نظریه ژنتیکی پیری چیست؟

پیری بخشی طبیعی از زندگی است، اما درک این روند و اثرات آن بر بدن انسان مدت‌ ها موضوع مورد تحقیق بوده است.

همواره نظریه های بسیار زیادی برای توضیح اینکه چرا پیر می‌ شویم و همچنین برای سالم تر ماندن هنگام افزایش سن و نیز راهکار های افزایش طول عمر مطرح شده اند.

پیری
نظریه ژنتیکی پیری نشان می دهد که پیری به ژن هایی بستگی دارد که از والدین خود به ارث برده ایم.

تئوری‌ های آسیب یا خطا به این موضوع مربوط می‌ شوند که چگونه عوامل مختلف به بدن ما در طول زمان آسیب می‌ رسانند، و تئوری‌ های برنامه‌ریزی‌ شده نشان می‌ دهند که پیری امری از پیش تعیین شده است و طبق مقاله‌ ای که در سال ۲۰۱۰ تحت عنوان Aging and Disease منتشر شده است، بدن ما به طور طبیعی و با گذشت زمان پیر می‌ شود.

نظریه ژنتیکی پیری نشان می دهد که پیری به ژن هایی بستگی دارد که از والدین خود به ارث برده ایم. به این ترتیب می توان این نظریه را یک نظریه برنامه ریزی شده پیری دانست.

به گفته مجله Scientific American، شما می توانید ژن های خاصی را به ارث ببرید که این ژن ها می توانند بیماری را از بین برده یا آن را تسهیل کنند.

اما این مسئله به این سادگی ها نبوده و کمی پیچیده تر است. طبق یک بررسی که در سال 2016 صورت گرفته، با افزایش سن، سلول های شما به دلیل کوتاه شدن تلومر ها به تدریج تقسیم نمی شوند.
تلومر ها کلاهک های محافظ انتهای کروموزوم ها هستند و هر بار که یک سلول تقسیم می شود به تدریج فرسایش می یابند. وقتی تلومر ها خیلی کوتاه می شوند، سلول دیگر نمی تواند تقسیم شود و در نتیجه پیر می شود.
سلول های پیر با افزایش سن انباشته می شوند که منجر به بسیاری از علائم پیری می شود.

همچنین بخوانید >> بهترین نوشیدنی ها برای افزایش طول عمر

به جز ژن ها، دلایل و عوامل دیگری برای افزایش سن و پیری وجود دارند

به گفته دانشگاه یوتا، بین طول تلومر و جهش های ژنتیکی نیز رابطه ای وجود دارد. سلول‌ هایی که تلومر های کوتاه‌ تری دارند، بیشتر در معرض جهش‌ های ژنتیکی هستند که می‌ تواند منجر به سرطان و سایر بیماری‌ ها شود.
با این حال، یک مطالعه منتشر شده در سال 2021 در مجله Nature Genetics نشان می دهد که پیری همیشه به دلیل ایجاد جهش های ژنتیکی بیش از حد نیست.
این مطالعه نشان داد که سلول‌ های سالم با وجود جهش‌ های ژنی فراوان می‌ توانند به رشد خود ادامه دهند.

همچنین بخوانید >> پیر شدن چگونه می تواند بر دندان های شما تأثیر بگذارد

همچنین لزوماً افزایش سن و پیری به آنچه والدینتان به شما منتقل می کنند، مربوط نمی شود. همان مطالعه منتشر شده در سال 2021 در مجله Nature Genetics می گوید که دو قلو ها همیشه دارای نتایج یکسان سلامتی نیستند.
این مطالعه همچنین خاطر نشان می‌ کند که هر چه سن ما بالاتر می‌ رود، ژن‌ ها و سبک زندگی ما بیشتر می‌ توانند بر روی سن ما تأثیر بگذارند.
یک بررسی منتشر شده در سال 2021 در مجله eLife می گوید که آسیب به DNA در سلول های ما می تواند ناشی از استرس های محیطی یا استرس هایی باشد که به طور طبیعی در درون ما ایجاد می شود.
بر اساس یک بررسی صورت گرفته در سال 2016 در ژورنال Immunity & Ageing، ژن ها 25 درصد طول عمر را تشکیل می دهند و برخی از افراد می توانند با تغییر سبک زندگی خود، طول عمر خود را افزایش دهند.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها