چگونه آلرژی ها رشد کرده و شدید تر می شوند؟

میلیون ها نفر در سرتاسر جهان به آلرژی مبتلا هستند و همواره تعداد مبتلایان به بیماری آلرژی رو به افزایش است.

چگونه بدن مواد بی ضرر را به اشتباه عوامل خطرناک پنهان تلفی کرده و موجب می شود علائم آلرژی ناخوشایند و گاها مرگبار ظاهر شوند؟

آلرژی شدید
آلرژی زمانی شروع می شود که سیستم ایمنی بدن شما یک ماده معمولی بی ضرر را با یک مهاجم خطرناک اشتباه بگیرد.

از آن جایی که یک مادر پس از این که فرزندش برای اولین بار کره بادام زمینی می خورد با نگرانی به دنبال نشانه های خس خس سینه و واکنش ناگهانی پس از خوردن صدف در وی می باشد، آلرژی در هر مقطعی از زندگی می تواند خود را بروز دهد.

به طور کل ۴۰۰ میلیون نفر به تب یونجه،۳۰۰ میلیون نفر به آسم،۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون نفر به آلرژی های غذایی و حدود ده درصد از جمعیت افراد دنیا به حساسیت های دارویی مبتلا می شوند.

سازمان جهانی آلرژی (WAO) هشدار داد که شیوع بیماری آلرژی در سرتاسر جهان به طور چشمگیری در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رو به افزایش است.

مواد آلرژی زا یا مولکول هایی که پنهانی موجب آلرژی می شوند در هرجایی از محیط یافت می شوند. این مواد در گرده های درخت،غذا،کپک،ریز گردها،نیش مار یا حشرات و حیواناتی از قبیل گربه،سگ و سوسک وجود دارند.

زمانی که بدن به اشتباه یکی از این مواد را به عنوان یک خطر شناسایی کرده و سیستم ایمنی بدن وارد عمل می شود آلرژی پدید می آید. هیچ فردی همراه با آلرژی متولد نمی شود. سیستم ایمنی ۵۰ میلیون فرد مبتلا به آلرژی در آمریکا فقط یک مرتبه برای مبارزه با عامل خطر وارد عمل می شود.

اما چگونه بدن به اشتباه عوامل خودی را بیگانه تشخیص داده و چه چیزی موجب بروز نشانه هایی می شود که بیشتر افراد با آن ها آشنایی دارند؟

مقاله مرتبط >> آلرژی فصلی چیست؟ علائم، علل و راه های درمان

محافظت سیستم ایمنی

آلرژی به معنای واکنش بی جای سیستم ایمنی به مواد بی ضرر موجود در محیط می باشد.لیسا رینالدز و برت فینلی از کارکنان آزمایشگاه پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور،کانادا در مقاله ای که در نشریه ایمن شناسی چاپ شد توضیح دادند که سیستم ایمنی نسبت به مواد بیگانه واکنش نشان می دهند.

سلول های ایمنی همواره در جست و جوی عوامل آسیب رسانی مانند: باکتری،ویروس،انگل و مواد سمی می باشند.هنگامی که این مولکول ها از طریق شش ها،دهان،روده یا پوست وارد بدن می شوند سیستم ایمنی با شناسایی آن ها به عنوان مواد بی ضرر یا خطرناک وارد عمل می شود.

در بیشتر مواقع،بدن حضور مواد آلرژی زا را پذیرفته یا تحمل میکند.

این وضعیت پاسخ ایمنی نوع ۱ نامیده شده و سلولی که در این فرآیند نقش اصلی را بر عهده دارد سلول تنطیمی T می باشد.

هنگامی که عوامل خودی بیگانه شناخته می شوند،در برخی افراد سلول های ایمنی بدن با مواد آلرژی زا به عنوان یک تهدید برخورد می کنند که نتیجه آن وقوع واکنش ضد التهابی سلول های ایمنی می باشد.این وضعیت پاسخ ایمنی نوع ۲ نام دارد و نوع متفاوتی از سلول های T در این روند نقش دارند.

این سلول ها موجب افزایش تولید مولکول های ایمنوگلوبین (lg) در آلرژی های شدید می شوند.

اولین چیزی که در معرض مواد آلرژی زا قرار گرفته و موجب بروز پاسخ ایمنی نوع دو می شود حساس سازی آلرژی نام دارد.

در نتیجه، اولین باری که بدن حساس شود مواد آلرژی زا ماندگار می شوند و سپس هنگامی که سیستم ایمنی برای مبارزه با عوامل آسیب رسان وارد عمل می شوند مولکول های ایمنوگلوبین تحریک شده و انبوهی از عوامل التهابی از قبیل هیستامین که منجر به بروز علائم آلرژی ناخوشایند و گاهی کشنده می شود را رها می کنند.

واکنش های آلرژی

واکنش های آلرژی
شدت آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می تواند از تحریک جزئی تا آنافیلاکسی (یک وضعیت اورژانسی مرگبار) متغیر باشد

آلرژی می تواند با شیوه های مختلفی خود را نشان دهد و هر شخصی علائم منحصر به فرد خود را دارد. بدن می تواند با ایجاد اگزما(التهاب پوستی)،تب یونجه(رینیت آلرژیک)،آسم آلرژیک،آلرژی های غذایی یا آنافیلاکسی که یک واکنش آلرژی شدید و گاها کشنده می باشد عکس العمل نشان دهد.

آلرژی یک بیماری مادام العمر می باشد و روند درمان فقط عوارض آن را کنترل می کند اما از آن جایی که دانشمندان با جدیت به دنبال یافتن دلیل تغییر سیستم ایمنی از  نوع ۱ به واکنش های نوع ۲ هستند احتمال پیشگیری از منبع بروز آلرژی وجود دارد.

با وجود ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش آموزی که در سرتاسر جهان به یک ماده آلرژی زا یا بیشتر حساسیت دارند، پیشگیری از آلرژی در آینده می تواند در حفظ سلامت عمومی تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها