درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن: درمان ضد پیری از عود کردن تومور ها جلوگیری می‌ کند

درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن (CAR) شیوه جدید درمان سرطان است. در حقیقت، این شیوه سلول‌ های تی (سلول‌ های ایمنی) بیماران را طوری تغییر می‌ دهند که امکان شناسایی و نابود کردن سلول‌ های سرطانی را پیدا می‌ کنند. این شیوه درمانی، از زمان تاییدش در سال ۲۰۱۷ تا کنون، سلامتی را به هزاران بیمار سرطانی بازگردانده است.

درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن (CAR)
درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن، امکان شناسایی و نابود کردن سلول‌ های سرطانی بیماران را فراهم می کند.

حال، گزارش امیدوار کننده جدیدی از تیم تحقیقاتی دانشکده پزشکی Perelman دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌ دهد که احتمال ابتلا به سرطان‌ های ثانویه پس از درمان با سلول‌ های تی CAR بسیار نادر است.

این تیم تحقیقاتی برای رسیدن به این نتایج، بیش از ۴۰۰ بیمار درمان‌ شده در Penn Medicine را ارزیابی کردند. پزشکان با پیشگامی اولیه در Penn، از درمان با سلول تی CAR برای درمان بیش از ۳۰,۰۰۰ بیمار مبتلا به سرطان خون در ایالات متحده استفاده کردند. بسیاری از این بیماران گزینه‌ های درمانی دیگر را رها کردند. برخی از اولین بیماران درمان‌ شده در کارآزمایی‌ های بالینی بهبودی طولانی‌ مدتی را تجربه کردند که برای یک دهه یا بیشتر دوام داشت.

سرطان‌ های ثانویه‌ ای چون لنفوم سلول تی، خطرات نادری هستند که با چندین نوع درمان سرطان (شیمی‌ درمانی، پرتو درمانی، پیوند سلول‌ های بنیادی) مرتبط هستند. با این حال، در حال حاضر درمان با سلول تی CAR  تنها برای درمان سرطان‌ های خونی تایید شده است که یا عود کرده‌ اند یا به درمان پاسخ نداده‌ اند. اکنون، تمام بیمارانی که درمان سلول تی CAR را دریافت می‌ کنند، پیش از این چندین نوع درمان دیگر را دریافت کرده بودند؛ و پیش‌ آگهی اغلب این بیماران وخیم بود.

همچنین بخوانید >> سلول های پیش سرطانی چه هستند و چقدر خطرناکند؟

اخیرا FDA تحقیقاتی در مورد موارد متعدد گزارش‌ شده از بدخیمی‌ های ثانویه سلول تی، از جمله لنفوم CAR‌ مثبت، را در میان بیمارانی اعلام کرد که قبلا محصولات درمانی با سلول تی CAR دریافت کرده بودند. سپس، FDA، در ژانویه ۲۰۲۴، تصمیم گرفت که داروسازان را به افزودن برچسب ایمنی به محصولات سلول تی CAR ملزم کند. از آن جایی که مشخص نیست که آیا درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن باعث بدخیمی‌ های ثانویه مشاهده‌ شده سلول تی می‌ شود یا خیر، بررسی‌ های FDA هنوز ادامه دارند.

درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن دارای مزایای ضدپیری نیز می باشد

محققان نیویورکی، با استفاده از سلول‌ های ایمنی اختصاصی، شیوه درمانی جدیدی را ابداع کردند که سلول‌ های قدیمی و فرسوده بدن که به زوال مرتبط با افزایش سن کمک می‌ کنند را هدف قرار داده و از بین می‌ برند.

در این مورد، هدف پروتئینی است به نام uPAR که در سطح سلول‌ های پیر (سلول‌ هایی که دیگر تقسیم نمی‌ شوند) حضور دارند. سلول‌ های تی CAR، با هدف قرار دادن uPAR، ممکن است محل سلول‌ های پیر را به طور موثر پیدا کرده و حذفشان کنند.‌

درمان‌ های سنتی ضد پیری گاهی نیازمند تجویز مداوم هستند؛ اما، در این مورد، یک دوز از سلول‌ های تی CAR هنگام آزمایش روی موش‌ ها طی زمان اثر خود را حفظ کرد.

Penn Medicine، به‌ عنوان پیشرو در درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن، برای پایش هر بیمار، هم حین درمان و هم پس از آن، از پروتکل‌ های ماندگار و شناخته‌ شده‌ای بهره می‌ برد. این پروتکل‌ ها شامل یک دوره پیگیری ۱۵ ساله پس از انفوزیون هستند. Penn Medicine همچنین در الزامات گزارش‌ دهی ملی و پایگاه‌ های داده‌ ای شرکت می‌ کند که نتایج همه سلول‌ درمانی‌ ها و پیوند های مغز استخوان را ردیابی می‌ کنند.

دکتر Marco Ruella، نویسنده ارشد، استادیار هماتولوژی‌ اونکولوژی و مدیر علمی برنامه لنفوم، در رسانه‌ای می‌گوید: «هنگامی که این مورد مطرح شد، تحلیل دقیقی انجام داده و دریافتیم که لنفوم سلول‌ های تی ارتباطی با درمان با سلول تی CAR ندارد. با روشن‌ شدن نتایج سایر موارد، دانستیم که برای درک بهتر و تعریف هر نوع خطر سرطان‌ های ثانویه در بیمارانی که محصولات سلول تی CAR را دریافت کرده‌اند باید عمیق‌ تر شده و داده‌ های خودمان را جستجو کنیم». «آنچه که دریافتیم بسیار دلگرم‌ کننده بود و پروفایل ایمنی کلی را برای این نوع سلول‌ درمانی شخصی‌ سازی‌ شده تقویت می‌ کند».

همچنین بخوانید >> تبدیل سلول های سرطانی عليه يکديگر با يک واکسن آزمايشی

از مجموع ۴۴۹ بیماری که درمان‌ های تجاری با سلول‌ های تی CAR را از ژانویه ۲۰۱۸ تا نوامبر ۲۰۲۳ در Penn Medicine دریافت کردند، تنها ۱۶ نفر به سرطان ثانویه مبتلا شدند. بسیاری از سرطان‌ های ثانویه (۱۲ مورد از ۱۶ مورد) تومور بافت‌ های جامد (سرطان پوست، پروستات، و ریه) بودند.

نکته مهم این است که این تحقیق به طور خاص بیماری را نیز توصیف می‌ کند که به‌ دنبال درمان با سلول تی CAR به تومور ریه ثانویه مبتلا می‌ شود. تیم تحقیقاتی، در این مورد نیز به لنفوم تصادفی سلول تی درون گرهی لنفاوی اشاره می‌کند که حین جراحی تومور ریه برداشته شد.

تحلیل‌ های مولکولی نشان دادند که لنفوم سلول تی عامل تراژن CAR‌ نیست. به گفته محققان، این یافته بدین معناست که از آن جایی که لنفوم CAR‌ مثبتی وجود نداشته، درنتیجه، ارتباط روشنی با درمان با سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن وجود ندارد.

دکتر David Porter، استاد Jodi Fisher Horowitz مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان‌ خون و رئیس بخش سلول‌ درمانی و پیوند مرکز سرطان آبرامسان می‌ گوید: «وجود سیستم‌ های پیگیری و گزارش‌ دهی طولانی‌ مدت برای درک خطرات و مزایای هر نوع درمان سرطان جدید در طول زمان برای این که بتوانیم – همراه با بیماران و خانواده‌ هایشان – بهترین گزینه‌ های درمانی ممکن را برای هر فرد ارزیابی کنیم، بسیار حائز اهمیت است».

 «همانطور که محققان و دانشمندان Penn Medicine به طور مداوم در حال تلاش برای یافتن راه‌ های جدید موثرتر کردن سلول تی کایمریک گیرنده آنتی‌ ژن برای بیماران بیشتری هستند، تیم ما نیز سیستم‌ های قدرتمندی برای مطالعه موارد آینده مانند این مورد دارد تا بتوانیم به درک جامعی از سرطان‌ های ثانویه در این جمعیت بیمار برسیم».

این مقاله در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها