جهش نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ در میان کودکان و نوجوانان

یک مطالعه جدید نشان می دهد که سرطان روده بزرگ به طور پیوسته در بین جوانان در ایالات متحده در دو دهه گذشته افزایش یافته است، به طوری که کودکان در رنج سنی 8 تا 12 سال دارای بیشترین جهش در میزان سرطان بوده اند.

افزایش نرخ سرطان روده بزرگ در میان کودکان و نوجوانان
در حالی که افزایش 500 درصدی در افراد 10 تا 14 ساله بسیار زیاد به نظر می رسد، مهم است که در نظر داشته باشید در سال 1999، 0.1 مورد در هر 100000 در این گروه سنی به سرطان روده بزرگ مبتلا می شدند و در سال 2020، این رقم به 0.6 کودک در هر 100000 افزایش یافته است.

محققان در نشست پزشکی هفته بیماری های گوارشی در واشنگتن دی سی در اواخر این ماه گزارش خواهند داد که میزان سرطان روده بزرگ بین سال های 1999 تا 2020 در بین کودکان 10 تا 14 ساله 500 درصد افزایش یافته است.

محققان دریافتند که این میزان در بین نوجوانان 15 تا 19 ساله 333 درصد و در بین جوانان 20 تا 24 ساله به میزان 185 درصد افزایش یافته است.

دکتر Islam Mohamed، محقق ارشد این مطالعه، متخصص داخلی در دانشگاه میسوری-کانزاس سیتی، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: “سرطان کولورکتال یا همان سرطان روده بزرگ دیگر فقط به عنوان یک بیماری در میان جمعیت سالمند در نظر گرفته نمی شود.”

برای این مطالعه، محققان با استفاده از داده‌ های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ های ایالات متحده (CDC) نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ در بین سال های 1999-2020 را برای افراد بین 10 تا 44 سال مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

نتایج نشان می‌ دهد، اگرچه نرخ ابتلا در میان کودکان و بزرگسالان جوان افزایش یافته است، اما همچنان از نظر تعداد بسیار کمتر از افراد مسن‌ تر است.

در میان نوجوانان 10 تا 14 ساله، 0.6 کودک در هر 100000 نفر در سال 2020 مبتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص داده شدند که این رقم در سال 1999 تنها 0.1 کودک در هر 100000 نفر بود.

به طور مشابه، نرخ ابتلا در افراد 15 تا 19 ساله از 0.3 به 1.3 در هر 100000 نفر و در بین افراد 20 تا 24 ساله از 0.7 به 2 در 100000 افزایش یافت.

دکتر Islam Mohamed خاطرنشان کرد: “در مطالعات ما شایع ترین علائم سرطان روده بزرگ شامل یبوست، اسهال، درد شکم، خونریزی مقعدی و علائم کم خونی فقر آهن بود.”

افزایش سرطان روده بزرگ در افراد مسن نیز رخ داده است، با افزایش نرخ:

  • 71% تا 6.5 در هر 100000 نفر در سنین 30 تا 34 سال
  • 58% تا 11.7 در هر 100000 در سنین 35 تا 39 سال
  • 37٪ تا 20 در هر 100000 در سنین 40 تا 44

سرطان روده بزرگ چیست و چه علائمی دارد؟

سرطان روده بزرگ بیماری است که در آن سلول های روده بزرگ یا رکتوم بدون کنترل رشد می کنند. گاهی اوقات به اختصار سرطان کولون نامیده می شود. رکتوم گذرگاهی است که کولون را به مقعد متصل می کند.

گاهی اوقات تومور های غیرطبیعی به نام پولیپ در روده بزرگ یا رکتوم ایجاد می شوند. با گذشت زمان، برخی از پولیپ ها ممکن است به سرطان تبدیل شوند. آزمایش های غربالگری می توانند پولیپ ها را تشخیص دهند تا بتوان آنها را قبل از تبدیل شدن به سرطان برداشت. غربالگری همچنین به یافتن سرطان کولورکتال در مراحل اولیه کمک می کند، زمانی که درمان بهترین نتیجه را دارد.

تقریباً تمام سرطان های روده بزرگ به صورت پولیپ های پیش سرطانی (رشد های غیرطبیعی) در روده بزرگ یا رکتوم شروع می شوند. چنین پولیپ‌ هایی می‌ توانند سال‌ ها قبل از ایجاد سرطان مهاجم در روده بزرگ وجود داشته باشند. آنها ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند، به خصوص در مراحل اولیه.

دکتر Islam Mohamed ادامه داد: عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ است.

پولیپ های کولورکتال (رشدهای غیرطبیعی در کولون یا راست روده که در صورت عدم برداشتن می توانند به سرطان تبدیل شوند) و سرطان کولورکتال معمولا علائمی را ایجاد نمی کنند، به خصوص در مراحل اولیه. ممکن است فردی پولیپ یا سرطان روده بزرگ داشته باشد و از آن خبر نداشته باشد. به همین دلیل است که غربالگری منظم برای سرطان کولورکتال بسیار مهم است.

اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر در عادات روده
  • وجود خون در مدفوع یا روی مدفوع (اجابت مزاج)
  • اسهال، یبوست یا احساس عدم تخلیه کامل روده
  • درد، پیچش یا گرفتگی شکم که از بین نمی رود
  • کاهش وزن بدون دلیل و ناگهانی

سایر عوامل خطر شناخته شده عبارتند از چاقی، استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی های الکلی و رژیم غذایی. به گفته محققان، عوامل خطر مشکوک شامل کمبود فعالیت بدنی، مصرف آنتی بیوتیک ها و افزودنی های غذایی است.

متخصصان پزشکی اغلب رژیم غذایی حاوی چربی حیوانی کم و سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل را برای کاهش خطر سایر بیماری های مزمن مانند بیماری عروق کرونر و دیابت توصیه می کنند. این رژیم همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش دهد.

از آنجایی که این یافته‌ ها در یک جلسه پزشکی ارائه شده‌ اند، باید آنها را تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شوند، مقدماتی در نظر گرفت.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها