار و شام به جای نوشابه (حتی نوشابه های رژیمی)، چای سرد (غیر شیرین) بنوشید.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، نوشابه های قندی یا حتی رژیمی بر خلاف آنچه که تصویر می شود، تأثیر معکوس بر کاهش وزن شما دارند. سدیم موجود در نوشابه های رژیمی می تواند باعث حفظ آب در بدن شما شود، بنابر این جایگزین هوشمندانه ای را به جای آنها انتخاب کنید، یعنی چای سرد بدون قند.

چای سرد یک جایگزین ایده آل برای نوشیدنی ها شیرین شده و پر کالری است زیرا اگر در طول بعد از ظهر به دنبال مصرف کمی نوشیدنی کافئین دار هستید، یک فنجان چای سرد (یا داغ) بدون قند اضافه شده، همان تاثیر نوشابه را بر شما می گذارد.

بسیاری از “قدرت” نوشیدن چای برای کاهش وزن به این دلیل است که با مصرف آن، در عوض هیچ چیز دیگری مصرف نخواهید کرد.

چای کالری کمی دارد (اگر به درستی و بدون مواد افزودنی مصرف شود)، و شما را از خوردن سایر مواد با کالری بالاتر باز می دارد. این همان مفهوم کاهش وزن با نوشیدن آب است.

4-3) به جای تنقلات پر کالری در میان وعده های خود، چای بنوشید.

اگرچه تنقلاتی مانند چیپس یا کوکی‌ ها و شکلات ها ممکن است بسیار هوس انگیز و وسوسه کننده باشند، اما اگر به دنبال کاهش وزن و لاغر تر شدن هستید، توصیه می شود تا به جای آنها یک فنجان چای برای خود درست کرده و نوش جان کنید. اگر به سراغ چای می روید بدانید که خواص EGCG موجود در چای سبز در واقع اثر کاهش گلوکز دارد که بر هوس ها تأثیر می گذارد و ممکن است به کنترل گرسنگی کمک کند.

5-3) قبل از شام یک لیوان چای سرد بنوشید.

نوشیدن یک لیوان چای قبل از شام بخشی از معده شما را پر می کند، به این معنی که به میزان کمتری از غذا برای سیر شدن و پر کرده معدتان نیز خواهید داشت (البته خوردن یک شام سالم همچنان مهم است).

مهم است که چای شما سرد باشد. چای سرد باید توسط بدن گرم شود تا متابولیزه شود. این باعث صرف کالری اضافی می شود، یعنی کاهش وزن بیشتر.

3-6) قبل از خواب یک فنجان چای گیاهی (بدون کافئین) بنوشید.

صرف نظر از هدف کاهش وزن، خوردن یک فنجان چای گیاهی گرم برای پایان روز می تواند به آرامش بدن و مغز شما کمک کند. از آنجایی که خواب خوب شبانه به کاهش وزن کمک می کند، خود را برای یک خواب موفق با چای آماده کنید.
با این حال، چای را خیلی نزدیک به زمان خواب ننوشید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود به دستشویی بروید و خواب خود را مختل کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا از مشکلات بی اختیاری در نگهداری از ادرار رنج می برید.

همچنین بخوانید >> به چند ساعت خواب شبانه نیاز دارید؟

7-3) چای های متفاوت را در زمان های متفاوتی بنوشید.

برخی از متخصصان بر این باورند که چای های خاصی باید در ساعات مختلف روز مصرف شوند تا حداکثر نتایج کاهش وزن را داشته باشند. در حالی که نوشیدن چای خوب است، نوشیدن انواع مختلف چای را در طول روز در نظر بگیرید تا ببینید چه چیزی برای شما مفید است.
چای سفید ممکن است مانع جذب چربی شود، بنابراین آن را قبل از ناهار بنوشید.
چای زغال اخته می تواند سطح گلوکز شما را متعادل کند، بنابر این در هنگام شام بسیار مفید است.
چای های Pu-erh، سبز و اولانگ می توانند متابولیسم شما را بالا ببرند، بنابراین آنها را صبح (و در طول روز!) بنوشید.

8-3) مراقب میزان مصرف کافئین خود در طول روز باشید.

برخی از چای‌ ها دارای کافئین هستند. مطمئناً میزان کافئین یک فنجان چای مانند یک فنجان قهوه نیست، اما اگر از آن دسته از چای خور های حرفه ای و عاشق چای هستید که به صورت مداوم چای می نوشید، مراقبت میزان کافئین دریافتی خود از چای باشید.

در حالی که کافئین از نظر فنی باعث کم آبی بدن نمی شود، اما نباید حد کافئین دریافتی در طول شبانه روز از میزان 300 میلی گرم بیشتر شود. یک فنجان چای، به طور تقریبی حاوی 50 میلی گرم کافئین است.
اگر بدن شما نسبت به کافئین واکنش ضعیفی از خود نشان می‌ دهد، از چای‌ های گیاهی که کافئین ندارند استفاده کنید. در حالی که اکثر افراد این مشکل را ندارد، اما برخی به  طور ویژه ای به کافئین حساس هستند و سطوح بالای کافئین می‌ تواند حتی ساعت‌ ها بعد منجر به بی‌ خوابی، عصبی شدن و علائم طولانی‌ مدت مضر در آنها شود.

بخش چهارم: حفظ عادت ایجاد شده:

1-4) عادات چای خود را با یک رژیم غذایی سالم متعادل کنید.

بیایید برای لحظه‌ای به واقعیت بپردازیم: اگر نتایج یک رژیم غذایی جدید را نسبتاً سریع نبینید، به آن پایبند نخواهید بود. در حالی که نوشیدن چای یک ایده ی عالی است، اگر رژیم غذایی سالمی نیز داشته باشید، نتایج سریع تری دریافت خواهید کرد. این دو در کنار هم شما را به یک نیروی غیر قابل شکست در برابر چاقی و اضافه وزن تبدیل خواهند کرد.

سعی کنید در رژیم غذایی خود بخش زیادی را به غلات کامل، میوه ها و سبزیجات اختصاص دهید. تا می توانید از مواد غذایی فرآوری شده و شیرین اجتناب کنید.

2-4) از بی حوصلگی بپرهیزید.

احساس چشایی شما ممکن است از نوشیدن یک نوع چای خاص خسته شود. آیا می خواهید برای همه ی وعده های غذایی در طول روز فقط از یک نوع غذا بخورید؟ قطعا نه! برای اینکه به روال خود پایبند باشید، چای ها را باهم مخلوط کنید و طعم و مزه های مختلف و جدید را امتحان کنید. انتخاب چای در کمد خانه یا محل کار می تواند بسیار سرگرم کننده باشد و به شما این امکان را می دهد تا طعم چای را با توجه به حال و هوایی که در آن لحظه دارید انتخاب کنید.

از عسل می توانید به عنوان یک طعم دهنده به چای یا دمنوش خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که انجام این کار برخلاف هدف اصلی شما یعنی کاهش وزن است، اما کمی عسل یا شیرینی ممکن است طعم چای را بهتر کند. اما به خاطر داشته باشید که گاه به گاه این کار را برای ایجاد تنوع انجام دهید و مواظب باشید تبدیل به یک عادت نشود.

برای داشتن یک چای خوش طعم، کمی لیمو به آن اضافه کنید. یک تکه لیمو می تواند به بهبود طعم نوشیدنی شما کمک کند. به علاوه، یک مطالعه نشان داد کسانی که چای سیاه با پوست لیمو می نوشند، 70 درصد احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهند.

3-4) طعم های جدید چای را کشف کنید.

انواع مختلف دمنوش و چای را امتحان کنید
انواع مختلف دمنوش و چای را امتحان کنید

طعم های چای‌ ها و دمنوش ها نامحدود است!. برند ها و منابع زیادی برای چای وجود دارد و بعید است که شما هرگز همه آنها را بچشید. یادگیری در مورد انواع، طعم ها و سبک های جدید چای برای علاقه مندان به چای بسیار سرگرم کننده است.

در اینجا چند چای و دمنوش جالب وجود دارند که باید در نظر بگیرید. همه آنها ادعا می کنند که باعث کاهش وزن می شوند:

چای بادیان ستاره ای: هضم غذا را بهبود می بخشد و در واقع می تواند ناراحتی شکم را تسکین دهد.
چای نعناع فلفلی: اشتها را کنترل کرده و هضم غذا را تسریع می کند.
چای گل سرخ: از یبوست جلوگیری می کند و حاوی مقادیر زیادی ویتامین است.
چای Pu-erh (poo-air): سلول های چربی را کوچک می کند (پس آن را صبح بنوشید).
چای دانه قناری یا گندمک: نفخ را کاهش می دهد و ادرار آور ملایم است (مقدار توصیه شده یک فنجان است).

برای اینکه به رژیم غذایی خود وفادار بمانید. فقط چایی را انتخاب کنید که خودتان قادر به درست کردن آن باشید و از چای های از پیش آمده شده اجتناب کنید زیرا برخی از قهوه‌ ها و چای‌ های از پیش آماده شده حاوی مقدار زیادی قند هستند که مناسب رژیم غذایی کاهش وزن نیستند.

4-4) با هوشیاری چای بنوشید و از خواص آن و چگونگی عملکرد آن جهت کاهش وزن خود آگاه باشید.

رژیم گرفتن اغلب در مورد غلبه بر تمایل ذهن شما نسبت به ولع و وسوسه است. داشتن یک ذهن آگاه می تواند به بازیابی عادات غذایی آگاهانه کمک کند و به شما کمک کند تا آرامش خود را حفظ کرده و بر انتخاب های غذایی خود کنترل داشته باشید. حتی اگر هوس چای ندارید، سعی کنید آن را در اطراف خود نگه دارید تا با این وسوسه ها مقابله کنید.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط Abdul Dulloo، از موسسه فیزیولوژی دانشگاه فریبورگ در سوئیس انجام شد، ترکیب گیاهی EGCG که در چای سبز و کافئین یافت می‌شود، گرمازایی را تا 84 درصد افزایش می‌دهد. ترموژنز تولید گرمای بدن است که در نتیجه هضم، جذب و متابولیسم طبیعی غذا اتفاق می افتد. چای سبز همچنین سطح نوراپی نفرین را افزایش می دهد که بدن شما را برای سوزاندن چربی برای پاسخ “جنگ یا گریز” آماده می کند.

در حالی که هر محققی معتقد نیست که نوشیدن چای سبز (یا  سایر چای ها) یک “ماده جادویی” برای کاهش وزن است اما هر متخصص کاهش وزنی موافق است که پر کردن بدن شما با آب یا نوشیدن چای در مقابل خوردن آب نبات یا نوشیدن نوشابه می تواند به حرکت بدن کمک کند. فرآیند هضم به سرعت پیش می رود و شاید حواس شما را از خوردن میان وعده هایی که سالم نیستند منحرف کند. صرف نظر از اینکه جادویی است یا نه، ایده خوبی است.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها