فواید انجیر برای سلامتی

میوه های خشک بدون شک  جزو مواد غذایی انرژی زا بوده که سرشار از مواد مغذی حیاتی مانند مواد معدنی و ویتامین ها هستند. انجیر (Figs) یکی از پر مصرف‌ ترین میوه‌ های خشک است که فواید سلامتی متعددی دارد. بنابراین، گنجاندن این میوه در رژیم غذایی ضروری است. انجیر فواید متعددی برای سلامتی دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

فواید انجیر
انجیر (Figs) یکی از پر مصرف‌ ترین میوه‌ های خشک است که فواید سلامتی متعددی دارد.
راه های مصرف و نگهداری انجیر

ساده ترین راه و سالم ترین روش این است که انجیر را به صورت خام تهیه کرده و آن را در مقابل نور خورشید گذاشته تا خشک شود. این روش باعث می شود تا بتوانید این میوه را برای مدت طولانی حتی برای سالها سالم نگه داشته و مصرف کنید و همیشه در دسترس داشته باشید.
یکی از مواد استفاده انجیر در میلک شیک ها و معجون ها است. برای این کار باید مقداری انجیر را خیس کرده و به همراه بادام هندی به شیر اضافه کنید.
یک روش مصرف دیگر این است که می توانید انجیر ها را به صورت اسلایس برش دهید و به سالاد خود اضافه کنید. خوشمزه ترین راه برای داشتن انجیر در رژیم غذایی روزانه خود، اضافه کردن آن به دسر ها و شیرینی ها است. طیف وسیعی از دسر ها و شیرینی ها را میتوانید با این میوه درست کرده و نوش جان کنید!

9 فایده و مزیت انجیر برای سلامتی

انجیر فواید سلامتی مختلفی را ارائه می دهد، سعی کنید این میوه فوق العاده را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از تمام این فواید بهره مند شوید:

1- انجیر فشار خون و پیری را کنترل می کند: انجیر سرشار از پتاسیم است که اثر سدیم را خنثی کرده و به کنترل فشار خون کمک می کند.
انجیر همچنین می تواند با تامین آهن، استروژن و غیره کافی به شما در کنترل اثرات پیری کمک کند. انجیر هورمون های شما را کنترل کرده و همچنین انرژی شما را افزایش می دهد. انجیر برای پوست و مو و ناخن نیز عالی است. استفاده از پوره انجیر روی صورت می تواند از آکنه جلوگیری کند.

همچنین بخوانید >> بهترین نوشیدنی ها برای افزایش طول عمر

2- انجیر به مدیریت وزن کمک می کند: مصرف مقدار متوسط و کنترل شده انجیر می تواند به مدیریت وزن کمک کند. انجیر سرشار از فیبر است، بنا بر این متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌ کنند که خوردن انجیر راه خوبی برای دور نگه داشتن خود از مصرف غذا های نا سالم و سرخ‌ شده است. زمانی که میل به مصرف یک میان وعده سبک دارید، انجیر بخورید تا در عین حال که از مصرف آن لذت می برید، احساس سیری کنید.

3- غذای مفید برای قلب: انجیر باعث کاهش تعداد تری گلیسیرید خون می شود. تری گلیسیرید ها از عوامل ایجاد بیماری قلبی هستند، زیرا ذرات چربی هستند که در امتداد رگ خونی تجمع یافته و باعث حمله قلبی می شوند.

همچنین بخوانید >> 10 ماده غذایی دارای پروتئین بالا که برای سلامت قلب مفید هستند

4- انجیر احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌ دهد: انجیر سرشار از آنتی‌ اکسیدان است و بنا بر این به کنترل انتشار رادیکال‌ های آزاد و التهاب های مزمن کمک می‌ کند. رادیکال های آزاد مسئول التهاب مزمن از جمله سرطان، بیماری قلبی و دیابت هستند. بنابراین اعتقاد بر این است که انجیر اثر پیشگیرانه ای بر این بیماری های مزمن دارد.

5- انجیر قند خون را کنترل می کند: اسید کلروژنیک موجود در انجیر به کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی کمک می کند. پتاسیمی که به وفور در انجیر یافت می شود نیز نقش خوبی در کنترل سطح قند خون دارد.

همچنین بخوانید >> 10 راه برای کاهش قند خون به گفته متخصصان

6- انجیر سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد: کلسیم ماده اصلی مورد نیاز برای داشتن استخوان های سالم بوده و انجیر منبع طبیعی خوبی برای این امر است. در حالی که محصولات لبنی منبع خوبی هستند، اما به تنهایی کافی نیستند و انجیر می تواند مکمل خوبی در این زمینه باشد.

همچنین بخوانید >> آیا هویج به استحکام استخوان ها کمک می کند؟

7- انجیر به رفع یبوست کمک می کند: انجیر به دلیل داشتن فیبر غنی برای تحرک روده مفید است و می تواند از یبوست جلوگیری کند. این فیبر مواد زبر را فراهم می کند و به حرکات خوب روده کمک می کند.

همچنین بخوانید >> چه مواد غذایی باعث بدتر شدن اسهال می شوند؟

8- انجیر سیستم تولید مثل را کنترل می کند: انجیر سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم، روی و منگنز است که به شادابی و باروری کمک می کند. انجیر را می توان در شیر خیسانده و یا به شکل های دیگری که در بالا ذکر شد مصرف کرد یا خورد. بنا بر این، اگر باردار هستید یا قصد بچه دار شدن دارید، این غذای فوق العاده را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

9- انجیر از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند: مقداری انجیر را در آب بجوشانید و پس از خنک شدن می توان این آب را برای چند روز مصرف کرد تا از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری شود. اگر می خواهید در مورد هر مشکل خاصی در این زمینه صحبت کنید، می توانید با یک متخصص تغذیه ورژیم های غذایی مشورت کنید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها