باتر میلک چیست و چه خواصی دارد؟

باتر میلک یا آبدوغ به بیان ساده یک شیر تخمیر شده می باشد (یک نوشیدنی لبنی تخمیر شده) که از باکتری های فعال تشکیل شده است. وقتی یک لیوان شیر تازه را تکان دهید و مقداری از آن را در یک پیمانه اندازه گیری بریزید، اولین چیزی که متوجه می شوید این است که غلیظ تر از شیر معمولی است. نه تنها ضخیم تر است، بلکه کمی هم به صورت توده ای (گلوله ای) است.

باتر میلک
به طور سنتی، آبدوغ یا باتر میلک مایع تخمیر شده پس از تبدیل خامه به کره بوده است

برای تهیه باتر میلک، به سادگی سرکه یا آب لیمو را در یک فنجان اندازه گیری مایع اندازه بگیرید. فنجان را تا خط 1 فنجان با شیر پر کنید (بنابراین بله، شما فقط کمی کمتر از 1 فنجان شیر کامل استفاده می کنید). آن را هم بزنید تا ترکیب شود و قبل از استفاده حداقل 5 تا 10 دقیقه بگذارید مخلوط بماند.

شیر یک محصول لبنی تازه است، در حالی که باتر میلک کشت شده است و با باکتری‌ های فعال تخمیر می‌ شود، باکتری‌ های خوب، یعنی همان نوعی که در پروبیوتیک‌ ها یافت می‌ شود. فرآیند تخمیر باعث ایجاد اسید در آبدوغ می شود و آن را غلیظ کرده و ماندگاری طولانی تری به آن می دهد.

هنگامی که آن را بو می کنید، بویی اسیدی دارد، بویی شبیه به بوی ملایم سرکه.

طعم آن ترش است، شبیه به ماست ساده. اسیدهای موجود در باتر میلک همان چیزی است که آن را در آشپزخانه از لحاظ کاربرد بسیار متنوع می کند.

خواص و فواید باتر میلک (آبدوغ):

نظر کارشناسی از Julia Rocha دارای لیسانس تغذیه با 3 سال سابقه از کشور برزیل:

فواید:

باتر میلک منبع خوبی از کلسیم، فسفر و ویتامین D است. انواع پر چرب آن نیز سرشار از ویتامین K2 هستند. این مواد مغذی برای حفظ استحکام استخوان و پیشگیری از بیماری‌ های تحلیل برنده استخوان مانند پوکی استخوان مهم هستند، زیرا بسیاری از افراد مصرف نا کافی از این مواد مغذی دارند.
آبدوغ می تواند اثرات ضد التهابی بر روی سلول های پوست پوشش دهان داشته باشد زیرا سرشار از کلسیم است.

وجود کلسیم در این نوشیدنی با کاهش چشمگیر پریودنتیت همراه است. این موضوع می تواند به ویژه برای افرادی که التهاب دهان در نتیجه پرتودرمانی، شیمی درمانی یا بیماری کرون دارند مفید باشد.

میزان مصرف توصیه شده:

با وجود داشتن مواد مغذی، توصیه من این است که آبدوغ را به مقدار زیاد مصرف نکنید، می توانید آن را در برخی از مواد غذایی/غذا های روزانه خود استفاده کنید، اما در صورت امکان مصرف خود را کاهش دهید. در صورت مصرف روزانه فقط یک فنجان در روز میل کنید.

همچنین بخوانید >> بررسی تاثیر شیر و لبنیات بر رفلاکس اسید معده

نظر کارشناسی از Madison Shaw دارای لیسانس علوم رژیم غذایی و تغذیه با 4 سال سابقه از کشور آمریکا:

فواید:

باتر میلک یک فرآورده لبنی تخمیر شده است که معمولاً کشت می شود. این بدان معنی است که باکتری های مفیدی به آن اضافه شده است.
اسید لاکتیک در آبدوغ وجود دارد که می‌ تواند هضم لاکتوز آن را آسان‌ تر کند و این نوشیدنی را برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند تبدیل به یک انتخاب مناسب در هنگام مصرف می کند.
باتر میلک منبع خوبی از فسفر و کلسیم است. هم برای حمایت از استخوان های سالم و هم برای پیشگیری از پوکی استخوان، ماده ای مهم است.

همچنین بخوانید >> 9 نشانه مخفی که استخوان های شما مشکل دارند

میزان مصرف توصیه شده:

اگر نسبت به لبنیات مقاوم باشید (حساسیت نداشته باشید)، آبدوغ راهی عالی برای تغییر و تنوع بخشیدن به یک رژیم غذایی سالم است. باتر میلک منبع بسیار خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است که از فواید سلامتی مختلفی برای استخوان ها، قلب و همچنین سلامت دهان حمایت می کند.

از باتر میلک در چه مواردی استفاده می شود؟
باتر ميلک
از باتر میلک یا آبدوغ در موارد بسیار زیادی به علت غلظت بیشتر آن نسبت به شیر استفاده می شود

از آبدوغ برای تهیه نان ها و شیرینی های سریع مانند پنکیک، وافل، بیسکویت و کلوچه استفاده می شود. باتر میلک از انواع مختلفی از اسید ها تشکیل شده است.

نتایج حاصل از فرآیند تخمیر، که به محصولات پخته شده چند مزیت می دهد. اول، اسیدیته، طعم تند را برای متعادل کردن انواع شیرینی های پخته شده فراهم می کند. دوم، جوش شیرین را فعال می‌کند و گازی تولید می‌کند که خمیر را بلند می‌کند. آزمایش ساخت آتشفشان در دبیرستان را به یاد دارید؟ از اسید (سرکه) و جوش شیرین ساخته شده بود. سوم، اسیدیته پروتئین ها را تجزیه می کند. در محصولات پخته شده، روی گلوتن تأثیر می گذارد و تکه خرده های ظریف تری به شما می دهد.

باتر میلک همچنین دارای کاربرد های خوش طعم زیادی است. می توان از آن در ماریناد هایی استفاده کرد که اسید های آن نرم می شود و به گوشت و مرغ طعم می بخشد. ترکیب مرغ آب نمک باتر میلک، که معمولاً نتایج معجزه آسایی ایجاد کرده و بافتی بسیار لطیف و آبدار را ایجاد می کند. هنگام تهیه پایه برای سس سالاد یا سالاد می توان از آبدوغ به جای سرکه استفاده کرد. علاوه بر این، این نوشیدنی یک مخلوط پوره سیب‌ زمینی محبوب است که هم حالت خامه‌ ای و هم طعم‌ دار را برای هماهنگ کردن طعم‌ های غنی غذا به آن اضافه می‌ کند.

جدول ارزش غذایی باتر ملیک (نوع کم چرب):
  • 40 کالری در هر 100 گرم
  • 116 میلی گرم کلسیوم در هر 100 گرم
  • 148 میلی گرم سدیم در هر 100 گرم
  • 151 میلی گرم پتاسیم در هر 100 گرم
  • 11 میلی گرم منیزیم در هر 100 گرم
  • 4 میلی گرم کلسترول در هر 100 گرم
  • 1 میلی گرم ویتامین سی در هر 100 گرم

همچنین بخوانید >> 5 ماده غذایی که باعث تقویت و افزایش سلامت روده شما می شوند

نحوه نگهداری باتر میلک
باتر میلک
باتر میلک

باتر میلک را در ظرف اصلی اش در سرد ترین قسمت یخچال خود نگهداری کنید (نه در قسمت کناری درب یخچال که هنگام باز و بسته کردن در دمای آن تغییر می کند). قبل از مصرف آن را خوب تکان دهید زیرا در حین استراحت به یک لایه آبکی و یک لایه ضخیم تقسیم می شود و باعث می شود تا قسمت های گلوله مانندی در آن ایجاد شود، با دیدن آنها تعجب نکنید چرا که با تکان دادن از بین می روند!

نگهداری باتر میلک تا مدت زمان یک هفته پس از تاریخ تولید بی خطر است. آن را تکان دهید و مقداری را در یک فنجان بریزید و آن را بو کنید: این بهترین راه برای فهمیدن میزان دقیق تازگی آن است. وقتی تازه باشد بوی تند و اگر خراب شده باشد بوی ترش می دهد.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها