فواید چای نعنا: از بهبود خواب گرفته تا کمک به کاهش وزن

نعنا، نقش بسیار مهمی در زندگی دارد. از کمک به ناراحتی های معده گرفته تا نوشیدنی های تازه، خوش طعم و معطر. از جمله خواص آن این است که می تواند شما را آرام کند و استرس و فشار ذهنی را از بین ببرد. نعنا به شما حس جوانی می دهد. شاید شنیده باشید که چای نعنا معجونی فوق العاده بوده و مزایای خوب و سالمی دارد. مصرف یک فنجان چای نعنا، می تواند در بیش از چند مورد، به شما کمک نماید.

خواص چای نعنا
خواص چای نعنا

نکات مهم درباره چای نعنا:

  • مصرف یک فنجان چای نعنا ، می تواند برای حل بسیاری از مشکلات ، به شما کمک کند.
  • خواص آرام بخش بودن این چای می تواند به تقویت آرامش شما کمک کند.
  • این چای، ترکیبی عالی برای سوخت و ساز بدن است و اسید بدن را کاهش می دهد.

طبق گفته دکتر سیمران ساینی، متخصص تغذیه در بیمارستان فورتیس، چای نعنا، سوزش معده را کاهش می دهد، پوستتان را شفاف می کند، به بهبود خواب کمک می کند، شما را سیر نگه می دارد. همچنین به کاهش وزن کمک می کند و تقریباً هیچ اثر منفی ندارد. بنابراین می توانید هر زمان که بخواهید، آن را میل کنید.

شیلپا آرورا، متخصص تغذیه و مربی سلامت ماکروبیوتیک، می گوید که این چای، معجونی عالی برای سوخت و ساز بدن است. از اسیدی شدن بیش از حد جلوگیری می کند و در صورت وجود جوش بر روی پوست، آن را از بین می برد. اشخاص مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، باید حداقل ۳ الی ۴ بار از این چای برای بهبود روده استفاده کنند.

فواید چای نعنا برای سلامتی

استرس  را از بین می برد

زمانی که پای استرس در میان باشد، چای نعنا، یکی از بهترین گزینه ها برای رفع آن است. منتول (جوهر نعنا) موجود در گیاه نعنا، معروف به آرامش بخشِ قسمت های عضلانی است. نعنا ضد اسپاسم بوده و کمک می کند تا با وجودِ داشتن استرس های روحی، راحت باشید.

بهبود خواب

اگر بی خوابی می کشید، چای نعنا برایتان مناسب است. برای داشتن خوابی آسوده، چای نعنای بدون کافئین مصرف کنید که آرامش بخش درد های عضلانی نیز می باشد و کمک می کند تا با آرامش بخوابید. دکتر سیمران، به اشخاصی که شب ها، دیر می خوابند، توصیه می کند که یک فنجان چای نعنا میل کنند.

کمک به کاهش وزن

اگر به دنبال کاهش چند کیلو وزن هستید، چای نعنا، یکی از بهترین روش هاست. دکتر سیمران می گوید: یک فنجان چای نعنا، می تواند احساس سیری را تا مدت زمان زیادی، در شما نگه دارد و در طول روز احساس گرسنگی به شما دست نمی دهد. با این روش می توانید هر روز، از مصرف کالری های اضافی پرهیزکنید و به این ترتیب به کاهش وزنتان کمک کنید.

مقاله مرتبط >> چگونه با نوشیدن چای، لاغر شوید؟

درمان مشکلات معده

امروزه مشکلات مربوط به شکم، مانند یبوست، بیماری حرکت و IBS، بسیار رایج هستند. به لطف منتول موجود در نعنا، فرایند گوارش، بهبود می یابد و به تسکین معده کمک می کند.

مقاله مرتبط >> EGCG موجود در چای سبز ممکن است باعث درمان فیبروم رحم شود

بهبود  وضعیت گوارش

بر اساس کتاب Healing Foods و انتشارات DK Publishing، روغن فعالِ موجود در نعنا، خاصیت ضد عفونی و ضد باکتری دارد و سبب می شود که این روغن، گزینه مناسبی برای بهبود وضعیت گوارش باشد. خواص آداپتوژنِ موجود در نعنا، به بدن کمک می کند تا در هر حالتی، تعادل داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی

نعنا دارای خواص ضد باکتریایی است که با بیماری ها مبارزه می کند و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. در نعنا، مقادیر کمی پتاسیم، ویتامین B و اکسیدان های دیگر وجود دارند که به بدن کمک می کنند تا عملکرد سالمی داشته باشد.

مقابله با بوی بد دهان

در نعنا، خوش بو کننده های بسیاری وجود دارد. روغن فعال یا همان منتول موجود در این چای، نفستان را تازه می کند. خواص ضد باکتری آن، عواملی که منجر به بد بو شدن دهان می شوند، را از بین می برد.

طرز تهیه چای نعنا

طرز تهیه چای نعنا
طرز تهیه چای نعنا

بهترین نکته درباره چای نعنا این است که می توانید نعنا را در خانه خودتان، پرورش دهید و برای تهیه ی معجون، از آن استفاده کنید و از همه بهتر این که برای تهیه یک فنجان از آن، به اطلاعات خاصی نیاز ندارید. در اینجا طرز تهیه آن را بیان کردیم.

۱- حداقل دو فنجان آب را در یک ظرف بجوشانید

۲- به اندازه یک کف دست برگ نعنا برداشته و آن ها را خرد نمایید

۳- برگ ها را بسته به غلظتی که برای چای مد نظر دارید، به آب اضافه کنید

۴- آب را چند دقیقه بجوشانید. پس از خاموش کردن شعله گاز، آب آن را جدا نکنید و اجازه دهید تا نعنا در آن خیس بخورد.

۵- حالا چای را در فنجان یا لیوان بریزید. اگر می خواهید طعم بیشتری به چای بدهید، مقداری عسل به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که باید عسل را پس از تهیه ی چای،  اضافه کنید – به هیچ وجه عسل را جوش ندهید.

چای نعنا، نوشیدنی مقوی و سالمی است. آن را با شیر ترکیب کنید و برای خودتان یک فنجان چای شیر سالم تهیه کنید.

منبع

ترجمه و بازنویسی شده توسط مجله پزشکی سلام

مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام
مجله پزشکی سلام از سال 1401 کار خود را در زمینه تهیه و انتشار مقالات و اخبار اختصاصی، معتبر و برگزیده پزشکی و سلامتی آغاز نموده است.

پاسخی بدهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

تازه ترین ها

مقالات ویژه

محبوب ترین ها