اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) خطر مرگ را تا دو برابر افزایش می دهد

برای کسانی که با اختلال وسواس فکری و عملی (OCD) زندگی می‌ کنند اصرار به مرتب‌ کردن خانه و برنامه‌ هایشان به روشی بسیار خاص چیز عجیبی نیست. اغلب، هر نوع آشفتگی در چینش روزمره‌شان موجب اضطراب زیادی می‌ شود. در حالی که مطالعات OCD را با کیفیت پایین‌ تر زندگی مرتبط می‌ دانند، تحقیقات جدید نشان می‌ دهند که خطر مرگ ناشی از علل طبیعی و غیرطبیعی در افرادی که با OCD زندگی می‌ کنند نیز ممکن است افزایش یابد.

اختلال وسواس فکری و عملی
پس از تعدیل طیفی از عوامل بالقوه تأثیرگذار مانند سال تولد، جنسیت، شهر، تحصیلات و درآمد خانواده، افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی 82 درصد افزایش خطر مرگ به هر دلیلی داشتند.

محققان نکته‌ی مثبتی نیز اضافه می‌ک نند که بسیاری از علل طبیعی مرگ قابل‌ پیشگیری هستند. در نتیجه، آنها معتقدند که نظارت، پیشگیری و راهبرد های مداخله‌ ای زود هنگام پیشرفته به کاهش خطر پیامد های کشنده در میان بیماران اختلال وسواس فکری و عملی کمک شایانی خواهد کرد.

اختلال وسواس فکری و عملی یا همان OCD چیست؟

دانشمندان اختلال وسواس فکری و عملی را به‌عنوان الگو های فکری مزاحم و ترس (وسواس) مرتبط با رفتار های تکراری یا تشریفات (اجبار) مانند شستن بیش‌ ازحد دست‌ ها یا بررسی مکرر درب ورودی، تعریف می‌ کنند. این اختلال به هیچ عنوان نادر نیست. اختلالات روانی درازمدت معمولا حدود دو درصد از جمعیت را در مقیاس جهانی و داخلی در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می‌ دهد.

محققان در یک بیانیه رسانه ای توضیح می‌ دهند: «بیماری‌ های غیر مسری و علل خارجی مرگ، از جمله خودکشی و تصادفات، عوامل اصلی خطر مرگ‌ و میر در افراد مبتلا به OCD بودند. نظارت، پیشگیری و راهبرد های مداخله‌ای زودهنگام بهتری باید برای کاهش خطر پیامد های کشنده در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی اجرا شوند».

همچنین بخوانید >> آزمایش خون جدیدی که می تواند افکار خودکشی را شناسایی کند

در حالی که OCD با برخی پسرفت‌ های زندگی مانند افت تحصیلی، دور نمای شغلی ضعیف، اختلالات مصرف الکل و مواد، و حتی افزایش خطر مرگ مرتبط است، مطالعات قبلی با تمرکز بر OCD و علل خاص مرگ عمدتا بر علل غیر طبیعی (مثلا خودکشی) تمرکز داشتند. در نتیجه، در مورد ارتباط OCD با علل طبیعی مرگ شناخت بسیار کمتری وجود دارد.

نویسندگان مقاله، در تلاشی برای یافتن پاسخ‌ های بیشتر، این تحقیق را برای تخمین خطر همه علل مرگ و مرگ‌ های خاص در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی در مقایسه با افراد غیر مبتلا از جمعیت عمومی و همچنین خواهر و برادر های سالم آنها انجام دادند. داده‌ های ارائه‌ شده توسط برخی دفاتر ثبت‌ جمعیت در سوئد، تجزیه‌ و تحلیل را ممکن کرد.

افزایش میزان مرگ و میر ناشی از OCD بر اساس داده های آماری

محققان، در مجموع، ۶۱,۳۷۸ فرد مبتلا به OCD و ۶۱۳,۷۸۰ فرد بدون OCD را بر اساس جنسیت، سال تولد و شهرستان محل سکونت (۱:۱۰) شناسایی کردند. علاوه‌براین، نویسندگان مقاله یک گروه خواهر و برادر متشکل از ۳۴,۰۸۵ نفر مبتلا به OCD و ۴۷,۸۷۴ نفر بدون OCD را مورد بررسی قرار دادند.

میانگین سنی شرکت‌ کنندگان در زمان تشخیص OCD بیست و هفت سال بود و نویسندگان مقاله، گروه‌ ها را برای دوره متوسط هشت ساله‌ای در هر مقطعی بین ژانویه ۱۹۷۳ تا دسامبر ۲۰۲۰ تحت‌نظر داشتند. در مجموع، افراد مبتلا به OCD نسبت‌به افراد مشابه بدون OCD میزان مرگ‌ومیر بالاتر ۸.۱ سال برای شرکت‌کنندگان OCD و ۵.۱ سال برای شرکت‌کنندگان غیر OCD در هر ۱۰۰۰ نفر را نشان دادند.

محققان، حتی پس از تطبیق با بسیاری از عوامل بالقوه تأثیرگذار مانند سال تولد، جنسیت، شهر محل سکونت، وضعیت مهاجرت، تحصیلات و درآمد خانواده، دریافتند افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی خطر مرگ به هر دلیلی را ۸۲ درصد افزایش می‌ دهند. این افزایش خطر مرگ هم برای علل طبیعی (۳۱ درصد افزایش خطر) و هم بیشتر از آن برای علل غیر طبیعی مرگ (افزایش سه برابر خطر) بالا بود.

همچنین بخوانید >> اختلال دوقطبی بیشتر از سیگار کشیدن باعث مرگ زودرس می شود

با توجه به علل طبیعی مرگ‌ و میر، افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی به‌دلیل بیماری‌ های سیستم تنفسی (٪۷۳)، اختلالات روانی و رفتاری (٪۵۸)، بیماری‌های دستگاه تناسلی (٪۵۵)، غدد درون‌ ریز، تغذیه‌ ای و بیماری‌ های متابولیک (٪۴۷) بیماری‌ های سیستم گردش‌ خون (٪۳۳)، سیستم عصبی (٪۲۱) و دستگاه گوارش (٪۲۰) بیشتر در معرض خطر مرگ بودند. از میان دلایل غیرطبیعی، خودکشی بالاترین خطر مرگ  (خطر تقریبا ۵ برابر افزایش می‌یابد) و تصادفات در رتبه دوم (۹۲ درصد افزایش خطر) را نشان دادند.

برای مردان و زنان، خطر مرگ با هر علتی مشابه به نظر می‌ رسد، اما زنان مبتلا به OCD نسبت به مردان مبتلا به OCD خطر مرگ به دلایل غیرطبیعی نسبتا بالاتری را نشان می‌ دهند. نویسندگان مقاله معتقدند که این اتفاق احتمالا به‌ دلیل خطر کمتری است که در بین زنان در سراسر جمعیت عمومی مشاهده می‌ شود. در مقابل، این مطلب نیز شایان‌ ذکر است که افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری و عملی ده درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از تومورها (نئوپلاسم‌ها) هستند.

از آن جایی که این یک تحقیق مشاهده‌ای است، تیم تحقیقاتی تاکید می‌ کند که قادر به ایجاد علیت نیست. آنها همچنین به این نکته اشاره می‌ کنند که داده‌ های ثبتی فقط شامل تشخیص‌ های انجام‌ شده در مراکز تخصصی هستند. در نهایت، مشخص نیست که آیا این نتیجه‌گیری‌ ها برای سایر مکان‌ ها با جمعیت، سیستم‌ های بهداشتی و شیوه‌ های پزشکی منحصر به‌ فرد خود قابل اجرا هستند یا خیر.

در نتیجه، نویسندگان مقاله همچنان معتقدند که این پروژه مطالعه بزرگی بود که با داده‌ های ملی با کیفیت بالا انجام شد – و یافته‌ های آن حتی پس از انجام منطبق‌ سازی بیشتر با اختلالات روانی و عوامل خانوادگی، تا حد زیادی ثابت می‌ ماند.

یافته های کلیدی:

  • اختلال وسواس فکری و عملی 2 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر خود قرار می دهد
  • ابتلا به OCD خطر مرگ را 82 درصد افزایش می دهد.
  • این خطر برای دلایل غیرطبیعی مانند خودکشی 3 برابر بیشتر بود.

این مقاله در مجله پزشکی بریتانیایی (BMJ) منتشر شده است.

منبع مقاله

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها