دیابت احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه را افزایش می دهد

یک مطالعه جدید نشان از شیوع بالای بیماری مزمن کلیه (CKD) در افراد مبتلا به دیابت می دهد.

یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که میزان بیماری مزمن کلیه در ایالات متحده در سال های اخیر به طور قابل توجهی همراه با افزایش نرخ ابتلا به دیابت، افزایش یافته است. لینک مقاله

دیابت و بیماری مزمن کلیه

بنا به گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، بیماری مزمن کلیه (CKD) در افراد مبتلا به دیابت شایع است.تقریباً از هر 3 بزرگسال مبتلا به دیابت، 1 نفر مبتلا به بیماری مزمن کلیه است و هر نوع (شامل دیابت نوع 1 و نوع 2) می تواند محرک بیماری مزمن کلیه کلیوی شود. در بین سال های 2000 تا 2019 در ایالات متحده عامل اصلی ابتلا 800000 نفر به بیماری مزمن کلیه، دیابت بوده است.

تنها کمتر از 10 درصد از بیماران مبتلا به بیماری کلیوی در مراحل اولیه از بیماری خود آگاه می شوند. بسیار مهم است که هر چه زود تر نسبت به بیماری خود آگاه شوید زیرا مداخله زودهنگام در کاهش پیشرفت بیماری بسیار مهم است.
شگفت انگیز است که بدانید تعداد افرادی که در مراحل بالاتر بیماری مزمن کلیه قرار دارند و نیازمند دیالیز یا پیوند کلیه هستند در سال های اخیر بیش از دو برابر شده.

دانشمندان در این مطالعه تحقیقاتی به دنبال تعیین میزان ابتلا به بیماری مزمن کلیه در میان افراد دیابتی بودند و همچنین بررسی میزان افزایش نرخ ابتلا در گروه های مختلف.

همچنین بخوانید >> مقالات پزشکی مراقبت از کلیه

دانستن این اطلاعات می تواند برای شناسایی جمعیت های پرخطر و همچنین تعیین اثر بخشی مداخلات، حیاتی باشد.

محققان 654549 بزرگسال مبتلا به انواع دیابت از سال 2015 تا 2020 را با استفاده از سوابق الکترونیکی سلامت به جهت ارزیابی ارتباط بین بیماری دیابت و بیماری مزمن کلیه بررسی کردند.

توجه به این نکته مهم است که افراد مبتلا به دیابت بر اساس سطوح گلوکز خون، استفاده از داروهای کاهش دهنده گلوکز یا کدهای اداری شناسایی شدند و بدین ترتیب همه ی انواع دیابت ( 1 و 2 ) در این مطالعه لحاظ شده است اگرچه علت و روش های درمانی برای آنها متفاوت است.

اگرچه شیوع بالای CKD در دیابتی ها هنوز هم رخ می دهد، اما این میزان در واقع از 8 درصد در سال 2015 به 6.4 درصد در سال 2020 در کل جمعیت دیابتی کاهش یافته است.

ارتباط بین بیماری دیابت و بیماری مزمن کلیه:

بر اساس گفته های Ashte Collins، دکترای داخلی، نفرولوژی و استادیار پزشکی در دانشگاه جورج واشنگتن، دیابت همچنان علت اصلی بیماری مزمن کلیوی (CKD) و مرحله ی نهایی بیماری کلیوی (ESKD) در ایالات متحده است.
به این صورت که دیابت باعث فشار خون بالا و/یا پروتئینوری (وجود مقدار زیادی پروتئین در ادرار) از کلیه ها است، که در نتیجه باعث ایجاد التهاب و زخم در کلیه ها می شود.

بنا به گفته های وی احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه در افراد دیابتی دو برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی است.

همچنین بخوانید >> هر آنچه باید در مورد سرطان کلیه بدانید

در آینده انتظار می‌رود با رایج تر شدن سبک زندگی بدون تحرک، چاقی و نا سالم تر شدن برنامه های روزانه غذایی، نرخ ابتلا به دیابت به طور مداوم افزایش یابد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که عوامل زیادی از جمله بیماری های خود ایمنی و ژنتیک در ایجاد دیابت نقش دارند.

یافته های این مطالعه برای افراد مبتلا به دیابت به چه معناست؟

بر اساس مطالعه صورت گرفته، این نتیجه به دست می آید که فرد دیابتی همواره خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را همراه خود دارد.

عدم آگاهی از تشخیص دیابت اغلب منجر به عذاب برای بیماران می شود، زیرا از هر 5 بیمار دیابتی 1 نفر از ابتلای خود به دیابت بی اطلاع است و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه قرار دارد.

افراد مبتلا به دیابت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری مزمن کلیه چه کار هایی می توانند انجام دهند؟

اولین قدم برای پیشگیری از بیماری مزمن کلیه، انجام غربالگری برای آن است، به خصوص اگر فرد بداند که در معرض خطر است.

بنابراین، ویزیت منظم پزشک می تواند به تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه CKD، مانند پروتئینوری کمک کند.

همچنین در مطالعات متعدد نشان داده شده است که علاوه بر غربالگری، کنترل دقیق قند خون خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را کاهش می دهد و در صورت ابتلا نیز پیشرفت آن را کند تر می کند.

چگونه می توان خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را کاهش داد؟

برای شروع، فشار روی کلیه های خود را کاهش دهید.

اکثر افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود، فست فود را قرار می دهند، پروتئین بسیار بیشتری نسبت به کلیه هایشان می خورند، بنابراین کاهش مصرف پروتئین روزانه به کمتر از 1.2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می تواند به کاهش فشار روی کلیه ها کمک کند.

بیشتر پروتئین های حیوانی اسید بیشتری نسبت به پروتئین گیاهی تولید می کنند، بنابراین روی آوردن به یک رژیم غذایی گیاهی می تواند در بیشتر بزرگسالان کمک کننده باشد.

همچنین کلیه‌ های فرد تقریبا با پایان رشد بدن و قد، رشدشان متوقف می شود و دیگر بزرگ تر نمی شوند. بنابراین محدود کردن میزان کاری که کلیه‌ها باید در طول زندگی انجام دهند، پس از توقف رشد کلیه ها، حیاتی است.

و در آخر پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات و عدم مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر علاوه بر کاهش خطر ابتلا به مشکلات پزشکی بی شماری، تا حد زیادی نیز می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه کمک کند.

سخن پایانی

افزایش بیماری کلیوی و تشخیص دیابت نشان دهنده ارتباط بین این دو بیماری است.
اما، تشخیص دیابت از هر نوعی تضمین نمی کند که شما به CKD مبتلا شوید و اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارند که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی انجام دهید که به تعدادی از آنها در این مقاله اشاره کردیم.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

1 نظر

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها