آیا دویدن باعث آرتریت می شود؟

آیا دویدن باعث آرتریت می شود؟ شواهد بسیار زیادی نشان می دهند که پاسخ این سوال منفی است.

دکتر H. Shmerling، ویراستار ارشد و عضو هیئت مشاوران تحریریه انتشارات سلامت هاروارد در این باره می گوید: هنگامی که در دانشگاه شروع به دویدن کردم، یکی از دوستانم من را مسخره کرد. او از دویدن متنفر بود و اینگونه متقاعد شده بود که دوندگان مفاصل خود را فرسوده می کنند. او دوست داشت اینطور تصور کند که با ندویدن زانو هایش را برای پیری اش نگهداری می کند و باعث حفظ سلامت زانو هایش می شود.

آرتريت
به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که دویدن یک دلیل بسیار بعید برای آرتریت است و حتی ممکن است محافظت کننده نیز باشد.

حال مسئله اصلی اینجاست که آیا در پشت حرف های او دلایلی وجود داشت؟ همانطور که بسیاری از مردم معتقدند آیا دویدن واقعا مفاصل شما را خراب کرده و در نهایت باعث آرتریت می شود؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم!

دونده ها ممکن است به آرتریت مبتلا شوند، اما آیا دویدن علت آن است؟

ممکن است فکر کنید که پاسخ این سوال واضح است. مطمئناً، سال‌ ها دویدن (کوبیدن پا ها روی سنگ‌ فرش‌ ها یا حتی سطوح نرم‌ تر) می‌ تواند مفاصل شما را فرسوده کند، دقیقاً مانند لاستیک‌ های ماشین که پس از طی میزان مشخصی از مسافت، سطح روی آن‌ ها فرسوده و آسیب دیده می‌ شود.
آرتروز، شایع ترین نوع آرتریت، معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در واقع، اغلب این بیماری به عنوان یک وضعیت وابسته به سن و همچنین تخریب کننده توصیف می شود. وضعیتی که کاملا فرساینده به نظر می رسد. درست است؟

شاید نه. مطمئناً وقتی فردی که به طور منظم می دود به آرتریت مبتلا می شود، به راحتی می توان دویدن را مقصر وضعیت به وجود آمده دانست و سرزنش کرد، اما این سرزنش ممکن است نادرست باشد. سوالاتی که در این رابط باید پرسید عبارتند از:

  • آیا دویدن به مفاصل آسیب زده و منجر به آرتریت می شود؟
  • آیا آرتریت ابتدا ایجاد شده و در حین دویدن بیشتر مشخص می شود؟
  • آیا این ارتباط پیچیده تر است؟ شاید برای اکثر مردم هیچ ارتباطی بین دویدن و آرتریت وجود نداشته باشد. اما شاید کسانی که قرار است به آرتریت مبتلا شوند (مثلاً به دلیل ژن‌ ها یشان) اگر دویدن را شروع کنند، زود تر به آن مبتلا شوند.

تحقیقات گسترده صورت گرفته در چند دهه گذشته این سوالات را بررسی کرده است. در حالی که پاسخ ها هنوز کاملاً روشن نیست، اما در حال نزدیک تر شدن به آنها هستیم.

همچنین بخوانید >> آرتریت چیست و چه علائم و تفاوت هایی با آرتروز دارد؟

چه رابطه ای بین دویدن و آرتریت وجود دارد؟

شواهد در حال افزایش نشان می دهد که دویدن باعث آرتروز یا هر بیماری مفصلی دیگری نمی شود.

  • مطالعه ای که در سال 2017 منتشر شد نشان داد که دوندگان تفریحی در مقایسه با دوندگان رقابتی (13.3 درصد) و غیر دونده ها (10.2 درصد) میزان کمتری از آرتروز لگن و زانو (3.5 درصد) دارند.
  • طبق یک مطالعه انجام شده در سال 2018، میزان آرتریت لگن یا زانو در بین 675 دونده ماراتن، نصف میزان مورد انتظار در جمعیت ایالات متحده بود.
  • تجزیه و تحلیل 24 مطالعه صورت گرفته در سال 2022، هیچ شواهدی مبنی بر آسیب قابل توجهی به غضروف پوشاننده مفاصل زانو در MRI هایی که درست بعد از دویدن گرفته شده بودند را نشان نداد.

اینها تنها تعدادی از مطالعات پزشکی منتشر شده در این زمینه است. به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که دویدن یک دلیل بسیار بعید برای آرتریت است و حتی ممکن است محافظت کننده نیز باشد.

همچنین بخوانید >> 11 ماده غذایی برای استحکام استخوان و تقویت مفاصل

چرا تحقیق درباره ارتباط دویدن با آرتریت کاری دشوار است؟

1- آرتروز سال ها طول می کشد تا ایجاد شود. تحقیق متقاعد کننده در این زمینه به صرف مدت زمان بسیار طولانی، شاید یک دهه یا بیشتر نیاز دارد.

2- انجام یک مطالعه ایده آل غیر ممکن است. قوی ترین نوع مطالعه پژوهشی، کارآزمایی دوسوکور، تصادفی و کنترل شده است.
شرکت کنندگان در این مطالعات به یک گروه درمانی (شاید مصرف یک داروی جدید) یا یک گروه کنترل (اغلب مصرف دارو نما) اختصاص داده می شوند.
دوسوکور به این معنی است که نه محققین و نه شرکت کنندگان نمی دانند چه افرادی در گروه درمان هستند و چه افرادی دارو نما دریافت می کنند.
هنگامی که درمان مورد مطالعه در حال اجرا است، هیچ راهی برای انجام این نوع کارآزمایی وجود ندارد.

3- مراقب عوامل مخدوش کننده باشید. مخدوش کننده عامل یا متغیری است که نمی توانید آن را در یک مطالعه در نظر بگیرید.
ممکن است بین افرادی که می دوند و کسانی که نمی دوند تفاوت های مهمی وجود داشته باشد که ربطی به دویدن ندارد. برای مثال، دوندگان ممکن است از رژیم غذایی سالم‌ تری پیروی کنند، وزن سالم‌ تری داشته باشند یا کمتر از غیر دوندگان سیگار بکشند.
آنها ممکن است از نظر نحوه قرارگیری مفاصل، قدرت رباط‌ ها یا ژن‌ هایی که توسعه سیستم اسکلتی عضلانی را هدایت می‌ کنند، با یکدیگر متفاوت باشند.
این عوامل می توانند بر خطر ابتلا به آرتریت تأثیر گذاشته و تفسیر واضح نتایج مطالعه را دشوار کنند. در واقع، آنها ممکن است بیانگر پاسخ به این سوال باشند که چرا برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که دویدن امری محافظت‌ کننده است؟

4- تأثیر دویدن ممکن است بین افراد متفاوت باشد. به عنوان مثال، این امکان اگرچه ثابت نشده است، وجود دارد که افراد چاق که به طور منظم می دوند، به دلیل استرس ناشی از وزن اضافی روی مفاصل، در معرض خطر ابتلا به آرتریت هستند.

نتیجه نهایی

روند نتایج تحقیقات اخیر حاکی از آن است که دویدن مفاصل شما را فرسوده نمی کند. این موضوع باید برای کسانی از ما که از دویدن لذت می بریم، امری اطمینان بخش باشد.
اما اگر دوست ندارید بدوید، خوب است که برخی از حرکات ورزشی را جایگزین دویدن کنید، مثلا: سعی کنید اشکال ورزشی را پیدا کنید که بیشتر از آن لذت ببرید. ذکر این نکته ضروری است که تصمیم خود را برای دویدن بر این ایده که مفاصل شما را خراب می کند، قرار ندهید.

منبع ترجمه

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها